Cine va deţine parcarea de sub Piaţa Marii Adunări Naţionale? (PROIECT)

joi, 26 decembrie 2013, 18:21
Foto: noi.md
Olga MOCANU

Primăria capitalei i-a transmis Consiliului Municipal spre examinare proiectul de decizie privind argumentarea tehnico-economică a construcţiei parcării sub Piaţa Marii Adunări Naţionale şi schema circulaţiei transportului în centrul capitalei. Comisia de profil, deocamdată, nu a aprobat documentul. Consilierii afirmă că nu au găsit în el calcule argumentate economic şi şi-au exprimat indignarea că trebuie să aleagă o variantă de construcţie din cele două propuse. În opinia lor, asemenea proiecte strategice trebuie aprobate şi elaborate de profesionişti, iar la Consiliul Municipal trebuie prezentată doar o variantă.

Proiectul transmis spre examinare a fost elaborat de ÎM „Chişinăuproiect” şi conţine oferta de construcţie a două tipuri de parking: cu tunel subteran pentru redirecţionarea traficului şi parcare pentru 400 de locuri. Şi fără tunel – pur şi simplu parking pentru 580 de locuri. Autorii proiectului susţin că atunci cînd o parte din transportul auto va trece sub pămînt, nivelul gazelor de eşapament şi nivelul fonic în oraş va scădea, iar aspexul exterior al pieţei se va ameliora. Totodată, în viitor se prevede amenajarea accesului către Cetadrala Mitropolitană – o zonă pietonală.

În ambele cazuri, construcţia subterană va fi în două nivele. Consilierii afirmă că autorii trebuiau singuri să aleagă cel mai raţional proiect, să desfăşoare audieri pe această temă. „Nu noi trebuie să decidem, privind desenele frumoase, cum trebuie să fie parcarea. Trebuie să fie o decizie unică, echilibrată şi bine gîndită.”

Totodată, consilierii au mai depistat şi alte scăpări. De exemplu, costul estimativ al parcării viriază de la 10 (21-00 pînă la 5-00) pînă la 30 de lei (8-00 pînă la 17-00) pe oră. Consilierii susţin că tariful propus nu a fost analizat.

Scopul acestei parcări este să fluidizeze traficul din centrul capitalei. În special, în zona pieţei, sînt amplasate diverse structuri municipale şi de stat. Cu alte cuvinte, potenţialii beneficiari ai parcării vor fi funcţionarii, care nu vor putea achita 270 de lei pentru nouă ore de parcare. În 20 de zile, doar pentru parcarea maşinilor, ei vor trebui să achite 5400 lei, ceea ce constituie mai mult decît salariul unora dintre ei.

„Chiar şi neprofesioniştii văd că investiţiile enorme în proiect nu vor da efectul scontat”.

Din proiect nu este clar care vor fi relaţiile dintre investitor şi primărie. În subordinea cui va rămîne parcarea în viitor? Experţii consideră că proiectul trebuie realizat în baza unui parteneriat public-privat.

„Dezvoltarea supraveţelor subterare – este o decizie sigură şi fără alternative, pentru a înlătura maşinile parcate pe carosabil şi utilizarea eficientă a reţelei de drumuri din Chişinău. Însă terenul pentru construcţia subterană a parcărilor nu trebuie transmis în proprietate investitorului. Cea mai optimă variantă ar fi concesiunea. Astfel, noi vom păstra terenul în proprietate municipală.”

Pentru proiectarea şi construcţia parcării primăria a alocat doi ani. Potrivit estimărilor, investitorul trebuie să-şi recupereze investiţiile (aproximativ 175 mil. lei sau 191 mil. lei) timp de 14,2 ani – în primul caz şi 9,6 ani – în celălalt caz.

Însă experţii precizează că asemenea proiecte de amploare nu se recuperează atît de repede. Potrivit unei prognoze optimiste, termenul de recuperare este de 8-10 ani, iar potrivit celui realist-pesimist – peste 12 ani.

Desigur, autorităţile ar putea încheia un acord concesional de lungă durată, în cadrul căruia municipalitatea îşi va lua angajamentul privind nivelul traficului garantat după o anumită perioadă de timp de la finalizarea primei etape a construcţiei. Însă aceasta este o responsabilitate foarte mare, deoarece în cazul în care fluxul de maşini va fi mai mic, atunci investitorul nu este obligat să construiască nimic.

Mai sînt unele probleme legate de zona verde. Intrărie şi ieşirile în/din parcarea subterană vor fi amplasate de ambele părţi ale clădirii guvernului, iar în cazul variantei fără tunel - şi de ambele părţi ale Catedralei, fapt ce va conduce la distrugerea unei părţi a parcului central şi a zonei verzi din jurul clădirii guvernului.

Iar cel mai important – rămîne deschisă încă o problemă interesantă. Primăpria a anunţat deja concursul pentru reconstrucţia a trei străzi centrale din banii donatorilor străini. Cererile de participare pot fi depuse pînă la 12 februarie 2014. Bulevardul Ştefan cel Mare intră în acest pachet.

