Foto: publika.md |
Pentru acest test, de care nu au mai fost în Moldova, am ales un singur producător de anvelope. Şi asta deoarece nu calităţile anumitor mărci de cauciucuri vrem să le comparăm, ci felul cum se comportă pe gheaţă două tipuri de anvelope de iarnă. Prin urmare, vom testa astăzi un set de cauciucuri cu crampoane, WINGURAD WIN SPIKE, şi un alt set fără crampoane, WINGUARD SNOW G, ambele oferite de importatorul oficial de anvelope Nexen în Moldova.
Am decis să comparăm performanţele cauciucurilor în viraje, la accelerare şi, desigur, la frânare, ca într-un final să comparăm rezultatele obţinute. Pentru ca aceste rezultate să nu fie cumva distorsionate, am decuplat de la bun început sistemul de stabilitate al Sonatei.
La proba de slalom am accelerat maşina până la 10-15 kilometri pe oră, scopul principal fiind evitarea jaloanelor conice de pe gheaţa patinoarului. A trebuit să manevrez foarte repede printre acestea, lucru deloc uşor, dacă avem în vedere că Sonata este un automobil destul de mare, cu o greutate de aproximativ două tone. Anume acesta a fost momentul când anvelopele fie mă ajutau să menţin traiectoria dorită, fie mă aruncau în derapaj.
Cât priveşte proba de acceleraţie, a trebuit să demarez de pe loc până la o viteză de 15 kilometri pe oră. În acest caz, cauciucurile care au patinat mai puţin, au obţinut şi cel mai bun rezultat. La testul de frânare ne-am propus să vedem ce distanţă va parcurge maşina, după aplicarea frânei în dreptul celor două jaloane.
Pentru o demonstraţie optimă a diferenţelor de comportament, am plasat în partea stângă a ecranului maşina echipată cu anvelope cu crampoane, în timp ce în partea dreaptă se vede maşina ai cărei roţi au fost încălţate cu cauciucuri de iarnă obişnuite. După cum puteţi observa, maşina echipată cu roţi cu crampoane demonstrează un comportament mult mai stabil în viraje. Crampoanele oferă o aderenţă mai bună pe gheaţă, dar, oricum, cu condiţia ca viteza să nu fie prea mare.
În cadrul probei de acceleraţie, roţile fără crampoane au înregistrat un rezultat mult mai slab. Au patinat mai repede şi mai mult în timpul startului. Unica probă în care cele două tipuri de anvelope de iarnă au avut un comportament similar, a fost cea de frânare. Diferenţa între distanţele de frânare nu a fost una semnificativă şi impresionantă. Dar aceasta nu face decât să ne confirme acel fapt că pe gheaţă este foarte greu să opreşti de urgenţă, chiar dacă maşina este echipată cu cele mai potrivite cauciucuri. Singurul lucru care face diferenţa atât pe patinoar, cât şi în condiţii reale este viteza!!!