Juraveli: Piaţa turismului în Moldova este mai stabilă

joi, 27 noiembrie 2014, 18:30
Foto: newsmoldova.md
După încheierea sezonului vacanţelor de vară au fost făcute unele bilanțuri, iar operatorii turistici din Moldova şi-au făcut concluziile. Cum a fost acest sezon pentru afacerile în turism ne-a spus preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din Moldova, Alexandr Juraveli.

- Noi dispunem de informaţii pentru 9 luni ale anului curent şi pentru comparaţie, pentru întreg anul 2013. În general, putem spune că numărul vizitelor turiştilor noştri (deserviţi de către agenţiile de turism; urmează doar date oficiale – n.r.) în Europa a crescut considerabil, iar în ţările CSI s-a redus foarte mult. Astfel, dacă anul trecut, circa 10 mii de persoane au plecat la odihnă în Ucraina prin intermediul agenţiilor de turism, atunci în actualul sezon – circa 2,7 mii, adică fluxul s-a redus de aproape patru ori.

Totodată, a crescut semnificativ cererea la odihnă în Bulgaria: în 2013 au fost procurate 52 de mii de tururi, în 2014 – 58 de mii. De aproape două ori s-a majorat fluxul doritorilor de a se odihni în Grecia: în 2013 au fost 8,5 mii, în 2014 – 15 mii. În Turcia, anul trecut s-au odihnit 57 de mii de turişti. Pe parcursul a 9 luni ale anului curent numărul este acelaşi, însă în octombrie au mai fost rute charter spre staţiile balneare din Turcia, astfel că în total în 2014 acest indicator se va majora pînă la 60 de mii.

Nu cu mult, dar tot s-a majorat fluxul de turişti în Spania – de la 900 de persoane pînă la 1,5 mii. Acest fapt se datorează anulării regimului de vize. De asemenea, la această creştere a contribuit şi deschiderea rutei regulate Chişinău-Barcelona (o dată pe săptămînă). Pînă atunci, turiştii moldoveni foloseau rutele charter din Iaşi sau Bucureşti, ceea ce nu era prea comod.

Sejururile în Dubai (Emiratele Arabe Unite) devin tot mai populare: anul trecut acolo au fost 1800 de turişti moldoveni, iar timp de 9 luni ale anului curent – 2200, fapt ce a contribuit la apariţia unei rute regulate low cost. Statistica pentru Dubai în 2014 va fi cu mult mai mare, deoarece sezonul estival acolo începe în noiembrie. Deoarece ruta este efectuată de două ori pe săptămînă, iar în fiecare avion zboară cîte 200 de persoane, atunci pînă la sfîrşitul anului se vor mai adăuga cel puţin 1 mie de persoane deservite de agenţiile de turism.

Cred că fluxul de turişti în această destinaţie va creşte semnificativ, deoarece zborul spre Dubai a fost lansat în noiembrie 2013 şi, de fapt, aceasta este o nouă direcţie pentru piaţa turismului din Moldova.

În comparaţie cu anul trecut, s-a păstrat cererea pentru aceleaşi destinaţii de bază. Deşi operatorii turistici au aşteptat o creştere mai mare a numărului de turişti în România, indicatorii au rămas aproape la acelaşi nivel (anul 2013 – 14 mii, 9 luni 2014 – 13 mii). Noi am considerat că cei care nu au plecat la mare în Ucraina vor pleca în România.

- Eu în calitate de consumator, dimpotrivă, am aşteptat o reducere a fluxului spre România, deoarece au apărut mult mai multe destinaţii interesante.

- Totuşi, în pofida anulării regimului de vize cu UE şi posibilitatea de a vedea acolo multe locuri interesante, precum se vede din datele prezentate, a crescut foarte mult doar cererea la sejururile în Grecia (autobuze charter circulau două zile plus era o rută charter spre Creta). Se pare că cei care au dorit odihnă alternativă la mare au preferat Grecia, iar principalul factor de selectare a fost nu preţul, nu distanţa, precum ne gîndeam iniţial, deoarece pînă la Constanţa este cu mult mai aproape.

- Ţinînd cont de concurenţa la distribuirea fluxurilor turistice, cum s-au schimbat tarifele pentru sejururi?

- Preţurile în Grecia în acest an diferă foarte mult şi avantajos de cele ucrainene, înregistrînd o reducere semnificativă. Spre exemplu, la începutul sezonului, un sejur de o săptămînă în hotel, inclusiv micul dejun costa 130-140 de euro, în care era inclus şi transportul. În plin sezon, aceleaşi servicii costau 200-250 de euro.

