Foto: noi.md |
Ministerul Finanțelor propune anularea termenului de 180 de zile de aflare în Moldova a automobilelor cu numere străine.
Vînzarea mașinilor uzate aduse de peste hotare este una dintre cele mai populare metode ale concetățenilor noștri de a obține cîștiguri rapide. Astăzi, importul mașinilor la mîna a două în Moldova este format în proporție de 90% din contul persoanelor fizice. Nedorința persoanelor fizice de a nu face publică informația despre tranzacții, privează statul de posibilitatea de controla impozitul pe venit și alte taxe. Cu excepția accizei la import, achitată la trecerea pentru prima dată a frontierei RM cu mașina.
Acciza la importul automobilelor este aplicată pe parcursul multor ani în țara noastră și deși experții propun ca aceasta să fie diferențiată în funcție de vîrsta automobilului, această este convenabilă tuturor. Însă unele minți deștepte au decis că nu e nevoie să plătească cîteva mii de euro în vistieria statului, dacă poate fi utilizată lacuna din legislație și să mergi pe drumurile Moldovei, neavînd înregistrare permanentă.
Atrageți atenția că în ultimii ani, pe drumurile Moldovei au apărut multe autoturisme cu numere străine de înmatriculare. Potrivit unor informații, pe teritoriul țării se află peste 40 mii de mijloace de transport înregistrate în alte state. Dintre acestea 13 mii de automobile au numere bulgărești, iar 20 de mii – lituaniene. Totodată, majoritatea mijloacelor de transport cu numere letone sunt scoase demult de la evidență în țara de unde au fost aduse.
De anume numere letone? Dacă nu ne greșim, în această mică țară baltică nu se atestă un număr mare de moldoveni aflați la muncă. Problema este că Lituania se consideră tacit cel mai mare cumpărător al mașinilor accidentate de la licitațiile americane. Potrivit unor informații, Lituania cumpără circa 30% din automobilele accidentate din USA. După o reparație cosmetică, toate aceste automobile, printr-o rețea de intermediari, sunt distribuite pe teritoriul țărilor post-sovietice din Europa de Est, inclusiv Moldova.
În Lituania, din 2-4 mașini ce nu pot fi restabilite, este asamblată una, care este vopsită, modificată și scoasă la vînzare. Ținînd cont de prețul de 2-3 mii de dolari, inclusiv transportul la locul destinației, precum și faptul cum arată, s-ar părea că trebuie luată. Însă introducerea legală în Moldova a unui asemenea automobil nu este posibilă. În primul rînd, de regulă, asemenea mașini din Lituania datează cu anii de producție 1998-2001, iar la noi, deși legislația e liberală, însă permite doar înregistrarea automobilelor nu mai vechi de 10 ani, adică fabricate nu mai devreme de 2004. Însă chiar dacă vom găsi un automobil fabricat după 2004, atunci acciza de import va fi mai mare decît prețul mașinii. Nu are rost.
De aceea mașinile sunt aduse în Moldova, ca fiind înregistrate în altă țară. Adică nu achită acciza la import, nu obțin numere de înmatriculare moldovenești etc. Dar cumpără vinieta, care costă 50 de euro pentru jumătate de an, ce înlocuiește taxa pentru utilizarea drumurilor. Și merg pe drumurile Moldovei tot anul împrejur cu numere străine, rareori ieșind din Republica Moldova, pentru a se întoarce din nou. Anterior, acest lucru trebuia făcut la fiecare 180 de zile, adică o dată în jumătate de an. Această lege urma a fi înăsprită, reducînd termenul de aflare pe teritoriul RM pînă la 90 de zile. Însă ulterior, totul a încetat, pînă cînd, săptămîna trecută, Ministerul Finanțelor nu a propus, în general, anularea termenului de 180 de zile de aflare în țară a mașinilor străine. Acum, în afara țării va trebui de ieșit doar o singură dată pe an și de revenit imediat înapoi … și așa poate continua la nesfîrșit.
Problema nu este în faptul că intermediarul moldovean, în dorința de a cîștiga o bucată de pîine, va eluda legislația și va aduce în țară o mașină de 15 ani, fără a achita impozite. Aceasta e o nimica toată. Pericolul real constă în faptul că mașinile accidentate aduse din Lituania, „mașinile-lego”, cum mai sunt numite, prezintă o mare problemă în plan tehnic. Trebuie să înțelegeți că atunci cînd un automobil din anul 2000 costă în Lituania 1000-1500 dolari, atunci nimeni nu se va strădui aici să o repare.
Știți cîți oameni mor în țara noastră în accidente, direct sau indirect din cauza proastă a automobilelor? Din păcate, o asemenea statistică nu există, însă, evident că odată cu îmbătrînirea parcului auto, numărul accidentelor, printre cauzele producerii cărora vor fi menționate frîna defectă sau manevrarea incorectă, vor crește. În realitate, cauza acestor accidente – flamurile de frînă uzate, sistemul de ghidare etc.
Un alt aspect al afacerii, ce conține o capcană, este componenta juridică a acestor automobile. Dacă, potrivit legislației, mașina poate merge pe drumurile noaste cu numere străine, dacă ea are la moment înregistrare permanentă în țara de origine, atunci în realitate, deseori, automobilul încă nu a ajuns în Moldova, că înregistrarea este anulată deja în Lituania. De facto, aflarea acestei mașini pe teritoriul Moldovei este ilegală, deoarece nicio țară nu poartă răspundere pentru ea. Nu este exclus că această țară nici nu este la curent că asemenea automobil există.
