Foto: publika.md |
Principalul motiv care-i descurajează pe producători ţine de costurile foarte mari pe care le presupune adaptarea tehnologiei pentru noile norme Euro 6 şi Euro 7, soluţiile tehnologice pentru motoarele diesel fiind mai scumpe decât cele pentru motoarele pe benzină.
În primul rând, filtrele de particule pentru motoarele diesel sunt mai complexe şi mai scumpe, lucru valabil şi pentru noile tipuri de catalizatoare cu reducere selectivă (SCR), care necesită o filtrare mai fină şi folosirea de substanţe scumpe pentru neutralizarea în principal a emisiilor de tipul NOx.
Prin urmare, vorbim de costuri estimative de minimum 1.000-2.000 de euro pe maşină, mai ales dacă ne gândim că aceste noi tipuri de catalizatoare vor fi standard pe modelele din categoriile superioare (de la clasa compactă în sus). La care se mai adaugă costurile ulterioare mai ridicate de întreţinere, dar şi afectarea performanţelor motoarelor.
Inginerii încearcă să găsească soluţii şi pentru sistemele de injecţie, cu presiuni mai mari (de ordinul a 2.500 bar), dar şi pentru procesele de ardere din cilindri, pentru reducerea fenomenului de combustie parţială. Deci vorbim de costuri noi, atât pentru tehnologia din maşină, dar şi pentru cea folosită în rafinării, care trebuie să obţină combustibili de o calitate mai bună, care să ducă la emisii nocive mai reduse prin ardere.
În paralel, din punct de vedere tehnologic adaptarea motoarelor pe benzină la noile norme de poluare se dovedeşte mai puţin costisitoare, dar benzina devine interesantă şi datorită costurilor din ce în ce mai rezonabile ale propulsiei hibride, care ajută mult la scăderea poluării, mai ales în regim urban.
În plus, se pune şi problema producţiei de motorină din Europa. În acest moment, SUA este principalul client al petrolului pe care îl vinde Europa, dar cererea din partea americanilor se estimează că va scădea în următorii ani, ceea ce va duce la creşterea preţului motorinei pe fondul scăderii capacităţii de rafinare a petrolului pe plan european.
La care se mai adaugă presiunile din cadrul Parlamentului European de a creşte taxele pe diesel, ceea ce ar însemna o lovitură în primul rând pe pieţe precum Franţa sau Spania, unde maşinile diesel reprezintă circa 70% din parcul auto. Pe plan european, circa 55% dintre maşinile care circulă au motoare pe motorină, deci vorbim de implicaţii serioase.