Călătoria în Rusia a devenit mai scumpă: poliţele de asigurare s-au scumpit de trei ori

joi, 21 august 2014, 16:12
Foto: auto.ru
Vladislav Bordeianu

Din luna august, poliţele internaţionale de asigurare „Cartea Verde” pentru Rusia s-au scumpit. În pofida legislaţiei, decizia privind majorarea preţului poliţelor a fost adoptată de către companiile de asigurări, dar nu regulatorul pieţei – Comisia Naţională Pentru Piaţa Financiară (CNPF), aşa cum prevede legea.

Preţurile au fost majorate de către companiile de asigurare într-un mod foarte subtil. Acestea pur şi simplu au încetat să vîndă Cartea Verde pentru Rusia, iar în schimb propun o poliţă pentru ţările Uniunii Europene şi CSI, care este de trei ori mai scumpă. Experţii califică comportamentul companiilor de asigurare drept „escrocherie la nivelul întregii ţări”.

Asigurarea va lovi buzunarele automobiliştilor

De la începutul lunii august, călătoria în Rusia cu automobilul a devenit mai scumpă. Dacă anterior, poliţa „Cartea Verde” pentru 15 zile pentru autoturisme putea fi procurată cu 20 de euro, atunci acum, asigurarea pentru Rusia costă 64 de euro. Pentru poliţa anuală proprietarii maşinilor trebuie să scoată din buzunare 427 de euro, faţă de 132 de euro anterior.

Preţul „Cărţii Verzi” s-a majorat după ce companiile au încetat, din 1 august, să elibereze poliţe pentru Rusia. Astfel, niciunul din cei cinci emitenţi ai „Cărţii Verzi” – „Moldasig”, „Asito”, „Donaris Group”, „Klassika Asigurări” şi „Victoria Asigurări” – nu mai eliberează poliţe pentru Rusia. În urma acestei decizii, şoferii au fost lipsiţi de alternativă. În acest caz, este evidentă încălcarea drepturilor consumatorilor.

Companiile de asigurare îşi explică sistarea eliberării poliţelor prin faptul că poliţele pentru Rusia nu sînt profitabile. Datele statistice arată că în prima jumătate a acestui an companiile de asigurare au achitat cele mai multe despăgubiri în baza „Cărţii Verzi” pentru Rusia - circa 22,4 mil. lei din suma totală a despăgubirilor achitate de 40,7 mil. lei. La sfîrşitul anului 2013, situaţia era alta. Lideri la despăgubirile achitate erau asigurările „Cartea Verde” pentru UE şi CSI - 37,4 mil. lei din 71 mil. lei.

Au scăpat basma curată

Experţii menţionează că refuzul de a elibera poliţele „Cartea Verde” pentru Rusia face parte din „fărădelegile ce au loc în ultimii ani pe piaţa asigurărilor”. „Noi deja ne-am obişnuit de aceea multe lucruri nu ne mai miră, însă ceea ce se întîmplă în ultimii ani în asigurările din Moldova a ieşit din limitele noţiunilor ce e bine şi ce e rău”, a menţionat pentru NOI.md, doctorul în economie, specialistul Institutului Naţional de Studii Economice de pe lîngă Academia de Ştiinţe a Moldovei, Mihail Poisik.

Potrivit lui, „impunitatea coruptă, care s-a extins, sporeşte tot mai mult poftele” participanţilor pe piaţă şi al regulatorului. Specialistul a estimat că, „în baza rezultatelor activităţii în primul semestru al acestui an, de la noi au fost luate pentru asigurarea internă 121,2 mil. lei, pentru proprietarii automobilelor au fost achitate despăgubiri de 39,3 mil. şi şi-au lăsat pentru „desfăşurarea afacerilor” 67,6%!”. „La Cartea Verde, respectiv, 131,8 mil. şi 38,7 mil. lei. Aici profitul a ajuns deja la 70,6%”, a menţionat Mihail Poisik.

Potrivit doctorului în economie, decizia de sistare a eliberării poliţelor pentru Rusia a fost luată de companiile de asigurare „cu încuviinţarea regulatorului”. El nu a exclus faptul că aceasta s-a făcut cu scopul de a revizui tarifele în direcţia scumpirii „Cărţilor Verzi”, care şi aşa sînt cele mai scumpe în regiune şi în UE. „În ultimii opt ani, din noi (companiile de asigurare – n.r.) au scos 2,9 mild. lei, în lipsă de alternativă, iar despăgubirile au fost de doar 970 mil. lei”, a spus el, precizînd că „preţul poliţelor în aceşti ani au fost majorate sistematic de peste două ori”.