Ţinînd cont de criza din Ucraina, operatorii români au propus, de asemenea, preţuri bune pentru piaţa moldovenească. De exemplu, în plin sezon (iulie-august) o săptămînă cu cazare într-un hotel de trei stele pe malul mării, cu mic dejun, costa circa 140 de euro. La tururile în Bulgaria preţurile au rămas aceleaşi, dar Bulgaria şi aşa este o ţară ieftină. Un sejur all inclusive la o staţiune, inclusiv transportul, la începutul sezonului costa 150-160 de euro, iar în toiul sezonului – 200-220 de euro. Turiştilor noştri le place Bulgaria, deoarece acolo preţurile au fost întotdeauna optime.

Nu s-au schimbat preţurile nici pentru Turcia. Anul acesta s-a înregistrat o cerere atît de sporită pentru odihnă pe litoralul turcesc, încît, dacă în anii precedenţi apăreau oferte speciale (fierbinţi), deoarece avioanele nu erau pline, atunci anul acesta, ele nici nu au existat. Deoarece transnistrenii plecau prin Chişinău. Dacă anterior ei se duceau prin Odesa (pentru ei era mai ieftin), acum acest flux a compensat deficitul valorificării curselor charter (10%), care exista anterior. Astfel, operatorii turistici şi-au soluţionat problema.

- Pînă în anul acesta au fost foarte populare și ieftine vacanțele în Crimeea. Turiștii noștri s-au odihnit acolo anul acesta?

- La începutul sezonului turiștii din Moldova, practic, nu au plecat în Crimeea, din cauza informației privind necesitatea unui permis special pentru intrare. S-a dovedit că el nici nu este necesar, începînd cu luna iulie, cine dorea pleca singur (o dată – de două ori pe săptămînă din Chișinău mergeau ruse charter de autobuz spre Crimeea). Anii trecuți au fost oameni, care se duceau se sine stătător cu autobuzele de rută.

Reprezentanții firmelor turistice povesteau că veneau doritorii acestui fel de odihnă și solicitau sejururi în Crimeea, însă operatorii turistici nu doreau să-și asume răspunderea. Dacă persoana ruga să o trimitem în Crimeea, atunci ea trebuia să meargă cu autobuzul de rută. Însă odată ajunsă la autogară, aceasta trebuia să ia alt autobuz și microbuz. În general, nu este comod. Totodată, circulau zvonuri că companiile de asigurare nu prea doreau să asigure turiștii în Crimeea din cauza riscurilor înalte. Or, cînd trimite turiști, compania turistică este obligată să-și asigure medical clienții, indiferent de destinația selectată.

Odihna în Crimeea s-a ieftinit foarte mult pentru cetățenii străini, din cauza deprecierii grivnei. Dacă anul trecut grivna costa aproximativ 1,5 lei, anul acesta – 1,1 lei. Dar prețurile au rămas aceleași, iar la achitarea în lei acestea erau mai mici decît în Sergheevka, adică turiștii au avut de cîștigat.

- Ce destinații noi cu perspectivă se prefigurează pentru turiștii moldoveni?

- Deși numărul tururilor vîndute în Egipt în nouă luni a rămas la același nivel (în anul 2013, în Egipt s-au odihnit 1-1,2 mii de oameni), pînă la sfîrșitul anului curent acesta ar trebui să crească, deoarece pentru prima dată în ultimii 5-6 ani, din 1 noiembrie a fost lansată o rută zilnică de charter spre Egipt din Chișinău. Pînă în prezent, toți turiștii noștri luau avionul din Kiev și Odesa. S-ar putea că rutele să fie majorate pînă la două pe săptămînă. În Egipt abia s-a deschis sezonul – prețurile sînt optime, de aceea cererea va crește.

- Cei care își pot permite odihna peste hotare vor să exploreze ceva nou. De exemplu, Muntenegrul se află nu chiar departe de Moldova, însă este deocamdată necunoscut pentru noi. Este oare aceasta o destinație cu perspectivă pentru noi?

