Foto: noi.md |
Se spune că în curînd Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor intenționează să majoreze prețul vinietelor pe termen lung – de la 50 la 115 euro vinieta pe o jumătate de an. Pentru ca vinietele pe termen scurt pentru străini și cetățenii noștri care muncesc peste hotare să rămînă la același nivel, iar cele pe termen lung, utilizate în principal de concetățenii noștri pentru a evita accizele la importul de automobile, să se majoreze ca preț. Însă dublarea prețului nu este suficientă, doar astăzi eludarea legea cu ajutorul altei legi este de 7-10 ori mai ieftină decît achitarea accizelor.
Volumul importurilor de automobile noi este aproape cel mai stabil indice. În primele trei trimestre ale anului 2015 în Moldova sînt în total cu 2545 mai multe mașini noi. Cota noilor automobile , vîndute prin rețeaua importatorilor oficiali, constituie la moment 17,3%. Totodată, în septembrie acest indice a atins 23% din importurile totale de mașini în Moldova.
În fruntea ratingului general al celor mai vîndute mărci de automobile noi se află brandul Dacia – 500 de mașini au fost vîndute din salonul auto din strada Petricani nr.17. Din acest număr, sedanului Logan de noua generație îi revin 269 de automobile (fără alternativă – cel mai vîndut model pe piața moldovenească), automobilului de teren Duster – 77 de mașini, universal Logan MCV – 40, Dokker și Dokker van – în total 68, hatchbackSandero – 39.
Pe locul doi în ratingul celor mai vîndute branduri de automobile noi s-a plasat Skoda, care a avut un tiraj de 291 de mașini, adică mai puțin decît s-a vîndut în perioada similară din anii 2014 și 2013, dar scăderea vînzărilor Skoda este cu 5% mai mică decît căderea în medie a vînzărilor pe piață a automobilelor noi. Se mențin excelent modelele Skoda Octavia – 98 de automobile (primul loc la vînzări clasa compactă și al doilea în ratingul general al modelelor), precum și Skoda Rapid – 75 de automobile (locul doi în clasa compactă și 5 în ratingul general al modelelor). Ca și în trecut, prima în clasa medie și printre cele zece mai vîndute modele este Skoda Superb generația nouă – 69 de automobile.
Top 16 cele mai vîndute mărci de autoturisme în RM în trimestrul 3 al anului 2015:
Nr. | Marca | Ianuarie-septembrie 2015 | Ianuarie-septembrie 2015 | Ianuarie-septembrie 2015 |
1 | Dacia | 500 | 751 (locul 1) | 757 (locul 1) |
2 | Skoda | 291 | 371 (locul 2) | 419 (locul 2) |
3 | Toyota | 197 | 272 (locul 4) | 333 (locul 4) |
4 | Hyundai | 181 | 311 (locul 5) | 162 (locul 5) |
5 | Chevrolet | 152 | 162 (locul 6) | 183 (locul 6) |
6 | Mercedes | 149 | 183 (5 место) | 162 (locul 6) |
7 | BMW | 114 | 126 (locul 8) | 81 (locul 14) |
8 | VW | 105 | 132 (locul 7) | 152 (locul 7) |
9 | Land Rover | 94 | 67 (locul 15) | 84 (locul 12) |
10 | Nissan | 92 | 98 (locul 9) | 94 (locul 11) |
11 | Suzuki | 72 | 41 (locul 22) | 48 (locul 19) |
12 | Ford | 65 | 71 (locul 13) | 102 (locul 10) |
13 | Renault | 63 | 28 (locul 26) | 53 (locul 17) |
14 | Porsche | 55 | 51 (locul 18) | 74 (locul 15) |
15 | Volvo | 53 | 44 (locul 21) | 21 (locul 24) |
16 | Mazda | 52 | 67 (locul 14) | 51 (locul 18) |
În total noi | 2545 | 3369 | 3413 |
Referitor la rezultatele anului trecut 2014, o dinamică pozitivă considerabilă în vînzările din Moldova le-au avut următoarele branduri de automobile noi (deși piața mașinilor noi s-a diminuat cu 25%):
- Volvo (+6 locuri în rating și creșterea vînzărilor +20%)
- Land Rover (+6 locuri în rating și creșterea vînzărilor +40%)
- Suzuki (+11 locuri în rating și creșterea vînzărilor +75%)
- Renault (+13 locuri în rating și creșterea vînzărilor +125%)
În continuare vă prezentăm pentru prima dată ratingul general al 5 dintre cele mai vîndute modele în cele mai de popularitate clase de automobile conform bilanțului pe 9 luni 2015 – de la clasa mică pînă la autoturisme de teren.
