Foto: noi.md |
Publicăm această scrioare, în calitate de drept la replică a direcţiei municipale. Dar atragem atenţia, în primul rînd, că informaţia despre intoxicarea copiilor a fost colectată din surse deschide, niciuna dintre care nu a fost contestată de direcţie timp de un an.
În al doilea rînd, articolul a fost scris în baza materialelor auditului, efectuat de către Direcţia audit intern a Primăriei, copia căruia o ataşăm.
În al treila rînd, atragem atenţia că, după publicarea articolelor noastre, toate rapoartele de audit au fost şterse de pe site-ul Primăriei.
Totodată, aceste probleme au fost discutate la şedinţa operativă a Primăriei, care poate fi urmărită pe site-ul www.privesc.eu din 03.02.2012 şi 10.02.2014.
*******
Cu privire la articolul „Copiii din grădiniţe sînt hrăniţi cu produse expirate”, publicat la 11.02.2014, Direcţia generală educaţie, tineret şi sport precizează că informaţia publicată nu corespunde realităţii:
„Totodată, numai în anul trecut, oficial, au fost internaţi în spital peste 20 de copii cu intoxicaţaţii, legate de alimentaţia precară în instituţiile pentru copii. De exemplu, şase copii de la grădiniţa nr. 49 din capitală au ajuns, în iunie, la spital cu infecţie intestinală acută. În noiembrie trecut, 10 micuţi din grădiniţia nr.160 au avut simptome ale intoxicaţiei alimentare, iar cinci copii au ajuns la spitalul de boli infecţioase”.
Direcţia Audit intern a Primăriei municipiului Chişinău, la 03, 04, 12 decembrie 2013, a efectuat controlul în instituţiile de învăţămînt preşcolar din municipiu nr.54, 100, 185, inclusiv nr. 49 şi nr. 160, referitor la alimentaţia copiilor de vîrstă preşcolară. În urma controlului s-a constatat că bucatele se prepară şi se păstrează în conformitate cu cerinţele tehnologice. Produsele alimentare achiziţionate de la agenţii economici sînt însoţite de certificate de calitate. Termenul de valabilitate a produselor uşor alterabile este la un control strict. Calitatea bucatelor şi a produselor alimentare este verificată periodic de către comisiile de triere şi angajaţii din cadrul Direcţia generală educaţie, tineret şi sport (DGETS) şi Direcţia educaţie, tineret şi sport din sectoare, iar rezultatele sînt puse în discuţie săptămînal în cadrul şedinţelor operative convocate de şeful direcţiei generale.
Cu referire la intoxicaţiile alimentare vă informăm că toţi copiii suspecţi au trecut controlul medical, iar rezultatele au confirmat diagnoza preventivă a medicului „rotavirus”.
Direcţia generală educaţie, tineret şi sport solicită să infirmaţi public materialul publicat.
************************
DE AUDIT INTERN
Unităţi auditate:
Direcţia generală educaţie, tineret şi sport
Direcţia educaţie, tineret şi sport a sectorului Buiucani
Direcţia educaţie, tineret şi sport a sectorului Râşcani
Raport validat de către „Şeful echipei” în numele echipei de audit intern.
Procesul de alimentare a copiilor din instituţiile de învăţământ preşcolar şi preuniversitar
Direcţia audit intern 3
SUMAR EXECUTIV
În perioada 01.11 – 12.12.2013, s-a efectuat un audit al procesului de alimentare a copiilor/ elevilor din instituţiile de învăţământ preşcolar şi preuniversitar, în cadrul Direcţiei generale educaţie, tineret şi sport şi Direcţiilor educaţie, tineret şi sport ale sectoarelor Buiucani şi Râşcani.
Echipa de audit sesizează faptul că, în cadrul testărilor efectuate la etapa lucrului în teren în cadrul DETS Buiucani, s-a admis tergiversarea prezentării documentelor solicitate de auditorii interni, fiind întreprinse încercări de limitare a independenţei şi obiectivităţii auditului intern.
Auditul s-a axat pe identificarea ariilor de îmbunătăţire în scopul furnizării de recomandări.
Subliniem faptul că, recomandările oferite urmează a fi implementate în termen scurt sau mediu şi au menirea să remedieze situaţia curentă.
În continuare sunt prezentate, succint, constatările şi recomandările de importanţă majoră, care necesită o reacţie cât mai curând posibilă de supraveghere şi implementare.
CONSTATĂRI
Deficienţe în procesul de alimentare a copiilor din instituţii preuniversitare:
- lipsa sau necorespunderea certificatelor sanitar-veterinare la momentul livrării produsului;
- doar în cazul a 2 din 7 cantine testate, au fost prezentate autorizaţiile sanitare de funcţionare valabile;
- nu este asigurată păstrarea probelor din fiecare lot de produse culinare pe termenul indicat de actele normative
- în cadrul blocului alimentar al unui liceu a fost angajată o persoană fără confirmarea efectuării controlului medical
- în incinta bufetului liceului se comercializau produse alimentare nerecomandate preşcolarilor şi elevilor – biscuiţi săraţi.