- În Muntenegru sînt prețuri optime de cazare, mîncare și excursii. Un sejur costă de la 270 de euro pe săptămînă, cu transport (autobuz), cazarea și micul dejun. Pînă acum problema în dezvoltarea acestei destinații erau vizele. Dacă era utilizat transportul auto, atunci erau necesare vize pentru a tranzita Serbia (60 euro) și tot atîta pentru Muntenegru. Adică, doar pentru vize erau necesari 120 de euro. Viza pentru Muntenegru pentru cetățenii Moldovei a fost anulată în iulie curent. Iar cu Serbia se poartă negocieri, care promit să fie de succes. Cînd și această barieră va fi înlăturată, atunci odihna în Muntenegru va deveni mai accesibilă. De aceea, încolo se duceau, în special, cei care aveau pașapoarte românești, deoarece pentru cetățenii României, ca membru al UE, nu există regim de vize. Iar ceilalți turiști, pînă la deschiderea frontierelor cu UE, pentru a ajunge în Muntenegru, trebuiau să obțină trei vize – în afară de cele două, pe cea românească.

Acum, pentru această destinație turistică se deschid anumite perspective. Pentru turiștii moldoveni, odihna în Muntenegru va fi optimă ca preț. Acest lucru depinde de faptul cine va risca să organizeze chartere pentru o nouă destinație. În acest caz, cheltuielile vor fi împărțite între mai multe companii.

-Faptul că pentru noi au fost deschise frontierele cu Uniunea Europeană, prezintă riscuri?

- Pentru destinațiile principale ca Bulgaria și Turcia nu există pericol. Să mergi cu mașina în Turcia e departe. Totodată, este greu să obții singur același preț la hotel ca și operatorul turistic, deoarece partenerii noștri din Turcia și Bulgaria au locuri garantate în hoteluri. Acest fapt le permite să lucreze cu prețuri mult mai mici, decît pot fi rezervate prin sistemul booking sau alte sisteme. De aceea fluxul se va menține. De asemenea, un rol important îl joacă asigurarea de către companiile turistice a transportului spre Turcia și Bulgaria. Prin urmare, fluxul turiștilor nu se va reduce.

În legătură cu cererea la sejururile în Grecia este posibil un reflux de turiști. Însă iarăși, partenerii noștri au locuri garantate, datorită cărora agențiile turistice din Moldova obțin întotdeauna reduceri. Noi încercăm să-i convingem pe turiști dă dacă la agenție prețul, să zicem, este mai mare cu 5% decît într-un sistem de căutare (deși acest lucru se întîmplă foarte rar, deoarece noi avem contracte cu multe sisteme de căutare), în schimb turistul va fi sigur că va fi primit la hotel. Dacă vor apărea probleme cu cazarea etc., atunci el va putea apela la agenția turistică și aceasta îl va ajuta chiar și să se cazeze în alt hotel. Ținînd cont de faptul că turistul mergea la odihnă o dată, de două pe ani, aceste 5%, achitate pentru comodități, nu trebuie să constituie o problemă. Eu nu aștept o reducere semnificativă.

- Dar în ce direcții s-ar putea reduce fluxul?

- Aceasta se referă mai mult la Europa. De exemplu, Italia, deoarece aproape toate orașele mari din peninsulă dispun de rute regulate de avion, Spania, spre care, de asemenea, sînt două rute, Austria – acolo deseori se duc cu mașina. În zona de risc pentru afacerile noaste intră și capitalele europene – Budapesta, Viena, unde turiștii își rezervă singuri hoteluri și se duc cînd vor, fără ajutorul agenției.

- Ofertele sejururilor în orașele europene au început să apară doar după anularea regimului de vize?

- Recent a apărut o tendință nouă – de a cuprinde mai multe țări într-o călătorie. Și aceste călătorii nu sînt scumpe. Cu 250 de euro poate fi comandat un tur foarte interesant cu autocarul. De exemplu, în octombrie era o rută de cinci zile și patru nopți – Bratislava, Viena, Praga, Dresda – cu 180 de euro (călătoria cu autobuzul, cazarea în hotel, dejunul, excursii prin Bratislava și Praga, însoțite de conducătorul grupului). Excursiile se achită suplimentar. Sau Viena, Paris, Salzburg, Budapesta – 520 de euro (șase nopți în hotel și zece zile). Aceste tururi erau solicitate. Programele se schimbă mereu, deoarece este perioada dintre sezoane și nu este un flux mare de turiști ca vara. O dată la două săptămîni se umple autobuzul. De regulă, sînt trimise două autocare (aproximativ 100 de persoane) și ruta se închide.

Anterior asemenea tururi erau organizate o dată pe lună. Acum, o dată pe săptămînă, cineva dintre operatori propune numaidecît ceva. În general, asemenea pachete se creează de cîteva agenții pentru a completa autobuzul.

- Lucrînd asupra rutei comune, operatorii turistici nu se consideră concurenți?

