În taxi fără cec, în maxi taxi – fără bilet

luni, 2 decembrie 2013, 15:26
Foto: noi.md
Victor SURUGIU

În Chişinău, mai mult de jumătate din taxi şi maxi taxi activează total sau parţial „în umbră”, potrivit experţilor. Însă autorităţile capitalei nu se grăbesc să creeze un sistem transparent şi să facă regulă pe piaţa transporturilor din capitală. Exemplele concrete demonstrează că există explicaţii logice. Pe de o parte, situaţia este în favoarea celor ce iau mită, care au ocazia să-şi sporească veniturile. Pe de alta – pîrghiile legale periodic sînt utilizate ca un instrument al influenţei politice şi economice.

Practica selectivă a serviciului fiscal

Cu peste cinci ani în urmă, guvernul a anulat patenta pentru transportul de pasageri cu taxi-ul. Regulile au fost înăsprite, transportatorii au fost obligaţi să-şi utileze maşinile cu taxometre şi aparate de casă. Noile reguli, însă, au generat o activitate ilegală a transportatorilor, care sînt depistaţi pe străzile oraşului de către organele de control. Multe companii de taxi ar prefera să activeze în afara cadrului legal: lor le este mai uşor să găsească un limbaj comun cu inspectorii fiscali decît să îndeplinească prevederile legale.

Recent, subsemnatul a beneficiat de serviciile unui astfel de transportator. Vîzînd că în maşină lipsesc taximetrul şi aparatul de casă, m-am interesat dacă şoferul nu se teme de reprezentanţii fiscului. Taxistul mi-a povestit că întîlnirea cu inspectorul fiscal este lucrul cel mai neplăcut pentru el şi colegii lui. Potrivit lui, în majoritatea cazurilor, problema este soluţionată de către conducerea companiei, însă în unele cazuri şoferul este nevoit să negocieze singur, utilizînd propriile resurse.

Afrimaţiile reprezentantului acsestui sector în mare parte este confirmată şi de practica selectivă a aplicării sancţiunlor de către serviciul fiscal. Unele companii de taxi, ce ignoră cerinţele legii, se află în vizorul inspectorilor fiscali, în timp ce altele ce activează în condiţii similare, parcă sînt ocolite. În multe cazuri, amenzile sînt aplicate în circumstanţe destul de dubioase.

Într-o situaţie similară, de exemplu, s-a pomenit SRL „Taxiparc”, ce oferă servicii de taxi. În cadrul unui control operativ, inspectorul fiscal a constatat că serviciile sînt acorate fără taximetru şi aparat de casă. în consecinţă, întreprinderea a fost amendată cu 10 mii de lei.

Totoată, reprezentaţii companii sînt convinşi că inspectoratul fiscal a calificat incorect acest caz. În momentul controlului, în automobil erau pasageri, însă aceştia nu au achitat plata pentru călătorie.

De aceea, întreprinderea a calificat decizia privind încălcarea comisă drept incorectă şi nefondată. Însă toate încercările de a soluţiona litigiul prin contestarea deciziei au fost zadarnice. Reprezentanţii pieţei susţin că, astfel, funcţionarii manipulează companiile de taxi, impunîndu-le să rezolve problemele „amiabil”, la etapa iniţială.

Călătorul fără bilet – o comoară pentru inspector

O situaţie similară s-a creat şi în relaţiile dintre organele e control şi întreprinderile specializate în transportul de pasageri, de pe mai multe rute din Chşinău. Regulile de transport al pasagerilor şi bagajului cu transportul auto prevăd clar intericţia deservirii călătorilor fără bilet. Potrivit documentului, şoferul este obligat să elibereze bilet fiecărui pasager şi să facă însemnări în borderoul de evidenţă a biletelor. Iar Codul fiscal prevede amenzi pentru încălcarea acestei reguli.

În pofida faptului că regulile nu sînt respectate, serviciul fiscal manifestă interes faţă de maxi taxi doar în anumite cazuri. Astfel, în vizorul fiscului a nimerit întreprinderea condusă de Ion Mămăligă, care conduce Asociaţia tranportatorilor privaţi. Această organizaţie este cunoscută prin confruntările cu autorităţile capitalei în problemele ce ţin de majorarea costului călătoriei în microbuzele din Chişinău, modificarea itinerarelor şi lungimii rutelor.

În urma unui control fiscal, SRL „Mictobuz”, directorul căreia este Ion Mămăligă, s-a ales cu o amendă de 10 mii de lei pentru nerespectarea regulilor de primire a numerarului. În momentul controlului, în microbuz se aflau 11 pasageri, care nu aveau bilete. Administraţia a aflat despre amendă după ce a primit documentele prin poştă. Juriştii întreprinderii au depistat în acţiunile inspectorilor un şir de abateri de la normele legale, însă toate încercările de a contesta decizia nu au adus vreun rezultat.

Îmblînzirea îndărătnicilor

„Funcţionarilor le este comod să menţină această situaţie, deoarece aceasta le permite să manipuleze transportatorii, - menţionează unul dintre experţii noştri. – Este vorba nu doar de o banală corupţie, dar şi de probleme cu context politic, când, de exemplu este nevoie de a influenţa asupra unor jucători, care ameninţă cu greva şi încearcă să compromită imaginea autorităţilor municipale. În unele cazuri, persoanele interesate pot să-i impună pe jucători să plece de pe această piaţă profitabilă sau să activeze pe rute mai puţin avantajoase din punct de vedere financiar.

Acest sector are nevoie de o reglementare normativă mai clară. Inclusiv de o armonizare şi perfecţionare sistemică a procedurilor de eliberare a autorizaţiilor pentru transportul pasagerilor şi bagajelor, pentru activitatea administratorilor. Desigur, participanţii la piaţa transporturilor din capitală trebuie să respecte reguilile de lucru cu numerarul, de evidenţă şi raportare financiară. Însă cerinţele trebuie să fie unice pentru toţi contribuabilii, dar să nu poarte un caracter selectiv în interesul unor persoane”.