Foto: noi.md |
Guvernul Leancă a decis, a doua oară timp de două luni, să uzeze de dreptul prevăzut de art. 106/1 din Constituție și să-și asume răspunderea pentru 7 proiecte de lege fără a fi examinate în Parlament. Premierul a explicat acest pas prin necesitatea „de a soluționa cîteva probleme stringente”.
Socialiștii au inițiat imediat votul de neîncredere guvernului, dar este evident că nu vor obține nimic. Vineri, 26 septembrie, comuniștii au depus o sesizare la Curtea Constituțională privind constituționalitatea procedurii de asumare de către puterea executivă a răspunderii pentru un set din 7 legi, „în condițiile în care parlamentul se află în ședințe de lucru și este funcțional”. Politologii declară că, în realitate, în parlament demult nu mai există o majoritate parlamentară, ci doar o aparență.
Iar în timp ce toți fug și se agită, guvernul și-a atins scopul. Chiar dacă Curtea Constituțional, examinînd sesizarea fracțiunii PCRM, va anunța spre sfîrșitul anului că acțiunile Guvernului au fost neconstituționale și că puterea executivă a încălcate procedura de asumare a responsabilității.
Cum Parlamentul a ajuns într-o situație „stupidă”
În general, art. 106/1 din Constituție a fost scris pentru situații de forță majoră. Potrivit acestuia, Guvernul este în drept să-și asume răspunderea în fața parlamentului pentru un program, declarație cu caracter politic general sau un proiect de lege. UN proiect de lege, dar nu șapte sau unsprezece, cum a fost pe 22 iulie. Însă în acest caz, inevitabil, va veni și răsplata.
Potrivit art. 106/1, în cazul în care Guvernul își asumă răspunderea politică, Parlamentul, are dreptul, timp de 72 de ore să exprime vot de neîncredere Executivului. Dacă acesta este votat, atunci guvernul este demis. Dacă nu – proiectul prezentat se consideră aprobat.
Pe 22 iulie, cînd echipa lui Iurie Leancă a utilizat pentru primat data art. 106/1, a fost, într-o măsură oarecare, o forță majoră. Un șir de proiecte de lege privind reforma justiției și sporirea competențelor Băncii Naționale și CNPF pentru lupta împotriva atacurilor raider, asupra cărora insistau partenerii de dezvoltare, riscau să fie amînate sau blocate din cauza divergențelor din interiorul coaliției de guvernare și din comisia pentru buget și finanțe.
Deși, după cum s-a constatat ulterior, aceste documente nu au fost blocate întîmplător. Precum afirma președintele comisiei buget și finanțe, Veaceslav Ioniță, în cele 11 legi, pentru care guvernul și-a asumat răspunderea în fața parlamentului pe 22 iulie, a fost prevăzute delapidări în valoare de peste 1 mild. lei.
Experiența din iulie s-a dovedit a fi extrem de contagioasă. Puterea executivă a înțeles cum să promoveze, fără efort, deciziile de care are nevoie. Înțelegînd perfect că nu va fi pedepsită pentru utilizarea art. 106/1. Partidele parlamentare au intrat în perioada pre-electorală. Săptămîna viitoare va începe înregistrarea concurenților electorali și pentru fiecare din cei înregistrați va începe oficial campania electorală. Partidele parlamentare nu vor demite acum guvernul pentru a provoca o criză guvernamentală.
Simțind propria impunitate, Guvernul a mers de data aceasta la o trișare deschisă. În afară de faptul că majoritatea dintre cele șapte proiecte de lege, pentru care puterea executivă și-a asumat răspunderea, deputații nici nu le-au văzut – acestea au fost înregistrate în organul legislativ pe 25 septembrie. Adică în ziua cînd guvernul a adoptat de dimineață decizia privind asumarea responsabilității politice, iar seara, Iurie Leancă le-a comunicat deputaților despre aceasta.
În afară de faptul că miniștrii au văzut unele dintre proiecte (spre exemplu, modificările la Legea bugetului de stat 2014) nemijlocit în momentul votării pentru asumarea răspunderii. Cele șapte proiecte de lege din „pachetul de responsabilitate” au fost publicate în „Monitorul Oficial” pînă la votarea lor în Guvern. Reiese că în tipografie aceste documente au ajuns în ajun, miercuri, 24 septembrie.