- În acest caz, toți au aceleași prețuri. Comisionul constituia cel mult 20-30 de euro de persoană. Concurența se simte vara, cînd este un flux mare de turiști. Atunci noi luptăm pentru fiecare turist. Iar cînd cîștigăm cîte 10-20 de euro de la fiecare client, spunem „mulțumesc” că nu l-am pierdut. Dacă doar la Chișinău activează circa 400 de firme, iar în întreagă țară – circa 450, atunci se simte concurența. Toți se străduie să atragă turiști, iar acest lucru poate fi făcut doar prin preț. Dacă anterior noi cîștigam cîte 50 de euro din vînzarea unui sejur, atunci în prezent – 10-20-30 de euro. De exemplu, cu cele din Bulgaria – doar 10-20-30 de euro.

- Avem noi posibilitatea să călătorim în Tailanda, China, pentru că în Rusia aceste destinații sînt foarte populare?

- În primul rînd, Rusia este o țară imensă. Acolo are sens să organizezi rute charter în țările îndepărtate. Aici noi nu avem atîția clienți. Însă pentru cei care vor să meargă în Tailanda, noi organizăm un tur spre Bangkok, cu escală la Moscova sau Kiev. Pentru a organiza o rută charter în această direcție, este nevoie de un avion de capacitate mare, deoarece zborul este lung. Costul lui este foarte mare – de exemplu, din Kiev – de la 900 pînă la 1000 de euro. Întregul tur cu cazare și mîncare costă circa $2 mii de persoană. De aceea, organizarea rutei charter din Chișinău în Tailanda este egală cu sinuciderea.

- În contextul falimentării în masă a operatorilor turistici din Rusia, nu vă temeți de o evoluție similară ?

- Desigur, ne temem. Noi lucrăm suficient de strîns cu operatorii din Rusia, prin intermediul cărora rezervăm destinații exotice – acestea sînt sejururi scumpe (de la $2mii). Să nu dea Domnul dacă turistul a zburat undeva, iar înapoi nu poate veni. La cine să apeleze? La vînzătorul sejurului. Operatorul nostru poate acționa în judecată partenerul rus, însă pînă cînd va scoate banii din el, toate cheltuielile le suportă firma din Moldova. Sejururile în țările exotice sînt rezervate cel puțin cu o lună înainte și trebuie achitate 100% înainte, iar acestea sînt sume mari. Dacă partenerul va falimenta, atunci turistul va veni după bani la noi. Dar să nu lucrăm cu rușii noi nu putem, deoarece există cerere la sejururile în țările exotice. Acestea tocmai apar în perioada dintre sezoane, iar datorită acestui fapt, compania supraviețuiește.

Dar, slavă Domnului, au apărut așa direcții ca Egipt și Dubai – o alternativă pentru Turcia și Bulgaria. Dacă e să propunem Tailanda sau Maldivele (ultima destinație poate fi făcută și prin Dubai), atunci operatorii turistici ruși au prețuri mai bune ca cei europeni, de aceea, vrem să rezervăm prin intermediul lor. Ne străduim să colaborăm cu firme serioase. Agențiile rusești care au falimentat anul acesta au ajuns la un asemenea rezultat nu într-o sigură zi. Despre aceasta circulau zvonuri cu o lună, o lună și jumătate înainte în mediul profesionist. De aceea, de aceste lucruri putem să ne îndepărtăm.

Istoriile răsunătoare din Rusia au avut loc din cauza concurenței foarte dure. Agențiile vindeau tururile cu rezervare timpurie la prețul de cost sau chiar mai mic, pentru a majora fluxul turiștilor și a asigura circulația banilor. În acest caz se generează pierderi. Companiile au considerat că în sezonul „fierbinte” vor ridica prețurile, însă în mediul concurențial înalt ei nu au putut majora prețurile într-atît încît să-și acopere pierderile. În plus, au fost cheltuiți mulți bani pentru participarea la expoziții și pentru publicitate, de aceea au intrat în colaps.

- Iar piața noastră a serviciilor turistice este mai sigură?

- Ea, pur și simplu, este foarte mică și de aceea este mai stabilă. Partenerii din Bulgaria și Grecia solicită achitarea banilor măcar cu o săptămînă înainte de sosirea turiștilor. De aceea nu pot exista cazuri în care oamenii să vină și să nu fie cazați în hoteluri. În Moldova tot se închid unele agenții din cauză că nu au putut dezvolta afacerea – cîte o firmă-două pe an. Au fost și cazuri cînd cerințele turiștilor nu au fost îndeplinite, însă totul a fost recuperat prin judecată.

- Mulțumim pentru discuție.

Interviul a fost realizat de Anghelina Taran.