Foto: noi.md |
Pe 2 decembrie, pentru ședința ordinară a Guvernului sunt propuse spre examinare opt proiecte, informează NOI.md. Dintre acestea, vom menționa următoarele.
Proiectul propus de Ministerul Finanțelor „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de selectare a societăților de audit pentru și termenii de referință pentru auditarea situațiilor financiare anuale la întreprinderile de stat și societățile pe acțiuni în care cota statului depășește 50% din capitalul social”. Pe 11 mai, acest proiect a fost prezentat de către Ministerul Finanțelor pentru dezbateri publice. Apoi, la indicația Guvernului a fost examinat suplimentar în cadrul ședinței comune a Ministerului Finanțelor și Ministerului Economiei. De menționat că pe 11 iunie curent, guvernul a aprobat Regulamentul cu privire la subdiviziunile de audit în structura organelor publice. Pînă atunci, subdiviziunile activau în baza unui regulament-cadru temporar, aprobat de Ministerul Finanțelor în iunie 2014.
În cazul proiectului prezentat este vorba despre necesitatea controalelor anuale de audit a: 75 de societăți pe acțiuni, cota statului în capitalul social depășește 50%, dintre care 10 – deja sunt falimentare, și 240 de întreprinderi de stat. Auditorii, serviciile cărora ar putea fi utilizate, reprezintă 135 de controlori-auditori ai Inspectoratului Financiar de pe lîngă Ministerul Finanțelor și 123 de firme de audit, ce au primit licențele respective de la Camera de Licențiere. Mai sunt și alți 160 de auditori de categorie superioară la Curtea de Conturi și circa 200 de auditori în ministere și departamente. Însă, precum reiese din proiect, auditorii interni din cadrul structurilor de stat nu vor participa la auditarea întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni respective. Nu este clar modul propus de Ministerul Finanțelor, deoarece auditorii departamentali ar putea verifica timp de un an și cîte cîteva întreprinderi fiecare. Însă aceasta va fi doar prerogativa a 123 de auditori privați.
În plan financiar, tabloul privind auditorii este următorul: cheltuielile pentru un an, doar pentru remunerarea auditorilor financiari și inspectorilor Inspectoratului Financiar constituie 9,5 milioane de lei, 13,5 milioane de lei – auditele interne la ministere și departamente și 15,5 milioane de le – al Curții de Conturi. În total – 38,5 milioane de lei. Nu sunt bani puțini. Iar eficiență – zero. Acest fapt este menționat și în raportul Curții de Conturi din 2014. Potrivit Legii cu privire la controlul financiar de stat intern, în fiecare instituție de stat trebuie creat un sistem de audit și control intern. Totodată, responsabilitatea pentru funcționarea acesteia o poartă conducătorul întreprinderii. Auditorii Curții de Conturi au menționat nivelul insuficient de implementare a acestei lei, deoarece majoritatea neajunsurilor depistate sunt o consecință a executării ei necorespunzătoare. Astfel, în multe minister și în majoritatea organelor puterii locale controlul sau lipsește, sau este foarte slab, iar personalul, care îl exercită, nu este stimulat suficient, deși, potrivit opiniei comune, conducătorul unei asemenea subdiviziuni ar trebui să fie remunerat la nivelul conducătorilor subdiviziunilor principale.
Procedura desfășurării controalelor de audit este prevăzută :
a) În Legea cu privire la întreprinderea de stat și trebuie să fie desfășurată în baza hotărîrilor Consiliului de Administrație la întreprinderile, care pe parcursul a două perioade de raport consecutive depășesc limitele a două din următoarele criterii: capitalul social – 500,0 de mii de lei, venitul total – 10000,0 de mii lei și numărul personalului scriptic în perioada de raportare – 100 de persoane.
b) În Legea cu privire la societățile pe acțiuni și trebuie desfășurată în baza hotărîrii adunării generale a societății, care urmează să aprobe un auditor concret și mărimea remunerării.
Aici trebuie de menționat și faptul că proiectul de hotărîre, în cazul adoptării lui, va fi foarte temporar – pînă la Anul Nou, deoarece modul de selectare a companiilor de audit, prevăzut în Legea cu privire la întreprinderile de stat și Legea cu privire la SA, din 01.01.2016 va fi modificat, fapt menționat în prescripțiile la legile respective. Cum? Deocamdată, nu se știe, dar și parlamentul, e puțin probabil că va putea introduce vreo modificare într-un termen atît de restrîns.
Ministerul Transporturilor va propune proiectul hotărîrii Cu privire la modificarea și completarea Hotărîrii Guvernului „Privind aprobarea Programului național de facilitare a transporturilor aeriene”. Completările țin de introducerea prevederilor Regulamentului Parlamentului Europeană și UE și din 5 iulie 2006, ce stabilește drepturile invalizilor și persoanelor cu mobilitate redusă, la utilizarea transportului aerian. În acest regulament este introdus un capitol impunător, ce ține de tot felul de drepturi și facilități pentru invalizi și persoane cu mobilitate redusă la utilizarea transportului aerian, precum și răspunderea personalului ce deservește transportatorii aerieni.
Ministerul Economiei va propune modificări la Metodologia de planificare a controlului de stat în baza analizei criteriilor de risc, efectuat de către Inspectoratul Energetic de Stat la instalațiile energetice ale agenților economici, ce prestează servicii de întreprinzător, aprobată de guvern în 2014.
În actuala Metodologie, nivelul de risc pentru determinarea perioadei noilor controale din partea Inspectoratului Energetic de stat, este determinat în funcție de perioada de activitate a întreprinderii – cu cît mai mult activează, cu atît riscul e mai mic.
Acum, Ministerul Economiei propune modificarea esențială a modului de efectuare a controalelor, în funcție de volumul energiei electrice consumate – pentru întreprinderile mici și mari, precum și pentru întreprinderile producătoare de energie electrică – transportatoare și distribuitoare a energiei. Totodată, întreprinderile mici și mari nu sunt împărțite după cantitatea energiei electrice consumate – și unele, și altele se împart în întreprinderi consumatoare de pînă la 100 kWt și cu tensiunea pînă la 1000 V și mai mult. Astfel, inspectorii de la inspectoratul respectiv pot veni cu controale aproape în orice timp comod (necesar) pentru ei.
Prin proiectul Agenției Relații Funciare și Cadastru se propune schimbarea denumirii Fondului Central de Cartografie și Geodezie, creat în 1997, avînd statutul de direcție cu un aparat din trei unități, în Fondul Național de Date Geospațiale în cadrul aparatului central al aceleiași agenții.