Interesant, cum autorităţile municipale intenţionează să construiască parcarea dacă în primăvară va incepe reconstrucţia arterei principael a capitalei? Sau, ca de obicei, la noi mai întîi vor face reparaţia, pentru care a fost luat un credit, apoi strada va fi săpată în lung şi în lat? În cazul dat, e ca în bancul cu instalatorii-gentilomi, care le oferă calea calor care aştern asfaltul.

Posibilitatea amenajării a încă 6240 de locuri de parcare în centru

Potrivit proiectelor, departamentul arhitectură şi urbanism din Chişinău a rezervat deja cîteva terenuri pentru construcţia parcărilor subterane.

În special, primăria planifică să construiască cîteva parcări: lîngă Teatrul de Operă şi Balet – cu 365 de locuri, sub terenul din faţa clădirii Ministerului Agriculturii – 325 de locuri, sub stadionul „Dinamo” pe str. Bucureşti – 1200 de locuri, cîteva în zona pieţei centrale – 1640, 230, 630, 1120 şi 320 de locuri; mai sus de bulevard, între străzile Tighina şi Izmail – 330 locuri, în locul Stadionului Republican - 2200 de locuri; în locul scuarului de lîngă centrul de business Kentford, în locul căruia autorităţile intenţionau recent să construiască un cavou - 450 locuri (apropo, acastă zonă a obţinut statut de zonă verde şi nu e clar cum autorităţile vor soluţiona această problemă); la intersecţia dintre străzile Mitropolit Dosoftei şi Mihai Viteazul – 160 de locuri; mai jos de Centrul Comercial „Gemenii”, str. Puşkin – 350 de locuri.

În total, aceste parcări vor oferi 6240 locuri suplimentare în centrul oraşului. Costul acestora se ridică la 114 mil. Euro. Iar în total, potrivit estimărilor proiectanţilor, pentru ca oraşul să scape de maşinile parcate haotic, sînt necesare 18600 de locuri pentru parcare.

Însă una este să desenezi frumos pe hîrtie amplasarea parcărilor şi cu totul alta e să găseşti un investitor pentru construcţia lor. Chişinăul a mai avut nu o decizie privind construcţia parcărilor multietajate, însă niciuna nu a fost dusă pînă la capăt. Mai mult, nici nu a fost începută. De aceea, nu se ştie cînd va fi realizat acest proiect.

Pînă în przent, autorităţile locale nu au reuşit să găsească investitori, ce ar dori să construiască parcările. Probabil, constructorii consideră că afacerea cu parcările nu este una profitabilă, chiar ţinînd cont de toate facilităţile. Costul construcţiei unei parcări multietajate subterane, potrivit diferitelor estimări, constituie, în medi, 150 mil. lei. Aceasta este mai scump decît construcţia unui bloc de locuit cu nouă etaje. Însă casa se răscumpără imediat ce se vînd toate apartamentele, iar termenul de răscumpărare a unei parcări subterane, din experienţa altor ţări, constituie, în medie, 10 ani.

Arhictecţii spun că cea mai mare problemă constă în faptul că investitorul, potrivit legii, are dreptul să modifice destinaţia terenului. Anume de aceea, la Chişinău, în unel locuri, unde trebuiau ridicate parcări multietajate, au apărut case de locuit. Construcţia parcărilor este o povară mare pentru antreprenori, chiar şi în blocurile de locuit, nemaivorbind de o contrucţie separată. Cererea la locurile pentru maşini în asemenea blocuri de locuit este mică: din întreg volumul se vănd, de obicei, doar 40-50%. Ce să mai vorbim atunci despre parcările separate?

Investitorii mai pun şi alte întrebări: „Va fi oare procedura de autorizare una simplificată? Sau, ca de obicei, va trebui să trecem toate cercurile iadului fără vreo garanţie a succesului? Dacă este vorba despre un obiect existent, cine va reglementa cu proprietarul problemele de autorizaţie a construcţiei parcării subterane? Care va fi tehnologia de construcţie a parcării sub un obicect existent? Este evident că nu sub fiecare obiect vor putea fi efectuate săpături – la ce etapă de colectare a hîrtiilor ar putea ieşi la suprafaţă acest moment?

Nota Noi.md

În centrul New-York-ului, preţul la o asemenea parcare poate ajunge până la 17 dolari pe oră, la o parcare în centrul Romei, în zona vilei Borgeze, lîngă centrul istoric, preţul unei ore este de 2 euro, staţionarea în parcarea subterană multietajată pe piaţa Concordiei din Paris – aproximativ 3 euro pe oră. În centrul Tallinn-ului pentru o oră veţi plăti 2,4 euro. La Bacu, a fost construită recent o parcare subterană în faţa Casei Guvernului (sub piaţa Azadlîg). Acolo, tarifele variază: 0-2 ore – 1 euro;2-5 ore – 2 euro; 5-12 ore – 3 euro; 12-24 ore – 6 euro.

Este clar că tarifele propuse consiliului municipal sînt apropiate de cele europene. Dar trebuie să se ţină cont şi de capacitatea de plată a populaţiei şi să fie luate un şir de măsuri administrative complexe. Inclusiv, trebuie soluţionată problema cu evacuarea transportului şi cu funcţionarea platformelor pentru maşinile amendate. Numai în acest caz ar putea apărea investitorii, ce-şi for manifesta interesul faţă de proiectele de construcţie a parcărilor auto.