joi, 20 martie 2014, 22:01 view Vizualizări: 827 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Cine va plăti pentru competiţia operatorilor de telefonie?

Foto: jurnalul.ro
Olga MOCANU

Necesitatea portabilităţii în Moldova s-a dovedit a fi mai mică decît mediile internaţionale de 2-5%. După opt luni şi jumătate din momentul lansării serviciilor de portare a numerelor, operatorii au schimbat între ei 37,6 mii de numere din 4,431 miloane. Dintre acestea, 34,2 mii constituie numerele telefoniei mobile, iar 3,4 mii – celei fixe.

Pentru telefonia mobilă aceasta constituie mai puţin de 1% din abonaţi. Însă, în orice caz, consumatorii, care nici nu au avut de gînd să treacă la alt operator, au putut beneficia de servicii mai ieftine.

Surse din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţională (ANRCETI) afirmă că abonaţii au cîştigat în urma lansării serviciului. Tarifele pentru convorbiri s-au redus nesemnificativ, însă pentru acelaşi preţ, clienţii au beneficiat de mai multe servicii suplimentare.

Implementarea serviciului de portabilitate a condus la crearea unui mediu concurenţial mai dur între operatori. Şi acum acesta va contribui mai degrabă la sporirea calităţii, decît la ieftinirea telefoniei mobile, deoarece tarifele în Moldova sînt şi aşa mai joase decît cele europene. Deci, preţurile nu vor mai cădea, deoarece politica de preţ şi cea tarifară sînt aproape identice, practic, la toţi operatorii moldoveni.

Totodată, lupta pentru abonaţi în domeniul serviciilor de telefonie a rămas la începutul anilor 2000, iar acum se duce lupta pentru oferirea serviciilor de internet, care au devenit actuale odată cu apariţia tabletelor.

Potrivit şefului direcţiei ANRCETI Ala Baidauz, cel mai important element în procesul de portare a numerelor nu este numărul acestora, ci sporirea nivelului libertatăţii de alegere a utilizatorilor serviciilor de telefonie, fapt ce îi determină pe furnizori să întreprindă eforturi suplimentare pentru păstrarea clienţilor existenţi şi atragerea clienţilor noi cu ajutorul unor oferte mai avantajoase la preţul mai accesibile.

Cine va cîştiga?

După opt luni de activitate, s-a constatat că portabilitatea nu a condus la redistribuirea pieţei. Deoarece fluxul clienţilor nemulţumiţi are loc în mai multe direcţii, niciun operator din Moldova nu a putut să atragă dintr-odată toţi transfugii. După numărul utilizatorilor, astăzi, pe primul loc continuă se se situeze compania Orange Moldova, urmată de Moldcell şi Unite.


Fig. Structura pieţei după numărul de utilizatori (Sursa: ANRCETI)

Însă experţii menţionează că impactul acestui serviciu asupra pieţei abia urmează. „Pe măsură ce abonaţii vor acumula experienţă în diverse reţele de telefonie mobilă, iar operatorii vor începe să se ocupe serios de calitatea serviciilor, vor apărea anumite tendinţe. În rezultat, unii jucători pe piaţă vor cîştiga, iar alţii vor pierde”.

Astăzi, pentru utilizatori, portarea numerelor le aduce doar beneficii, iar în plan economic sînt şi neajunsuri – sporirea competitivităţii, care va împiedica accesul pe piaţă a noilor jucători.

Totodată, la bugetul de stat nu va fi transferată o anumită sumă de bani din impozitul pe venit, din cauza majorării cheltuielilor companiilor de telefonie mobilă. Astfel, potrivit datelor ANRCETI, veniturile operatorilor de telefonie mobilă s-au redus de la 887,02 mil. lei în trimestrul doi al anului trecut (pînă la implementarea portabilităţii) pînă la 849,68 în trimestrul patru al anului trecut. Adică, veniturile operatorilor s-au redus aproape cu 38 mil. de lei.

Venitul mediu lunar pentru un utilizator (ARPU) în lei, de asemenea, s-a micşorat şi a constituit în medie 64,9 de lei, faţă de 69,5 de lei pînă la lansarea serviciului. Totodată, locuitorii Moldovei nu au început să vorbească mai puţin la telefon. Dacă pînă la implementarea serviciului, un abonat vorbea în medie 204 minute pe lună, atunci, la sfîrşitul anului 2013 acest indicator a constituit 213 minute.

Cine va plăti?

Operatorii telefoniei mobile nu sînt organizaţii caritabile şi nimeni nu le va „dărui” nimic abonaţilor. Asta e legea afacerilor. Iar în viitor, altă posibilitatea de a-şi recupera cheltuielile, în afara majorării tarifelor, nu există.

Potrivit ANRCETI, cheltuielile curente sînt estimate la 3 mil lei. Aceştia sînt bani mari, mai ales, dacă ţinem cont că operatorii de telefonie mobilă din Moldova au obligaţii investiţionale de dezvoltare a reţelelor 4G şi de acoperire teritorială 3G. De aceea experţii nu exclud şi un efect invers al portabilităţii pentru utilizatori.

„Din practica mondială se ştie că implementarea portabilităţii poate aduce atît la ieftinirea serviciilor de telefonie, cît şi la scumpirea acestora. Mai devreme sau mai tîrziu, operatorii vor tinde să-şi indexeze tarifele, în conformitate cu inflaţia”.

Apropo, după opt luni, ofertele gratuite ale operatorilor de telefonie mobilă cu convorbiri nelimitate, care invadau abonaţii la începutul lansării serviciului de portabilitate, acum sînt schimbate pe altele mai modeste.

Totodată, operatorii au trecut treptat la modelul de afaceri, cînd concurenţa începe să se manifeste nu din contul reducerii preţului la convorbiri sau a creşterii cheltuielilor de marketing, ci din contul oferirii serviciilor suplimentare. În primul rînd, aceasta este traficul de date mobile, care este solicitată de cel mai solvabil grup de utilizatori –deţinătorii de Iphone-uri.

Nota NOI.MD

Pentru prima dată în lume, serviciul de portabilitate a numerelor fixe a fost introdusă în anul 1995 la Hong Kong, a numerelor mobile –în anul 1997 în Singapore. Astăzi, acest serviciu este disponibil în circa 75 de ţări ale lumii.

În SUA, potrivit Institutului de cercetări economice de la Standford, în urma implementprii portabilităţii, tarifele la serviciile de telefonie s-au redus în medie cu 4-4,5%, totodată, cheltuielile totale ale abonaţilor s-au redus cu circa 120 de milioane de dolari pe lună.

După introducerea portabilităţii în Europa a fost înregistrată o reducere a tarifelor la telefonia mobilă în medie cu 4%, iar la cea fixă – pînă la 11%.

 
comments powered by Disqus