„Explicați-mi, vă rog, cum actele normative, adoptate astăzi de către Guvern, tot astăzi au fost publicate în „Monitorul Oficial?”, l-a întrebat, joi, în timpul ședinței plenare, pe președintele Parlamentului, comunistul Iurie Muntean. Iar colegul lui Grigori Petrenco a declarat că parlamentul a ajuns „într-o situație complet stupidă”. „În parlament există o majoritate, care a desemnat acest guvern. Iar aceste deja a căta oară încearcă să substituie Parlamentul. La ce un atunci mai avem mai un organ legislativ?”
Pachetul „responsabilității”
Controversatul pachet de legi, pentru care guvernul și-a asumat răspunderea politică, poate fi împărțit, convențional, în două părți – „de ajutorare” și „de atragere a banilor”.
Se evidențiază doar proiectul ce oferă Băncii Naționale și Ministerului Finanțelor o nouă porție de competențe noi - pentru reducerea impactului crizei financiare de sistem, ținînd cont de problemele vulnerabilității sistemului financiar regional și de potențialele riscuri.
Partea „de ajutorare” a pachetului sînd amendamentele la Legea bugetului de stat pentru 2014, facilitățile fiscale pentru producătorii agricoli și anularea accizelor pentru distilatele din vin.
1) Datorită grantului Uniunii Europene pentru programele de susținere bugetară, partea de venituri a bugetului 2014 se va majora cu 349,7 mil. lei, iar cea de cheltuieli – cu 226,9 mil. lei. Mijloacele obținute suplimentar vor fi utilizate pentru achitarea compensațiilor destinate producătorilor agricoli, ce au avut de suferit în urma introducerii sancțiunilor rusești la produsele alimentare, procurarea păcurii pentru sectorului electroenergetic în perioada de toamnă-iarnă și pentru suplinirea Fondului Rutier din contul mijloacelor grantului BERD.
În final, veniturile bugetului de sta vor constitui 27,5 mild. lei, cheltuielile – 30,01 mild. lei, iar deficitul – 2,44 mild.lei.
2) În scopul atenuării sancțiunilor rusești la produsele alimentare, au fost introduse modificări și la Codul Fiscal. Potrivit acestora, pînă la 30 noiembrie față de producătorii de legume și fructe proaspete sau conservate, precum și a strugurilor, care au fost afectați în urma închiderii pieței rusești, nu vor fi aplicate măsurile de percepere forțată a impozitelor și altor plăți în bugetul public national. Nu vor fi calculate penalități pentru datoriile față de bugetul de stat. Iar Serviciul Fiscal
Va sista acțiunea privind executarea silită a obligațiilor fiscal și a operațiunilor pe conturile bancare. Adică, conturile bancare ale agricultorilor nu vor fi blocate.
Costul acestor măsuri constituie 2,5 mil. Lei și va fi aplicată față de 2 mii de producători și procesatori.
3) Pentru ușurarea vieții vinificatorilor, care deja un an activează în condițiile embargoului rusesc, se prevede anularea accizelor pentru distilatele din vin, transportate de la un producător la altul. Se prevede că acest mecanism va stimula fabricile de vinuri să distileze rezervele lor pentru a produce alcool pentru divinuri.
Într-o măsură oarecare, la partea „ajutătoare” a pachetului guvernamental se referă și alocarea în buget a 100 mil. de lei pentru procurarea păcurii pentru necesitățile complexului electroenergetic în perioada de iarnă, „în legătură cu situația regională și scutirea importului acesteia de taxe vamale, accize și TVA pînă la 31 martie 2015.
Partea „atrăgătoare de bani” a pachetului constă din proiectul de lege privind unele măsuri privind procedura de faliment a SA „Termocom”.
Se prevede că acest fapt va permite efectuarea procedurii de transmitere a activelor „Termocom„ către CET-2, care pînă atunci va absorbi CET-1, în regim simplificat. Toate problemele de procedură se preconizează a fi încheiate pînă la începutul sezonului de încălzire, fapt ce va permite obținerea unui credit în valoare de 40 mil. Dolari de la Banca Mondială pentru modernizarea sistemului centralizat de încălzire în Chișinău.
Un alt document din seria atragerii mijloacelor străine este proiectul de lege privind declararea drept lucrări de utilitate publică reabilitarea și construcția a 10 sisteme de irigare a localităților Lopatna, Criuleni, Jora de Jos, Coșnița, Roșcani, Puhăceni, Blindești, Grozești, Leova Sud și Chircani-|Zîrnești.
În cadrul acestor lucrări se prevede exproprierea imobilului (terenul și construcțiile) în localitățile vecine din raioanele Orhei, Criuleni, Anenii Noi, Dubăsari, Ungheni, Nisporeni, Leova și Cahul. Compensarea pierderilor, legate de procesul de expropriere va fi efectuată din contul fondului „Provocările Mileniului – Moldova”. Guvernul SUA a alocat pentru lucrările de irigare pe Prut și Nistru 79,9 mil. dolari SUA.
