Foto: elldor.info |
Săptămîna aceasta, Parlamentul planifică să ratifice Acordul de Acosiere cu Uniunea Europeană. Între timp, în ţară au loc discuţii în jurul „deciziei politice”, în rezultatul căreia Nicolae Timofti i-a cedat locul premierului Iurie Leancă de conducător al delegaţiei, care a fost săptămîna trecută la Bruxelles. Se pare că problema a fost soluţionată în grabă: menţiunea despre participarea premierulu la ceremonia solemnă a fost inslucă în decretul prezidenţial în ultimul moment.
Statutul constituțional și de drept al președintelui moldovean este tema unei discuții aparte. Însă de jude șeful statului, fără îndoială, este mai sus de premier în ierarhia puterii. Precum se știe, la semnarea Acordului de Asociere RM-UE partea opusă a fost reprezentată la cel mai înalt nivel. Documentul a fost semnat de către președintele Consiliului European Herman Van Rompuy și de președintele Comisiei Europene Jose Manuel Barroso, precum și de liderii țărilor UE.
Potrivit logicii Constituției Moldovei, anume președintele, care deține cele mai extinse competențe, trebuia să participe la semnarea Acordului de Asociere RM-UE. În Legea supremă se spune că ”președintele participă la negocieri, încheie acorduri internaționale în numele țării și asistă la ratificarea în Parlament, în modul prevăzut de lege”.
În pofida tuturor circumstanțelor, Nicolae Timofti a delegat dreptul de semnare a celui mai important acord internațional premierului, competențele căruia în Constituție sunt prezentate destul de îngust. El ”conduce guvernul și coordonează activitatea membrilor lui”. O asemenea decizie nu contravine legii, însă demonstrează o dată în plus slăbiciunea puterii prezidențiale în Moldova și dorința unor actori politici de a cîștiga cît mai multe dividende electorale în urma acestui eveniment.
În prima versiune a decretului prezidenția, semnat pe 11 aprilie 2014 era vorba doar despre aprobarea semnării acordului internațional fără mențiunea despre premier. Adică, inițial se preconiza participarea personală a șefului statului la ceremonia de la Bruxelles. Situația s-a schimbat după negocierile dintre președinte și premier, din 20 iunie. Potrivit versiunii oficiale, ei au decis că la semnarea documentului Moldova va fi reprezentată de șeful guvernului.
În aceeași zi, președintele a introdus modificări în Decretul său „Cu privire la probarea semnării Acordului de Asociere dintre Republica Moldova, pe de o parte, și Uniunea Europeană și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice și a țărilor-membre, pe de altă parte”. Peste cîteva zile, acestea au fost publicate în ”Monitorul Oficial”.
În amendamente se precizează că șeful statului a aprobat semnarea acordului de către premierul RM. Nicolae Timofti face referire la al.2 art. 10 al Legii privind acordurile internaționale, potrivit căreia șeful guvernului este în drept ”să exercite orice acțiuni referitor la semnarea acordurilor internaționale fără prezentarea împuternicirilor”.
Președinția recunoaște că decizia de transmitere a misiunii solemne premierului poartă un caracter politic. ”La această decizie au ajuns ambele persoane oficiale. Șeful statului consideră că această decizie politică este una corectă și utilă pentru Republica Moldova”, declară surse din cadrul serviciului de presă.
În final, Nicolae Timofti în general nu a plecat la Bruxelles în componența delegației moldovene și nimeni dintre persoanele oficiale nu a vrut să explice public motivele pentru care el a rămas acasă. Secretarul de presă Vlad Țurcanu și secretarul general al Aparatului președintelui Ion Păduraru doar au strîns din umeri, eschivîndu-se să ofere un răspuns.
Precum menționează observatorii, șeful statului, practic, a fost exclus din procesul decizional, legat de Acordurile de Asociere RM- UE. Acordul internațional a fost parafat pe 29 noiembrie 2013, în timpul summit-ului Parteneriatului Estic de la Vilnius. Nicolae Timofti nu a participat la acest eveniment, la fel ca și la majoritate altor întrevederi, ce țin de acest eveniment important.
Semnătura șefului statului sub textul Acordului de Asociere al RM cu Uniunea Europeană a devenit o pură formalitate. Președinția a primit documentul, ce conține circa o mie de pagini, cu o oră înainte de semnarea lui. Într-un interval de timp atît de scurt este practic imposibil să faci cunoștință cu conținutul acordului internațional.
În opinia unor experți, este vorba nu doar de obținerea dividendelor politice în ajunul alegerilor parlamentare. Într-o anumită măsură, această situație demonstrează că puterea prezidențială în Moldova este condusă din afară și, în caz de necesitate, este gata să adopte decizii în favoarea unor sau altor jucători politici.
Rolul său l-ar fi putut juca și cunoscuta problemă privind legitimitatea președintelui moldovean. Amintim că, în opinia opoziției și a unor juriști cu autoritate, șeful statului a fost ales cu încălcarea termenelor constituționale. Și deși Curtea Constituțională a confirmat legalitatea alegerii președintelui, nu putem excluse că, într-o anumită situație politică această decizie ar putea fi revizuită. În acest caz, participarea șefului statului la semnarea Acordului de Asociere RM-UE ar fi pus la îndoială legalitatea acestui document internațional.