Ilegalitățile cu carburanți sau De ce pe piața produselor petroliere înfloresc fărădelegile

miercuri, 16 iulie 2014, 10:20
Foto: noi.md
Olga MARCENCO

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) și Serviciul Fiscal au început controalele la stațiile PECO din țară. Pentru prima dată în ultimii ani a fost anunțată procedura de anulare a licenței pentru încălcările pe piața carburanților. Funcționarii vorbesc despre ordine, iar experții – despre reglări de conturi.

Șapte benzinării din raionul Florești activau ilegal, despre aceasta a anunțat luni, directorul ANRE, Sergiu Ciobanu. Rezultatele verificărilor au arătat că compania ”Agrocom Oil” a depus la ANRE o cerere pentru eliberarea licenței de comercializare a produselor petroliere. Însă din cauza numeroaselor încălcări depistate în activitatea agentului economic, acestuia i s-a refuzat eliberarea licenței pentru comercializare. În pofida acestui fapt, compania și-a început activitatea comercială.

”Noi am început controalele de la Nordul țării, - spune Serghei Ciobanu. – În afară de FLorșeti a fost depistat și o benzinărie la Ocnița, care de asemenea intenționa să-și înceapă activitatea în timpul apropiat. Conform datelor noastre, într-o perioadă scurtă de timp, compania ”Agrocom Oil” a obținută vînzări de un milion de lei. Toate datele au fost transmite Procuraturii Generale și Serviciului Fiscal”.

Serghei Ciobanu a declarat că Agenția poate doar să aplice o amendă în valoare de 10 mii de lei sau să retragă licența. ”În timpul apropiat noi vom propune un pachet de modificări la legislație pentru ca să ni se ofere mecanismele necesare de aplicare a unor sancțiuni mai dure față de contravenienți, care să corespundă mărimii daunelor acțiunilor ilegale”.

Controalele benzinăriilor pe întreg teritoriul țării vor continua, declară reprezentanții ANRE. Directorul a promis să raportez despre rezultatele acestora. Însă unii experți tind să creadă că aceasta este doar o ieșire demonstrativă a directorului ANRE, după care pe piața carburanților din nou va fi liniște.

”Cota de piață a celor șapte stații PECO depistate este relativ semnificativă – 1%. Cuiva, probabil, nu i-a plăcut acest lucru. Totodată, trebuie să menționăm că directorul companiei – întreprinzătorul Ghenadie Călăraș, este liderul și președintele unui partid politic”.

Cu ochii larg închiși

Trebuie de menționat că acestea nu sînt primele pretenții înaintate față de benzinăriile amplasate în raionul Florești.la începutul acestui an, Agenția pentru Protecția Consumatorilor a depistat acolo un șir de încălcări în cadrul controalelor. Atunci inspectorii au verificat patru stații, amplasate în satele Unchitești, Mărculești, Prodănești și Ghindești. Rezultatele controalelor efectuate au confirmat informația, parvenită de la clienți, care se plîngeau că erau înșelați la cantitatea carburanților livrați. Astfel, limita erorilor la livrarea gazului lichefiat la aceste patru stații era depășită de două ori, iar la motorină și benzină – de șase ori. Respectiv, consumatorii primeau mai puțini carburanți decît plăteau. Însă după anunțarea acestor cazuri nu a urmat nimic.

Experții spun că, în realitate, funcționarii nici nu încearcă să facă ordine pe piața produselor petroliere. Dacă ar dori, ANRE și alte organe de control demult ar putea să-i educe pe ”regii benzinăriilor”, chiar și prin amenzile mici. Or, pretenții sunt o mulțime: înșelarea cumpărătorilor, carburanți necalitativi, lipsa condițiilor elementare pentru angajații stațiilor PECO etc. Însă nu se știe de ce nimeni nu face acest lucru. Mai mul, practic, toate cazurile răsunătoare sunt mușamalizate. Nimeni pînă în prezent nu a fost pedepsit.

”De la începutul verii, numai la Chișinău s-au produs două explozii la stațiile PECO de la Buiucani și Ciocana, - relatează unul dintre interlocutorii noștri. – Însă organele competente nu au făcut publice pînă în prezent rezultatele controalelor, nu au anunțat cauzele, nu i-au pedepsit pe cei vinovați”.

Totodată, multe pretenții față de benzinării au fost expuse și de reprezentații Centrului de sănătate publică, care afirmau că la majoritatea stațiilor PECO sunt încălcate normele sanitare. În primăvara aceasta, Centrul a întocmit o listă cu cerințe, chemate să protejeze sănătatea angajaților și clienților benzinăriilor.

Regulamentul elaborat prevede că stațiile PECO trebuie amplasate departe de bazinele de apă și de rezervațiile naturale. Mai ales acest lucru este actual pentru benzinăriile amplasate pe traseele auto. Însă documentul a fost dat uitării.