Totodată este greu să ceri o răspundere socială pentru starea tehnică sau o garanție juridică de la intermediarul care aduce mașina de peste hotare, dacă chiar la cel mai înalt nivel, unde deciziile se iau de către miniștri și consilierii lor, nu se vede ce poate aduce situația cu numerele străine.
Proiectul modificărilor la legislație, adoptat de guvern pe 28 iunie și care anulează restricția de 180 de zile pentru mașinile străine, este însoțit de o notă informativă, semnată de ministrul Finanțelor RM Anatolie Arapu și publicată pe site-ul gov.md. În aceasta sunt menționate două motive, ce au determinat guvernul să anuleze restricțiile pentru automobilele neînregistrate în RM. Primul – necesitatea ajustării legislației moldovenești la standardele europene. Acest fapt poate fi înțeles, mai ales în urma semnării Acordului de Asociere cu UE. Din acest punct de vedere, ar fi fost corect să liberalizăm intrarea și aflarea mijloacelor de transport din UE. Pentru a demonstra cît de ospitalieri suntem.
Însă trebuie să fim atenți și să nu uităm experiența Poloniei, care odată cu integrarea europeană, timp de 2 ani a devenit rampa de automobile a Europei. Piața ei a fost invadată de automobile de 20-25 de ani din Germania, cu care Polonia nu mai avea hotare.
Piața auto din Moldova, care și așa se dezvoltă haotic, necesită doar decizii echilibrate și bine gîndite din partea Guvernului în domeniul legislației vamale și fiscale. Trebuie stabilite corect prioritățile și de creat facilități maxime pentru participanții la afacerile cu automobile, care prin acțiunile sale fortifică piața, creează locuri de muncă și investesc în alte sectoare ale economiei. Și care achită în deplină măsură impozitele pe venit din vînzările automobilelor. Iar consumatorilor le oferă reparația în perioada de garanție și post-garanție a mașinilor (fapt ce nu este de neglijat, ținînd cont de specificul producției actuale).
Vom menționa că timp de un an, cetățenii noștri cumpără automobile noi în valoare de aproape un miliard și jumătate de lei. Această sumă am obținut-o înmulțind numărul automobilelor noi vîndute la prețul de bază. Drept că prețul de bază nu poate crea o imagine completă, cît a costat în realitate mașina, însă măcar putem să ne închipuim o situație aproximativă. Reiese că volumul pieței automobilelor noi în 2013 a constituit 1,2 mild. lei la cursul euro, iar în prima jumătate a anului 2014 – 0,7 mild. lei. De unde facem concluzia că impozitul pe venit achitat le oferă dealerilor auto dreptul la condiții egale și civilizaae pe piață și la un anumit feedback din partea statului.
Revenind la modificările Ministerului Finanțelor vom menționat că al doilea argument în favoarea anulării restricției de 180 de zile, în opinia dlui Arapu este faptul că la buget, vor fi acumulate mijloace semnificative din contul vînzărilor vinietelor și a Cărții verzi pentru automobilele străine, aflate pe teritoriul RM.
Noi am decis să clarificăm situația și să comparăm ce va fi mai avantajos pentru stat – achitarea accizelor la import și înregistrarea mașinilor în Moldova sau utilizarea schemei cu numere străine. În calitate de exemplu am luat automobilul VW Golf, anul fabricării 2007, cu motor de benzină 1,6. Și l-am adus virtual în țara noastră. Iată ce am obținut.
Varianta 1
Aducem automobilul de 1,6 litri, anul fabricării 2007 și îl devamăm în RM
Accize la importul auto | 1280 euro |
Asigurarea obligatorie pentru 1 an | 30 euro |
Taxa pentru utilizarea drumului și revizia tehnică pentru 1 an | 45 euro |
Total transferuri la buget | 1355 euro |
Varianta 2
Aducem automobilul de 1,6 litri, anul fabricării 2007 și mergem cu numere străine
Vinieta pentru 1 an (taxa rutieră) | 100 euro |
Asigurare obligatorie pentru 1 an | 70 euro |
Total transferuri la buget | 170 euro |
Din aceste tabele putem face doar o concluzie – dacă proprietarul automobilului sau intermediarul folosește varianta achitării accizelor, atunci bugetul țării va obține cu mult mai mult, dacă același automobil va circula permanent pe drumurile Moldovei, prezentîndu-se drept un străin aflat în trecere. Diferența acumulărilor la buget constituie de 8 ori. De 8 ori (!!!) mai puține acumulări al buget, dacă se merge cu numere străine. Este un motiv pentru reflecții
Sarcina principală a afacerilor auto în prezent este crearea condițiilor civilizate pe piață, egale pentru toți participanții. Pentru ca vînzarea și deservirea mașinilor să poată fi efectuată de către vînzători licențiați, ce poartă răspundere în fața statului, achitînsd accize și impozite la buget. Și care poartă o răspundere completă în fața cumpărătorului, oferindu-i garanție pentru marfa vîndută.
Anume acestea sunt în prezent doleanțele dealerilor auto. În opinia lor, transferurile la buget, fluxurile financiare transparente și creșterea bazei impozabile: sunt probleme, ce trebuie să-i preocupe nu doar pe dealerii auto. De aceea ideea unei piețe civilizate este promovarea intereselor tuturor cetățenilor țării noastre, care doresc să meargă în mașini moderne pe drumuri bune.
Piața automobilelor uzate, piața secundară, acciza la importul automobilelor, restricții la aflarea în Moldova a mașinilor cu numere străine.