Preşedintele parlamentului a găsit ac de cojoc pentru deputaţi

miercuri, 5 februarie 2014, 13:50
Foto: noi.md
Victor Surugiu

Modificările la regulamentul parlamentului, adoptate în grabă de coaliţie şi care au intrat recent în vigoare, reduc vizibil terenul de manevre ale deputaţilor din opoziţie. Totodată, vor exista mai puţine posibilităţi pentru dezbateri şi discuţii neplanificate de la microfoane. Se prevede, că după reînnoirea „regulilor jocului”, şedinţele plenare vor avea loc într-o atmosferă mai civilizată. Însă experţii au dubii că noua redacţie a regulamentului va fi eficientă.

Deputaţii scandalagii vor fi scoşi afară

Documentul a fost elaborat de către Partidul Democrat şi include peste 30 de modificări şi completări. Una dintre noutăţile principale este interducţia de a aduce în sală megafoane sau alte obiecte pentru a încălca ordinea publicî sau pentru a împiedica activitatea parlamentului. Deputaţii care nu se vor conforma regulilor, vor fi pedepsiţi, la solicitarea spicherului. În primul rînd, serviciul special al parlamentului îi va propune contravenientului să părăsească sala de şedinţe şi îl va scoate din încăpere.

Cum va avea loc acest lucru în practică, autorii modificărilor nu menţionează. În regulament este menţionat doar că sancţiunile sub forma eliminării alesului poporului din sală vor fi executate de către serviciul special al parlamentului, care “îl va determina pe deputat să părăsească sala de şedinţe, conducîndu-l spre ieşire”. Acelaşi lucru se va întîmpla şi cu deputaţii care vor încerca să blocheze intrările în sală sau tribuna parlamentului.

În opinia experţilor, există riscul că aceste modificări nu vor avea efectul scontat. Asta deoarece deputatul are imunitate parlamentară, iar aplicarea forţei fizice faţă de el nu este posibilă. Dacă deputatul va refuza să părăsească benevol sala, atunci el va putea fi „eliminat” cu forţa doar cu respectarea unei proceduri juridice, ce va dura o perioadă de timp.

Noi prevederi pentru luptele verbale

În aceste condiţii, mai eficiente ar putea fi sancţiunile financiare, prevăzute de modificările la Regulament. Dacă deputatul nu se va conforma cerinţelor reprezentanţilor serviciului special al organului legislativ, atunci pentru fiecare încălcare el nu va primi 25% din salariu sau alte forme de remunerare pentru luna viitoare. Opunerea rezistenţei sau ofensarea angajaţilor serviciului special al parlamentului sînt pedepsite cu amenzi în mărime de 50% din salariu, pentru fiecare caz.

Autorii modificărilor consideră că parlamentul nu este locul potrivit pentru discuţii îndelungate şi sterile. Amendamentele sînt îndreptate şi spre limitarea fluxului verbal în sala de şedinţe. Acestea prevăd că formularea întrebării nu poate depăşi un minut (acum - 2 minute), iar luările de cuvînt - 7 minute pentru fracţiunile parlamentare şi 5 minute pentru deputaţi. Totodată, preşedintele şedinţei plenare a obţinut dreptul de a limita înscrierea pentru luarea cuvîntului. Deputaţii au fost obligaţi să vorbească exclusiv pe tema, pentru examinarea căreia care s-au înscris.

În caz contrar, spicherul sau alt preşedinte al şedinţei are dreprul să închidă microfonul. Unele excepţii sînt prevăzute pentru discursurile ce se referă la imaginea fracţiunii parlamentare sau a deputatului. Acestora li se oferă dreptul la replică imediat după discursul în cauză, dar nu mai mult de 3 minute. Totodată, replica la replică nu este admisă. Sînt interzise orice dezbateri şi discursuri pe marginea chestiunilor ce nu au fost incluse pe ordinea de zi.