- nu s-a asigurat completarea şi întocmirea Registrului de evidenţă a produselor uşor alterabile şi a Fişelor de ridicare a articolelor finite
- denaturarea datelor evidenţei elevilor efectiv alimentaţi (constatarea 6.2)
Deficienţe în procesul de alimentare a copiilor din instituţii preşcolare: (i) necorespunderea numărului copiilor incluşi în registrul de evidenţă a copiilor alimentaţi cu registrul frecvenţei din grupe; (ii) necorespunderea componenţei meniului zilei cu meniul-model aprobat; (iii) întocmirea necorespunzătoare a fişelor tehnologice de preparare a bucatelor;
Nu s-a respectat normativul financiar de alimentaţie al copiilor din instituţiile preşcolare speciale şi grupe sanatoriale pentru copii contaminaţi cu tuberculoză (constatarea 6)
S-au înregistrat deficienţe în modul de formare şi gestionare a dosarelor elevilor beneficiari de alimentare gratuită, nefiind asigurată completarea corespunzătoare a acestora (constatarea 7)
Deşi ofertele înaintate de operatorii economici au fost formate reieşind din normele precedente, contractele au fost încheiate în suma normelor majorate, fără a fi modificat meniul-model al agentului economic câştigător. Astfel, afectând utilizarea ineficientă a mijloacelor alocate suplimentar în mărime de 2441,6 mii lei (constatarea 4.3)
În cazul şcolilor de tip internat numărul planificat al copiilor beneficiari de alimentaţie pentru anul 2013 a depăşit contingentul elevilor înscrişi în listele instituţiei aproximativ de 2 ori, suma inclusă suplimentar în plan fiind de circa 500,0 mii lei; (constatarea 2)
Examinarea procedurilor de atribuire a contractelor pentru prestarea serviciilor de alimentare relevă unele deficienţe, după cum urmează:
- în solicitarea de înaintare a ofertelor s-a indicat preţul serviciilor, volumul caloriilor necesare şi suma alocaţiilor bugetare;
- volumul caloriilor indicat în specificaţia contractului încheiat cu agentul economic este mai mic decât cel indicat în oferta câştigătoare;
- refuzul de atribuire a contractului în baza unei oferte economic avantajoase,
- autoritatea contractantă evaluează şi atribuie contracte în baza ofertelor neînsoţite de garanţie (constatarea 4.1)
Procesul de alimentare a copiilor din instituţiile de învăţământ preşcolar şi preuniversitar
Direcţia audit intern 4
S-a constatat includerea în contractele de prestare a serviciilor de alimentare a normelor majorate faţă de cele prevăzute prin decizia CMC.
În cazul Liceului Internat Municipal cu Profil Sportiv, la formarea meniurilor nu s-a respectat norma de alimentaţie a copiilor domiciliaţi în cămine (constatarea 4.4)
RECOMANDĂRI
Eficientizarea procesului de planificare prin revederea datelor incluse în prognoza de clase şi elevi a instituţiilor de învăţământ preuniversitar din municipiu, precum şi a numărului zilelor luate în calcul pentru alimentarea elevilor
Fortificarea procedurilor de control intern pe segmentul asigurării conformităţii atribuirii contractelor de achiziţii publice, monitorizarea continuă a modului de executare a acestora
Asigurarea evaluării ofertelor şi a documentaţiei de calificare prezentate de operatorii economici în strictă corespundere cu criteriile de evaluare stipulate prin FDA
Asigurarea plenitudinii controalelor efectuate de către structurile responsabile, prin acoperirea întregului spectru al procesului de organizare şi desfăşurare a alimentaţiei gratuite a copiilor.
Atribuirea responsabilităţilor de supraveghere a recepţionării produselor alimentare furnizate şi verificarea documentelor de însoţire a acestora unui reprezentant al comisiei de triere, care face parte din statele de personal ale instituţiei de învăţământ.
Confirmarea statutului de familie social-vulnerabilă prin anexarea actelor corespunzătoare şi asigurarea plenitudinii dosarelor beneficiarilor de alimentare gratuită;
Reevaluarea listelor întocmite, includerea în acestea doar a beneficiarilor în baza dosarelor completate în modul corespunzător;
Formarea, la nivelul DGETS, a comisiei speciale de control, care, anual, va asigura evaluarea listelor elevilor beneficiari de alimentare gratuită, verificarea plenitudinii dosarelor şi corectitudinii gestionării acestora.
Unităţile auditate recunosc constatările şi acceptă recomandările formulate de auditori, urmând să aprobe un plan de acţiuni în vederea implementării acestora. Totodată, unităţile auditate trebuie să asigure informarea Direcţiei audit intern şi raportarea către primarul general referitor la situaţia privind realizarea activităţilor preconizate în planul de acţiuni aprobat.