Comentarii:
0
Logica formării preţurilor, sau Ultimatumul fermierilor
Foto: noi.md |
Marţi, trei organizaţii de fermieri: Uniunea producătorilor agricole “UniAgroProtect”, Federaţia productorilor agricoli “AGROinform” şi Federaţia Naţională a Fermierilor au înaintat autorităţilor un ultimatum: sau Guvernul şi Parlamentul aprobă, în sfîrşit, noua metodologie de formare a preţurilor la carburanţi şi liberalizează piaţa produselor petroliere, sau agricultorii organizează acţiuni de protest.
Asociaţiile ramurale deja au experienţa revoltelor locale şi a unei naţionale a fermierilor: în luna august 2012 producătorii agricoli din majoritatea raionelor au protestat faţă de majorarea poverii fiscale în 2013. la prima grevă agrară din ţară (în pofida eforturilor susţinute ale autorităţilor de a o zădărnici) au participat 3,5 mii de persoane şi peste 1,7 unităţi de tehnică agricolă.
Ultimul termen înaintat autorităţilor – Sărbătorile de Paşti. Dacă cerinţele asociaţilor de fermieri nu vor fi îndeplinite, atunic la începutul lunii mai, agricultorii vor ieşi la protest. Nu este exclus că acestora li se vor alătura şi transportatorii.
Luni, anticipînd parcă lovitura, serviciul de presă al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a difuzat un comunicat, potrivit căruia, în Moldova, săptămîna aceasta, carburanţii se vor ieftini.
“Reducerea va fi posibilă în urma eforturilor depuse în ultima perioadă de ANRE în vederea monitorizării mai ample a situaâţiei de pe piaţa produselor petroliere, dar şi a discuţiilor cu conducerea companiilor petroliere în vederea optimizarii cheltuielilor de activitate”, se arată în document.
„Aceasta nu ne va opri. Ne-am săturat că în Moldova formarea preţurilor la produsele petroliere este absolut netransparentă şi se formează contrar tendinţelor mondiale. Cerem modificarea metodologiei. Şi ce înseamnă, „În Moldova degrabă se vor reduce preţurile la carburanţi”? Oare situaţia s-a schimbat cumva – s-au redus accizele sau s-a schimbat brusc cursul leului? Nu, totul a rămas la fel. Se pare că importatorii au majorat preţurile la carburanţi nefondat şi ilegal, iar acum aflaţi sub presiune, au decis să revină la preţurile anterioare”, a declarat preşedintele Uniunii Asociaţiilor Producătorilor Agricoli “UniAgroProtect”, Alexandru Slusari.
Asociaţiile de fermieri au decis să lanseze declaraţii ultimative după ce au aşteptat o lună de zile răspunsul premierului.
Pe 17 martie, “UniAgroProtect”, “AGROinform” şi Federaţia Naţională a Fermierilor i-au expediat lui Iurie Leancă o scrisoare, în care şi-au exprimat îngrijorarea în legătură cu ultima majorare de preţuri la produsele petroliere şi au cerut audienţa premierului, pentru a examina situaţia creată.
Menţionînd că în urma scumpirii motorinei în ajunul lucrărilor agricole de primăvară fermierii ar putea pierde circa 200 de mil. de lei, asociaţiile de ramură au cerut adoptarea unei noi metodologii de formare a preţurilor la carburanţi, anularea cerinţelor speciale faţă de importatori în funcţie de capitalul social şi volumul minim al depozirelor petroliere şi să le permită agricultorilor să importe singuri, fără intermediari, motorină în scopuri agricole, pentru a-şi reduce astfel cheltuielile.
„A trecut o lună. Nicio reacţie la scrisoarea noastră: niciun răspuns oficial, nici întrevedere, ni-mic!”, - se revoltă federaţiile ramurale.