Scopul a fost atins, în pofida posibilelor consecințe
Sesizarea depusă de comuniști la Curtea Constituțională privind verificarea constituționalității procedurii de asumare de către \Guvern a răspunderii față de șapte proiecte de lege are șansa să fie satisfăcută. De data aceasta, Guvernul a admis prea multe încălcări, asumîndu-și răspunderea în fața Parlamentului: de la falsificarea documentelor pînă la votarea „la pachet”. Deși Constituția îi permite puterii executive să-și asume responsabilitatea doar pentru o singură lege.
Nu! Cănd în august 2011, în toiul sandalului privind atacurile raider, Guvernul lui Vladimir Filat de asemenea a făcut uz de art. 106/1 din Constituție și și-a asumat răspunderea pentru proiectul de lege privind extinderea competențelor Băncii Naționale și limitarea modului de executare a deciziilor judecătorești, Curtea Constituțională a declarat neconstituționale acțiunile guvernului abia în decembrie.
Guvernului îi convine acest termen de examinare a sesizărilor CC. Pentru că la finele anului, practic, toate scopurile urmărite de Cabinetul de Miniștri prin adoptarea hotărîrii sale, vor fi atinse, iar verdictul final al Curții Constituționale nu va avea rost.
Proiectul de lege privind facilitățile fiscale pentru producătorii agricoli se limitează cu data de 30 noiembrie. Guvernul are nevoie de modificările la Bugetul de Stat anume acum, deoarece pînă pe 15 octombrie, agricultorii, ce au avut de suferit în urma sancțiunilor rusești, trebuie să depună cererile pentru obținerea ajutorului de stat, iar achitarea compensațiilor va începe în noiembrie.
Iar luate împreună, proiectele de lege privind facilitățile fiscale, achitarea compensațiilor pentru fermieri și anularea accizelor pentru distilatele din vin sunt necesare pentru partidele de guvernămînt (anume acum, pentru a le demonstra agricultorilor înainte de alegeri grija față de bunăstarea lor. Și nu contează că în mare parte anume acțiunile nechibzuite ale autorităților au condus la sancțiunile rusești la producția agricolă.
Același lucru putem spune și despre proiectul de lege privind atragerea mijloacelor din împrumuturi. Din cauza poziției categorice a Consiliului Municipal Chișinău, anul trecut, RM a ratat posibilitate de a primi un credit de la Banca Mondială pentru modernizarea complexului termoenergetic din Chișinău. Acum guvernul întreprinde tenrtativa nr.2.
Un grup de negociatori, conduși de ministrul Economiei Andrian Candu va putea negocieri privind alocarea creditului de 40 mil. dolari SUA, la Washington, pe 6-8 octombrie, în timpul ședinței Băncii Mondiale. De aceea, pînă atunci, Guvernul trebuia să demonstreze BM că procesul de reorganizare a sectorului termoenergetic din Chișinău se apropie de sfărșit.
O situație similară s-a creat cu 80 mil. dolari de la corporația americană „Provocările Mileniului”. Mijloacele alocate de către Guvernul SUA trebuie valorificate într-o perioadă limitată de timp. Lucrările urmează a fi finalizate în 2015. De aceea, precum se menționează în nota explicativă la proiectul de lege, „transmiterea șantierelor către antreprenori în cele mai restrînse termene are o importanță primordială”.
În final, pînă atunci, cînd CC va examina sesizarea fracțiunii PCRM privind constituționalitatea acțiunilor Guvernului, totul va fi făcut.
Așa că în actuala operațiune specială cu denumirea „Guvernul și-a asumat răspunderea politică pentru șapte legi” fiecare și-a jucat rolul stabilit. Guvernul și-a îndeplinit sarcinile de moment. Partidele de guvernămînt, cărora din cauza alegerilor și campaniei electorale nu le arde de ședințe plenare și examinarea proiectelor de lege, au cedat totul puterii executive.
Deputații de rind ai partidelor de guvernămînt în discuții private se indignează de lipsa de acțiune a organului legislative și fac aluzie la înțelegerea dintre vîrfurile formațiunilor lor politice. Iar opoziția își manifestă nemulțumirea în public, dar nu se grăbește să se unească și să demită guvernul.
În final, și oile (guvernul) vor rămîne întregi, și lupii (actorii politici) vor fi sătui.