Iar încălcările financiare, în general, constituie o taină mare, spun experții. Astfel, în aprilie trecut, poliția a efectua raiduri la 17 stații PECO din capitală care aparțin unui mare furnizor de produse petroliere, în cadrul unui dosar penal, intentat în noiembrie 2012, în baza art. 255 (2) CP RM „Înșelarea clientului”.

Atunci oamenii legii declarat că, potrivit unor informații, la aceste benzinării era micșorat intenționat volumul carburanților comercializați, în baza unei scheme frauduloase. La fiecare 10 litri comercializați, volumul era micșorat cu 300-400 ml. Produsele petroliere economisite erau vîndute ulterior fără documente de proveniență. În evidența contabilă aceste mijloace nu erau reflectate.

Atunci în acest dosar penal figural cîteva persoane, care au efectuat modificările în aparatele electronice ale stațiilor PECO, pentru a reduce volumul carburanților. Poliția declara atunci că verifică posibilitatea implicării managementului și conducerii companiei în această schemă frauduloasă.

Reacția furnizorului de produse petroliere nu s-a lăsat mult așteptată. Directorul companiei ”Tirex-Petrol” Joachim Schreiber a reclamat atunci intimidarea din partea poliției și intenționa să-și apere reputația în instanță. ”Noi nu știm cine stă în spatele acestui atac, - a declarat el atunci. – Acesta va fi un semnal pentru investitorii străini din Moldova. Simt o amărăciune față de viitorul țării și față de autoritățile, care admir asemenea lucruri”. După ce au fost lansate acuzații reciproce, cazul a intrat în umbră și nimeni nu știe cu ce s-a finalizat acesta și cine a avut dreptate.

La finele lunii martie curent a mai fost un scandal în jurul unei companii ce activează în Găgăuzia. Procuratura Generală a efectuat atunci descinderi la o rețea de stații PECO ”Conan”, care aparțin deputatului Adunării Populare a Găgăuziei, Ilia Uzun. Motivul – evaziuni fiscale în proporții deosebit de mari.

Nouă raiduri, efectuate cu mandatul judecătorului au arătat că agentul economic elibera motorină fără a reflecta mijloacele obținute în evidența contabilă a întreprinderii. Acest fapt este confirmat de tichetele pentru carburanți, eliberate de această companie unei persoane juridice, conturile bancare ale căreia au fost blocate mult timp.

Totodată, procurorii și ofițerii de poliție au constatat că agentul economic comercializa produse petroliere fără documente de proveniență, fără aparat de casă, precum și cu ajutorul aparatelor de casă modificate, care înregistrau eronat datele introduse si care ștergeau din memorie informația.

Verificările au demonstrat și lipsa unor rezerve obligatorii de carburanți în cantități deosebit de mari, precum și lipsa plombelor pe aparatele de casă. Însă rezultatele finale ale controalelor nu au fost prezentate opiniei publice.

*******

În prezent, în Moldova activează peste 650 de stații PECO. Pe piața produselor petroliere sunt 170 de agenți economici. Totodată, în primul trimestru al anului 2014, comercializarea cu amănuntul și importul benzinei și motorinei erau efectuate de către 18 companii, vînzarea cu amănuntul a benzinei și motorinei - 78, comercializarea cu amănuntul și importul gazului lichefiat – 10 și vînzarea cu amănuntul a gazului lichefiat – 64 de companii. Cele mai mari jucători pe piață sunt: Lukoil Moldova, Petrom Moldova, Tirex-Petrol и Rompetrol.

În perioada de referință, Moldova a importat 118 787,4 tone de carburanți, ceea ce este cu 5% mai puțin față de primul trimestru al anului 2013. Potrivit ANRE, principaii furnizori de produse petroliere sînt: România (peste 70% din livrări), Austria, Bulgaria, Rusia și Belarus.

Însă situația este paradoxală: noi importăm carburanții din România, iar mii de consumatori din țara vecină preferă să cumpere produse petroliere pentru mijloacele de transport în Moldova. Potrivit publicației gandul.info, în țara noastră prețurile la carburanți sînt cu 35% mai mici. Cea mai ieftină benzină în Moldova poate fi găsită la punctele vamale Galați și Albița. Astfel, benzina A-95 costă 18 lei 45 de bani, sau aproape un euro, iar un litru de motorină poate fi cumpărat cu 97 de eurocenți.

Diferența de preț se explică prin accizele foarte mari la carburanți în România. Apropo, Moldova în acest sens tinde spre tarifele europene. Astfel, la anul viitor, accizele la importul carburanților s-ar putea majora cu circa 9% pentru o tonă. Adică la o tonă de benzină – cu peste 300 de lei, iar la motorină – cu peste o sută de lei. Acest fapt va conduce la scumpirea benzinei cu 30 de bani, iar a motorinei cu 15 bani.