Comentarii:
0
Cine va avea de cîştigat din evacuarea forţată a maşinilor?
Foto: totul.md |
O situaţie interesantă se creează în jurul problemei parcărilor în capitală. Liberalii au înregistrat în parlament o iniţiativă legislativă privind evacuarea forţată a automobilelor parcate incorect. Deputaţii încă nu au purces la examinarea proiectului de lege, că poliţia rutieră deja a anunţat concursul privind selectarea companiei, ce se va ocupa de "curăţirea" străzilor din capitală de cei care încalcă regulile de circulaţie. Se creează impresia că autorităţile locale nu atît vor să rezolve problema parcărilor, cît se gîndesc cum să ocupe un loc călduţ într-o afacere profitabilă.
Dorin Chirtoacă a decis să-şi deschidă propria afacere?
Săptămîna trecută, poliţia rutieră a anunţat concursul de selectare a firmei care va evacua şi va ţine pe o platformă specială maşinile parcate neregulamentar. Termenul limită de depunere a ofertelor este de 26 februarie. Unul din principalele criterii de selectare menţionate de MAI este ca întreprinderea să aibă în dotare cel puţin 10 evacuatoare, precum şi terenuri pentru parcarea forţată a automobilelor.
Săptămîna trecută, autorităţile de la Chişinău a chemat reprezentanţii guvernului şi parlamentului să aprobe proiectul de lege, ce permite evacuarea automobilelor parcate neregulamentar. Potrivit primarului general, Dorin Chirtoacă, scoaterea numerelor de pe automobilele parcate în locuri interzise, nu rezolvă problema. „Parlamentul nu adoptă legile, iar nemulţumirea oamenilor creşte. Acum, principalul instrument de luptă cu ambuteiajele pe străzile din Chişinău este şurubelniţa. Această practică este de 30-40 de ani. Ea nu este eficientă, iar între timp, autorităţile centrale nu vor să modifice legislaţia în domeniu. Înseamnă că ei au alt interes”.
Iar despre interesul său primăria tace. Ex-consilierul municipal, Valentina Şerpu, a comentat în presă aceste inovaţii în felul următor. „Propunуrea liberalilor va fi foarte binevenită, dacă Dorin Chircoacă, care conduce capitala din 2007, va crea condiţii pentru ca şoferii să parcheze regulamentar. În capitală, numărul maşinilor creşte şi şoferii sînt nevoiţi să-şi lase automobilele pe unde apucă, în lipsa parcărilor. Există oare în oraş măcar o parcare construită de Chirtoacă?
Graba şi insistenţa liberalilor de a reglementa această problemă cu adevărat importantă pentru oraş trezeşte mai multe întrebări. Iar prin capitală circulă zvonuri că dacă vrei să începi o afacere apoi trebuie s-o faci anume în domeniul evacuării automobilelor parcate neregulamentar”.
Liberalii însă afirmă că sînt ghidaţi exclusiv de intenţii nobile. Potrivit lor, documentul propus este o lege arhi-importantă şi actuală. Ea este necesară nu doar pentru Chişinău, dar şi pentru alte oraşe din ţară. În opinia liberalilor, evacuarea forţată este cea mai eficientă metodă de influenţă asupra şoferilor nedisciplinaţi.
Iniţiativă controversată
Iniţiativa privind evacuatoarele, desigur, trebuie implementată în capitală, însă aici sînt multe întrebări, la care nici chiar proiectul nu dă răspunsuri. În special, Constituţia RM garantează paza proprietăţii private. Cu alte cuvinte, cei care vor evacua automobilele, nu au acest drept.
Totodată, acest domeniu de activitate trebuie să fie foarte transparent. De exemplu, nu este clar după ce criterii într-adevăr serioase va fi selectată organizaţia, care se va ocupa de evacuarea şi depozitarea unităţilor de transport? Va fi valabilă asigurarea automobilelor reţinute şi evacuate în cazul deteriorării sau furtului lor? Cum vor fi calculate tarifele pentru evacuarea şi depozitarea automobilului? Cine şi în ce termen va fi obligat să anunţe proprietarul că maşina lui nu este furată? La aceste întrebări, dar şi la altele, proiectul de lege nu oferă, deocamdată, răspunsuri.
Consilierii municipali susţin că la Chişinău demult se resimte insuficienţa parcărilor. Autorităţile locale promit că în locul parcărilor existente vor fi constriite parcări multietajate, însă ritmurile de constucţie a parcărilor sînt, practic, egale cu zero. În centrul Chişinăului este practic ireal să parchezi. Din cauza lipsei locurilor special amenajate, maşinile sînt lăsate pe terenurile de joacă, trotuarele şi gazoanele sînt stricate cu roţile, iar autospecialele pompierilor şi ambulanţele nu pot trece prin curţi, mai ales noaptea.