Cel mult o oră pentru „antract”

Regulamentul modificat prevede, de asemenea, că fiecare fracţiune parlamentară are dreptul să ceară pauză în şedinţa plenară cu o durata de pînă la 30 de minute pentru finalizarea deciziilor politice vizavi de chestiunile incluse pe ordinea de zi. Durata totală a pauzerlor, solicitate de fracţini la şedinţa plenară, nu poate depăşi o oră. În continuare, pauza poate fi obţinută doar cu acordul majorităţii depuaţilor prezenţi.

Astfel, a fost înlăturată lacuna, admisă în modificările, ce au intrat în vigoare în decembrie 2012. Deputaţilor li s-a oferit dreptul la “antract” la solicitare. Pentru anunţarea pauzei este necesară depunerea unei cereri din partea fracţiunii – fără votul deputaţilor prezenţi la şedinţă. Periodic, fracţiunile parlamentare au abuzat de acest drept, tergiversînd activitatea organului legislativ.

Bomba cu efect întîrziat

Modificările îi oferă spicherului, în unele cazuri, dreptul să iniţieze anularea votului sau repetarea acestuia. Experţii califică această noutate drept o bombă cu efect întîrziat, deoarece politicienii ar putea utiliza această pîrghie pentru dejucarea situaţiei. Este suficient ca fracţiunea parlamentară să anunţe spicherul despre încălcarea procedurii de vot sau despre o eroare la numărarea voturilor. În regulament se menţionează, de asemenea, că în timpul procedurii deputaţii nu pot lua cuvîntul, ei trebuei să păstreze liniştea, ordinea şi să se afle la locurile lor.

„Modificările la regulament au fost elaborate şi adoptate în grabă şi sînt îndreptate, în special, spre reglementarea comportamentului deputaţilor, cînd acesta depăşeşte limitele admise, - menţionează unul dintre experţii noştri. – Însă legea nu conţine restricţii privind utilizarea selectivă a acestor pîrghii. E puţin probabil ca spicherul să se grăbească să tempereze comportamentul colegilor săi din coaliţia majoritară, dacă acesta nici pe departe nu este unul civilzat.

Totodată, în unele cazuri, amendamentele pot bloca activitatea parlamentară a opoziţiei, în primul rînd a PCRM. Anterior, spicherul Igor Corman a recunoscut că modificările au fost dictate în mare parte de faptul că deputaţii comunişti pun prea multe întrebări şi nu întotdeauna au un comportament adecvat. Este remarcabil faptul că autorii modificărilor au refuzat să le expedieze la expertiză în Consiliul Europei”.

Interlocutorul nostru a atras atenţia asupra faptului că puterea finalizează elaborarea noului regulament al parlamentului, în care vor fi incluse şi multe din recentele amendamente, inclusiv prevederi ce se referă la angajaţii serviciului de pază al parlamentului. Documentul urmează a fi examinat în cadrul sesiunii curente, de aceea nu era nicio necesitate de a adopta amendamentele în grabă, o parte din care nu sînt însoţite de mecanisme practice de implementare.

Termenul de valabilitate a proiectelor de lege

O altă modificare ţine de anularea iniţiativelor legislative. Însă istoria adoptării acesteia a fost mai îndelungată. În anul 2012, coaliţia de guvernare a modificat regulamentul în aşa fel încît toate iniţiativele neexaminate în perioada sesiunilor parlamentului erau anulate. Cu circa un an în urmă, Curtea Constituţională a declarat ilegală această practică. Sesizarea a fost trimisă la CC de către Partidul Comuniştilor, propunerile cărora sînt ignorate cel mai des de majoritatea parlamentară.

Peste jumătate de an, Ministerul Justiţiei a elaborat modificările şi completările la regulamentul parlamentului, însă acestea au primit statul de lege abia acum. Proiectele, neincluse pe ordinea de zi, îşi vor pierde actualitatea peste doi ani de la înregistrare.

Parlamentul a obţiunut dreptul de a respinge, în baza rapoartelor comisiilor de profil, proiectele legislative, care şi-au pierdut actualitatea sau au rămas fără autori. Totodată, proiectele şi iniţiativele legislative, ce prevăd majorarea sau reducerea veniturilor şi cheltuielilor sau a creditelor, nu vor putea fi examinate fără avizul guvernului.