Adaptarea la sistemul de navigare al transportului public

luni, 30 decembrie 2013, 23:55
Foto: zeustv.ro
Olga MOCANU

Autorităţile de la Chişinău au decis să introducă sistemul de monitorizare GPS (Global Positioning System) în procesul de gestionare a transportului municipal, începînd cu cel public (autobuzele şi troleibuzele) şi terminînd cu automobilele şi autospecialele subdiviziunilor şi întreprinderilor municipale.

Recent a fost anunţat un concurs pentru selectarea organizaţiei ce va livra dispozitivele GPS. Potrivit directorului adjunct al direcţiei transport public şi căi de comunicaţie, Igor Gamreţchi, concursul a creat ajiotaj. Însă, din zece companii, pînă la linia de finiş a ajus doar una străină.

Din cele zece companii, ce şi-au prezentat ofertele, şapte au fost respinse din start. Potrivit lui Igor Gamreţchi, primăria a eliminat din start firmele mici, care pretindeau la acest concurs. Este vorba despre companiile cu un parc auto de 50-100 de maşini, orecum şi cele cu un rulaj mic, de jumătate de milion de lei.

În rezultatul selectării, au rămas trei companii – două străine şi una autohtonă – operatorul de telefonie mobilă Moldcell. Însă Agenţia de Stat pentru Achiziţii Publice a indicat că doar un singur pretendent de peste hotare are toate documentele în regulă. (numele firmei nu este indicat). Moldcell a promis să facă ordine în documente. Dacă acest lucru va fi făcut în timp restrîns, atunci cîştigătorul va fi selectat dintre doi potenţiali furnizori de echipament. În caz contrar, concursul va fi anulat, iar primăria va fi nevoită să-l anunţe repetat.

Cîştigătorul va trebui să instaleze cîteva sute de GPS în transportul public şi cel special. Pe viitor, se preconizează crearea unui serviciu unic de dispecerat, cu supreaveghere din satelit. Astfel, fiecare unitate de transport va fi dotată cu un emiţător, semnalul căruia va fi transmis la dispecerat. Monitorizarea cu GPS va permite cotrolul mişcării autospecialelor şi a consumului de carburanţi.

Costul exact al proiectului deocamdată nu este cunoscut. Se presupune că acesta va ajunge la căteva milioane de lei. Aceste mijloace vor fi recuperate din contul plăţii lunare pentru deservirea sistemului, sau investiţiile vor fi recuperate de agenţii comerciali interesaţi. Potrivit estimărilor economiştilor, sistemul de navigare ar trebui să se răscumpere timp ce doi-trei ani. Anume prin aceasta se explică dorinţa multor companii de a participa la concurs.

Totodată, primăria nu se vorbeşte despre instalarea obligatorie a navigatoarelor GPS pentru întreg transportul comercial (maxi-taxi). Însă transportatorii nu exclud faptul că un asemenea punct ar putea fi introdus, în timpul apropiat, drept condiţie obligatorie a concursului de obţinere a licenţei pentru transportul de călători.

Şoferii nu se vor putea abate din drum

Unii numesc aceste sisteme universale drept utilaj pentru filare şi control, deoarece au fost elaborate de sericiile secrete. Principiul de funcţionare a acestora constă în determinarea, cu ajutorul satelitului, locului aflării în timp real al mijloacelor de transport, precum şi să fixarea direcţiei şi viztezei, a timpului, locului şi duratei staţionării, a consumului carburanţilor. Asemenea sisteme sînt utilizate în Europa, unde cu ajutorul navigatoarelor este efectuată monitorizarea traficului, sînt oferite imagini audio şi video pentru persoanele cu deficienţe de vedere şi auditive, este utilzată achitarea electronică pentru călătorie, excluzînd însuşirea mijloacelor în numerar de la municipalitate.

În opinia funcţionarilor, acest sistem va permite disciplinarea şoferilor în ceea ce priveşte respectarea orarului de lucru, deoarece acum ei nu vor putea să se abată de la rută, fără motive. Totodată, autorităţile locale afirmă că sistemul de navigare cu GPS este necesară, în primul rînd, pentru asigurarea confortului pasagerilor şi pentru reducerea cheltuielilor întreprinderilor de transport.

În timpul apropiat, funcţionarii ameninţă să sporească calitatea transporturilor şi prezintă nişte imagini fantastice. Ei promit să instaleze, peste doi-trei ani, în toate staţiile, monitoare LCD cu orarul de circulaţie a transportului, care vor afişa peste căte minute va veni un autobuz sau altul. Iar plata pentru călătorie va fi efectuată cu ajutorul unor carduri speciale.

Sistemul de GPS navigare ar putea fi utilă şi pentru parcul tehnicii comunale, de exemplu pentru a optimiza procesul de evacuare a deşeurilor.

De menţionat, că asemenea sisteme sînt instalate deja de trei ani în peste 80 de maşini ale SA „Apă-Canal Chişinău”. Potrivit directorului acestei întreprinderi, Constantin Becciev, datorită acestui sistem, a fost obţinută o economie de 30% la carburanţi.

Tarifele ar putea creşte

În pofida declaraţiilor răsunătoare ale funcţionarilor de la primărie privind sporirea nivelului de confort în transportul de călători, reprezentantul unei companii, care a ieşit din concurs, a menţionat că, la etapa actuală, „singurul lucru de care este interesată primăria este monitorizarea şi controlul. Deşi sistemul de navigare are cu mult mai multe posibilităţi şi, cu timpul, cînd autorităţile locale vor conştientiza acest fapt, această direcţie va aduce un mare beneficiu transportului de pasageri”.

Transportatorii percep cu mare atenţie schimbările ce urmează. „În situaţia noastră, cheltuielile suplimentare nu sînt salutate, - mărturiseşte angajatul unei întreprinderi municipale. – Acum este greu să investeşti în proiecte de dezvoltare, fără a conta pe profit. Noi vom trebui să achităm pentru echipament, plus plăţile lunare pentru deservirea sistemului. În general, noi examinăm probleme din punct de vedere raţional, posibil, vom discuta posibilitatea majorării tarifului.

Nu contăm pe profituri mari, cu atît mai mult cu cît în afara cîtorva avantaje noi nu am văzut nimic deosebit. Cheltuielile pentru carburanţi pe noi nu ne prea interesează – noi lucrăm cu gaz. Iar faptul că vedem fiecare autobuz pe monitor, unde se deplasează şi dacă respectă orarul, unde s-a oprit, unde a deviat de pe rută – desigur constituie un plus”.

„În această inovaţie, din păcate, oamenii văd doar un factor de schimbare şi instalare a unei monitorizări totale, - spun experţii. – Sistemul este destul de modern, dar încă nu oferă un rezultat de 100%. Totul costă bani şi, de exemplu, acum nimeni dintre funcţionari nu a vorbit despre faptul că, în paralel cu acest sistem, pe fiecare scară sau pe uşa autobuzului sau troleibuzului vor fi instalate fotoelemente, care vor fixa prezenţa pasagerilor, intrarea şi ieşirea lor, fapt ce va permite să avem un tablou clar al fluxului de pasageri. Desigur, dacă va fi îmbulzeală, atunci uşile pur şi simplu nu se vor închide, deoarece tehnica este programată pentru a nu răni persoana ce stă lîngă uşă. Din această cauză, de fapt, despre asemenea elemente şi alte detalii ale sistemului GPS nimeni nu vorbeşte. Însă anume aceste detalii ar putea spori confortul în transportul de pasageri”.