„De aceea, conducerea oraşului mai întîi trebuie să urgenteze construcţia garajelor subterane, a parcărilor multietajate, pentru a reduce dificitul locurilor de parcare. Goana după terenuri a condus la faptul că majoritatea parcărilor au fost luate. Acum, pe locul lor au fost ridicate construcţii. Toate aceste acţiuni şi inacţiuni ale autorităţilor au condus la faptul că acum maşinile sînt lăsate haotic prin curţi.
În opinia mea, automobilele pot fi evacuate doar în cazuri extreme. În realitate, este o încălcare a Constituţiei, cînd proprietatea privată este sechestrată fără aviz. Aşa se procedează în ţările civilizate? De exemplu, în Germania, autorităţile municipale alocă două etaje pentu parcare într-o casă ce se construieşte. Aceasta este transmisă la balanţa clubului auto din această ţară, care este întreţinută în continuare. Şi acolo este regulă.
În oraş trebuie să fie un conducător, care s-ar ocupa de parcări. La noi, terenurile au fost împărţite, iar casele continuă să fie construite fără parcări. Iar în cazurile în care acestea au fost construite, atunci întreprinzătorii le dau în chirie pentru oficii. Aşa ceva nu trebuie să existe. Problema trebuie rezolvată în ansamblu”.
Modelul, orientat pe creşterea numărului de contravenţii
Afacerile cu evacuarea este foarte profitabilă. Experţii afirmă că acum, autorităţile pun componenta comercială la baza activităţii serviciilor de evacuare. Ceea ce nu este corect din start. Profitul depinde direct de prezenţa contravenientului. Adică, acest model din start este orientat nu pe eradicarea şi prevenirea încălcărilor, dar spre creşterea lor.
Or, ce se va întîmpla, dacă toţi şoferii, dintr-odată, vor parca regulamentar? Afacerile cu evacuatoarele va da imedia faliment! Iar banii deja au fost investiţi. De aceea, contravenienţi vor exista întotdeauna. Şi oraşul va fi bucuros să-i ajute firmei sale să provoace aceste încălcări. De exemplu, acolo unde trebuie să fie parcare, vor fi instalate semne de interdicţie şi maşinile vor fi evacuate imediat. Sau autorităţile vor menţine haosul pe drumuri.
„Aşteptaţi, - spune interlocutorul nostru, consilier municipal. – Nu ne vom mira, dacă vor fi eliberate terenuri pentru parcările unde vor fi evacuate maşinile parcate neregulamentar. Adică în loc să amenajeze şi să extindă spaţiul de parcare legal, locurile vor fi eliberate pentru maşinile amendate”.
Un alt moment. Să nu credeţi că vor fi evacuate doar maşinile vechi, care ruginesc luni de zile pe străzi. Acest lucru nu este rentabil. Proprietarul acestor vechituri, în primul rînd, poate a şi uitat în general de ea şi nu va dori să plătească răscumpărarea. În al doilea rînd, poate acesta este falit?
Oraşul abundă de maşini scumpe. E suficient ca proprietarul să părăsească maşina pentru un momemnt, că evacuatorul va fi deja gata de acţiune.
Experţii afirmă că această iniţiativă ar putea avea consecinţe negative pentru trafic, deoarece evacuatorul în sine creează ambuteiaje. De aceea, aceasta va trebui examinată foarte responsabil.
Posibil, în condiţiile noastre, evacuarea automobilelor trebuie să devină o măsură excepţională şi aplicată doar pentru evacuarea maşinilor, care într-adevăr creează dificultăți traficului.
Totodată, nu este obligatoriu ca automobilul să fie dus la parcare. Dacă este un loc în apropiere, atunci acesta poate fi doar mutat. Apropo, aşa se procedează, de exemplu, în Germania.
Şi în ultimul rînd. Serviciul de evacuare trebuie să aparţină sau statului, sau municipialităţii. Iar scopul acesteia nu trebuie să fie cîştigarea banilor, ci curăţarea străzilor de maşinile care blochează circulaţia. Iar dacă vor fi efectuate nişte acţiuni elementare de menţinere a ordinii, atunci numărul acestora nu va fi atît de mare. Deocamdată însă iniţiativa liberalilor privind evacuarea maşinilor arată mai mult ca o pregătire a terenului pentru propria afacere.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?