Ratingul celor mai vîndute modele de autoturisme în RM în trimestrul trei al anului 2015:
Segmentul | locul 1 | locul 2 | locul 3 | locul 4 | locul 5 | În total în clasă |
Clasa mică |
Dacia Logan 269 |
Chevrolet Aveo 80 |
Dacia MCV 40 |
Dacia Sandero 39 |
Skoda Fabia 29 |
567 |
Clasa compactă |
Skoda Octavia 98 |
Skoda Rapid 75 |
Toyota Corolla 35 |
VW Golf 27 |
Hyundai Elantra 24 |
386 |
Clasa medie |
Skoda Superb 69 |
Opel Insignia 32 |
VW Passat 31 |
Toyota Camry 18 |
Mercedes C-class 14 |
224 |
Clasa reprezentativă |
Range Rover 35 |
Mercedes S-class 27 |
Porsche Panamera 7 |
Audi A8 2 |
BMW 7-serie 1 |
75 |
Automobile de teren |
Dacia Duster 77 |
Hyundai Santa Fe 71 |
Toyota RAV4 70 |
Nissan Qashqai 57 |
Hyundai Tucson 48 |
642 |
Automobile de teren Премиум |
BMW X5 53 |
Porsche Cayenne 34 |
Volvo XC60 31 |
Audi Q5 28 |
Range Rover Sport 27 |
365 |
Comercială |
Dacia Dokker van 33 |
Ford Transit 9 |
Mercedes Sprinter 9 |
UAZ 3909 9 |
VW T5 6 |
135 |
Segmentul | locul 1 | locul 2 | locul 3 | locul 4 | locul 5 | În total pe piață |
Toate modelele |
Dacia Logan 269 |
Skoda Octavia 98 |
Chevrolet Aveo 80 |
Dacia Duster 77 |
Skoda Rapid 75 |
2545 |
Vă propunem, de asemenea, să luați cunoștință de tabelul în care pot fi comparate vînzările de automobile noi și cu parcurs în Moldova pe parcursul ultimilor 14 ani (din 2002 inclusiv pînă în septembrie 2015). Notă: maximul vînzărilor de automobile noi revine anului 2008, cînd noi din saloane auto se vindeau 44% din întregul volum de importuri. La momentul actual cota celor noi constituie, după cum am scris mai sus, 17,3%.
Volumul anual al importurilor de autoturisme (noi și cu parcurs) în anii 2002-2015:
Amintim că în țările Uniunii Europene cota mașinilor noi constituie în volumul total al importurilor aproximativ 90-95%. Totodată, este vorba nu numai de țările vest-europene, dar și de Ungaria, România, Bulgaria. În toate aceste țări au fost create condiții civilizate egale pe piață, care le permit dealerilor auto să se dezvolte după un scenariu prevăzut, spre deosebire de țara noastră, unde condițiile de joc în businessul auto se schimbă în fiecare an și „dirijează” mașinile cu numere de înmatriculare străine.
Vînzările în mass-market anii 2002-2014
Pentru final am lăsat ce este mai interesant – analiza comparativă a vînzărilor în ultimii 15 ani în cea mai vîndută clasă, în mass-marketul Republicii Moldova. La începutul anilor 2000, în 2002 cea mai vîndută marcă de automobile noi în țara noastră era brandul rusesc VAZ, care comercializa 70% din toate mașinile noi. Marca românească Dacia (pe atunci pînă la fuzionarea cu concernul francez Renault) a vîndut în același an în Moldova un număr modest de 21 de automobile – în principal pick-up și sedan Supernova (locul 10 în ratingul mărcilor din 2002). Însă, potrivit rezultatelor din anul trecut, Dacia ocupă deja primul loc pe piață, iar Lada rusească, care a apărut din brandul VAZ, finalizează anul pe locul 17, cu rezultatul de 72 de automobile. Anul curent situația continuă să evolueze, Lada se află deja pe locul 30 cu rezultatul de 7 automobile vîndute în 9 luni.
Vînzările de automobile noi de mărcile Dacia și Lada (în trecut VAZ) în RM în anii 200
2-2014
Datele au fost furnizate de ÎS „Registru”