Totodată, într-un interviu pentru portalul nostru, o săptămînă în urmă, Iurie Leancă a spus următoarele:
“Nivelul rentabilităţii companiilor noastre, ce se ocupă cu importul şi comercializarea produselor petroliere, este de două ori mai mare, potrivit datelor noastre, decît în România şi alte state ale UE, iar accizele sînt mai mici. Şi noi încercăm, şi domnul Filat a încercat – să revizuim măcar metodologia formării preţurilor. Nu totul depinde de noi, există o agenţie independentă. Noi am încercat nu doar să le expediem scrisori – la noi mulţi consideră că dacă ai trimis scrisoarea, atunci ti-ai facut lucrul. Eu încerc să demonstrez că este mai simplu să treci drumul – la noi doar totul este concentrat în centru – şi să discuţi problema. Şi atunci, sper că vom putea adopta o decizie concretă. Haideţi să vedem dacă vom reuşi măcar cu produsele petroliere. Important este să vedem că preţul se micşorează”.
Se pare că actuala decizie a petroliştilor de a reduce preţurile după „o monitorizare a pieţei” din partea ANRE a şi devenit rezultatul acestei „examinări” a problemei (a se citi – „presiune”) din partea Guvernului. Totuşi, anul 2014 este un an electoral şi nu face să strice relaţiile cu agrarienii – forţa motrice a electoratului moldovenesc. Cine a vrut să cîştige de pe urma creşterii preţurilor la carburanţi, deja a cîştigat. Însă producătorii agricoli nu sînt mulţumiţi de un ASEMENEA răspuns din partea guvernului.
Teoria luptei cu supraprofitul ...
Agricultorii cer ca parlamentul să examineze şi să adopte, în sfîrşit, amendamentele la Legea privind piaţa de produse petroliere, aprobate de guvern doi ani în urmă.
În octombrie 2012, analizînd situaţia creată pe piaţa produselor petroliere în ultimii 11 ani (după adoptarea actualei versiuni a Legii privind piaţa produselor petroliere), Ministerul Economiei a ajuns la concluzia că aici nu miroase a concurenţă sănătoasă.
Din cauza regulilor dure a intrării pe piaţă (depozitele proprii sau arendate cu capacitate minimă de 5 mii de metri cubi, un capital minim de cel puţin 8 mil. de lei, deţinerea depozitelor pentru gazul lichefiat cu capacitatea de 150 de metri cubi), a avut loc o concentrare excesivă a pieţei. În consecinţă, doar cinci companii controlează 85% din piaţă. Acest fapt, potrivit ministrului Economiei, Valeriu Lazăr, contribuie la apariţia „semnelor înţelegerii de cartel”. Pentru aceasta, importatorii de produse petroliere, apropo, au plătit o dată – în februaire 2011, cînd Agenţia pentru Protecţia Concurenţei i-a amendat cu 2 mil. de lei.
Însă există un paradox: în condiţiile unor condiţii dure de obţinere a licenţei pentru importul şi comercializarea en gros a principalelor produse petroliere, transportul lor, comerţul cu amănuntul etc – reglementarea preţurilor la carburanţi, potrivit lui Valeriu Lazăr, „în mare parte nu există”. Da, în actuala versiune a Legii privind produsele petroliere este scris că rentabilitatea acestui gen de activitate nu trebuie să depăşească 10%. Însă, conform actualei metodologii de fromare a preţurilor, petroliştii pot include nu doar cheltuielile de import şi vînzare a carburanţilor, dar şi cheltuielile „aferente”. Spre exemplu, „deplasările împreună cu soţiile şi amantele”, reparaţia clădirilor, procurarea mijloacelor de transport şi „toate benzinăriile, ce cresc ca ciupercile după ploaie”.
„În mare parte, statul trebuie să restituie accizul la motorină în formă de subvenţii. Despre aceasta se vorbeşte demult. Dar, bine, acum noi nici nu punem această întrebare. Înţelegem că nu sînt bani suficienţi pentru majorarea salariilor sărmanilor pedagogi, de aceea, nimeni deocamdată nu ne va restitui accizele. Însă dacă nu sînteţi în stare să ne acordaţi subvenţii, daţi-ne măcar posibilitatea să importăm singuri motorina, limitaţi-le petroliştilor posibilitatea de a obţine superprofituri şi să utilizeze serviciile firmelor intermediare, inclusiv înregistrate în zonele off shore, pentru evaziunea fiscală în acest gen de afaceri. La urma urmelor, bugetul nu va fi prejudiciat”, se revoltă preşedintele “UniAgroProtect”, Alexandru Slusari.