Amintim că tentativa anterioară a CNPF de a reduce preţul „Cărţii Verzi” nu s-a soldat cu succes. Decizia „Cu privire la primele asigurării RCA” din 9 august anul trecut, ce prevedea micşorarea preţurilor, a fost contestată imediat de către companiile de asigurare şi examinate la fel de prompt în instanţă.

Astfel, practic, a doua zi de la publicarea deciziei în „Monitorul Oficial”, instanţa a sistat acţiunea acestui act. Atunci se preconiza reducerea preţului cu 4%. Cea mai semnificativă reducere se aştepta la poliţele pentru Europa şi CSI pentru 15 zile. După adoptarea unei măsuri provizorii, instanţa nu a mai fost atît de operativă. Peste un an, acest litigiu încă nu a fost soluţionat.

Contrar spiritului european

Între timp, specialiştii de pe piaţă menţionează că nu văd temei pentru scumpirea poliţelor pentru destinaţia rusă. „Teoretic, tariful creşte atunci, cînd sporeşte riscul pericolelor. De ce în Ucraina e altă situaţie? Deşi acolo au loc acţiuni militare. Teoretic, tarifele ar trebui să crească pentru Ucraina. În Rusia nu există nici un pericol”, a menţionat unul dintre participanţii pe piaţă.

El susţine că acţiunile companiilor de asigurare „nu este altceva decît o dorinţă de a cîştiga pe loc drept”. „Această majorate nu este întemeiată. Reiese că ce vor, aceea fac. Această o escrocherie la nivelul întregii ţări”, consideră specialistul.

El mai notează că în Moldova şi aşa sunt cele mai mare tarife pentru „Cartea Verde”. „Se preconiza că odată cu integrarea în Uniunea Europeană, preţurile la „Cartea Verde” să scadă. Iar la noi totul e invers”, a spus expertul.

În Moldova RCA este cea mai scumpă în regiune. Pentru comparaţie: în Ucraina, ţinînd cont de scumpirile din aprilie, poliţa e mai ieftină. Astfel, pentru Europa, poliţa de asigurare pentru un autoturism poate fi procurată cu 22 euro pentru 15 zile şi cu 191 euro pe an. Pentru comparaţie: în Moldova asigurarea pentru UE şi CSI costă de două-patru ori mai mult: 64 euro pentru 15 zile şi 427 euro pe an. Poliţa pentru autobuze în Ucraina costă de la 82 pînă la 7490 euro, iar pentru camioane – de la 49 pînă la 610 euro.

În Rusia este o situaţie similară. Astfel, preţul „cărţii verzi” ruseşti pentru călătoriile pe teritoriul ţărilor europene (în afară de Ucraina, Belarus şi Moldova) pentru 15 zile pentru autoturisme – 35 euro, pentru camioane – 59 euro, pentru autobuze – 99 euro.

În ceea ce priveşte ţările Uniunii Europene, atunci Moldova este depăşită la capitolul preţurilor RCA doar de Croaţia şi Germania din cele 28 de ţări. Acolo, pentru a procura „Cartea Verde” (care prevede atît asigurarea internă, cît şi cea de peste hotare), şoferii trebuie să scoată din buzunare de la 522 pînă la 1431.

În pofida faptului că în Moldova este cea mai scumpă poliţă pentru RCA, nivelul despăgubirilor este cel mai mic printre ţările UE. Limita răspunderii pentru toate victimele constituie 40,2 mii euro, iar pentru toate mijloacele de transport - 28,7 mii euro. Pentru comparaţie: în Spania şi Belgia aceşti indicatori ajung pînă la 70 mil. euro şi 100 mil. euro, respectiv.

Nota NOI.md:

„Cartea Verde” este un sistem internaţional al Răspunderii Civile Auto (RCA), în cadrul căruia despăgubirile sunt acordate în conformitate cu legislaţia ţării, unde s-a produs accidentul. Din acest sistem fac parte 44 de ţări, inclusiv ţările din Europa.