Şi Ministerul Economiei tot aşa gîndea doi ani în urmă. Iar pentru “dezvoltarea unei concurenţe sănătoare şi asigurarea unie competitivităţi serioase” au fost elaborate mai multe amendamente la Legea privind piaţa produselor petroliere.
În primul rînd, a fost propus ca toate cerinţele speciale faţă de importatori (rezervoare petroliere de 5 mii de metri cubi, pentru gaze de 150 de metri cubi şi capitalul social minim de 8 mil. de lei) să fie anulate. Acest fapt, în opinia autorilor, va stimula apariţia pe piaţă a noilor operatori, creşterea concurenţei şi reducerea preţurilor la carburanţi.
În al doilea rînd, se propunea ca producătorii agricoli să aibă dreptul să importe în Moldova produse petroliere (exclusiv pentru propriile necesităţi agricole) fără necesitatea de a perfecta licenţe de import şi fără dreptul de al vinde. Se presupunea că aceste facilităţi vor fi acordate gospodăriilor agricole mari, care nu vor mai depinde de dictatul petroliştilor, a schemelor de intermediari şi vor putea să-şi găsească furnizori mai ieftini.
În al treilea rînd, pentru „sporirea transparenţei procesului de formare a preţurilor”, Ministerul Economiei a propus ca preţurile la produsele petroliere comercializaze cu amănuntul să fie stabilite în baza cotaţiilor medii Platt`s, dar nu în baza valorii lor în vamă, în care deja sînt incluse profiturile companiilor off shore. Plus marja de 30%, care nu trebuie să depăşească 0,2 dolari pe litrul de benzină şi 0,15 dolari de la fiecare litru de motorină.
… Şi practica
Deşi modifiările la Legea privind piaţa produselor petroliere au fost aprobate de Guvern, ministrul Finanţelor de atunci Veaceslav Negruţa a refuzat să le semneze.
Surse din cadrul guvernului spuneau că Ministerul Finanţelor şi unele persoane interesate din alianţă se tem că „vor pierde controlul asupra acestui import”. Şi chiar dacă producătorii agricoli, potrivit declaraţiilor, vor începe să aducă carburanţi pentru propriile necesităţi, încească să demonstrezi pe urmă că carburanţii au fost utilizaţi, într-adevăr, în producţia agricolă şi nu a fost utilizată pentru alimentarea ilegală a automobilelor soţiilor, copiilor şi altor rude şi apropiaţi ai conducătorilor gospodăriilor agricole mari.
Unde ase află amendamentele cu pricina la Legea privind piaţa produselor petroliere, funcţionarii ezită să spună. Deseori, apar răspunsuri de genul: „se pare că în Parlament, dar aceasta nu e precis”. Iar unul dintre funcţionari a declarat „off the record” că, în opinia lui, este puţin probabil că aceste modificări vor fi aprobate de actualul parlament: „Anul acesta este unul electoral şi va fi foarte problematic de promovat acest proiect de lege. Cu atît mai mult cu cît este vorba despre un puternic lobby din partea marelui business petrolier. Totodată, nu trebuie să uităm şi de interesele personale în businessul petrolier ale unor perosoane cu funcţii înalte de răspundere”.
*****
Potrivit ANRE, în 2013, în RM au fost importate oficial circa 641 de mii de tone de produse petroliere, ceea ce este cu 10.9% mai mult decît în 2012. Benzina a fost importată, în special, din România, căreia i-a revenit 72,4% din importul total. Cei mai mari importatori de benzină au fost companiile:“Petrom” (32,5% din volumul total, “LUKoil” (32%), “Tirex Petrol” (13,4%).
Motorina, de asemenea, a fost importată anul trecut, în special din România, căreia i-a revenit 60,5% din volumul total de motorină. Cota Rusiei a constituit 17,2%, a Belarusului – 10.5%. Iar cel mai mult gaz lichefiat a fost adus din Kazahstan (45,3%), Rusia (38,5%) şi Belarus (8,6%).
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?