Comentarii:
0
Cel mai mare proiect al capitalei riscă să fie sistat
Foto: frocus.net |
La Chișinău, a izbucnit scandalul în jurul tenderului pentru reparația a trei străzi centrale din capitală (V. Alecsandri, Negruzzi și bulevardul Ștefan cel Mare și Sfînt), care urmează a fi reabilitate din contul creditului BERD. Consiliul Municipal l-a acuzat pe primarul general Dorin Chirtoacă de faptul că a desfășurat concursul cu încălcări. În soluționarea problemei a intervenit și Parlamentul, care a cerut Primăriei, Procuraturii General, Centrului Anticorupție și Agenției Proprietății Publice să prezinte informația privind legalitatea desfășurării tenderului de selectare a companiei.
Din șase companiei internaționale, care au ajuns în finalul concursului, cîștigătoare a fost desemnată compania din România ”Delta ACM – 93” SRL, care în prezent efectuează reparația străzii A. Russo. Două companii străine, care de asemenea, au participat la acest tender, acum contestă rezultatele concursului, pe motiv că ele au propus un preț mai mic față de compania ”Delta ACM–93”SRL, care a solicitată pentru serviciile sale 11,571 milioane de euro.
Companie cu ”iz”
La ultima ședință a Consiliului Municipal, a fost solicitată informația despre tender, desfășurat de Primărie împreună cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Consilierii afirmă, că concursul a fost desfășurat fără prezentarea proiectului de reabilitare a străzii și a costului estimativ al lucrărilor, precum și un șir de alte încălcări.
La tender au participat șase companii: ”Elecnor” SA, care a cerut pentru reparație 16,5 mil. euro; compania bulgară „Ingstroyengineering” LTD - 10 mil. euro; compania românească SC ”Tancrad” SRL – 12,4 mil. euro; compania bulgară SK-13 Patstroy JSC, care a propus pentru reparație 10,8 mil. euro; consorțiul italian ResearchConsortioStabile S.C.A.R.L. & SC Edilturci SRL – 14,95 mil. euro și compania românească ”Delta ACM – 93” SRL, care a cerut pentru reparație 11,57 mil. euro.
În opinia unor consilieri, cîștigătorul concursului era știut din start. Este vorba despre compania din România ”Delta ACM – 93” SRL, care a fost selectată de către administrația capitalei pentru efectuarea lucrărilor de reparație a străzii Alecu Russo. Între timp, consilierul PLDM, Ghennadi Ivașcenko spune că nu este clar cum putea cîștiga concursul compania, care a depășit cu peste un an termenele de dare în exploatare a străzii A. Russo. Totodată, aceasta a fost implicată și în scandalul cu prețurile majorate de două ori pe parcursul lucrărilor. Plus la toate, el a făcut public actul elaborat de Inspecția de Stat în Construcții, în care a fost indicat că materialele, utilizate la reparații nu corespund standardelor de calitate.
Colegul lui, liderul fracțiunii PLDM, Ghennadi Dumanschi a întrebat: cine dă garanție că reparația bulevardului central – o arteră vitală pentru oraș – nu se va întinde trei ani, cu așa atitudine? Lucrările trebuie efectuate cît mai operativ, pentru a nu paraliza circulația rutieră și a evita transformarea pieței centrale a capitalei într-un șantier.
Consilierul PCRM, Victor Gurău a menționat că la concurs au participat companii internaționale importante, care au experiență în reconstrucția celor mai mari artere europene din Sofia, Copenhaga etc. Aceste companii au obținut încrederea unor administrații europene, dar nu au găsit susținere în cadrul administrației capitalei noaste.
Iar compania română, cu o reputație dubioasă, implicată în scandaluri nu doar la noi în tară, dar și în România, a devenit cîștigătoare (vezi www.hotnews.ro).
”Potrivit informației noastre, plățile informale ale acestei firme a constituit peste un milion. Deschideți ochii, nu ați admis companii mari cu reputație bună și rulaje anuale de peste 50 mil. euro. Iar o oarecare companie, care nu are tehnică specială, specialiști, cîștigă cel mai important proiect de infrastructură din capitală”.
Primăria explică desemnarea companiei românești foarte simplu – celelalte companii nu au respectat anumite condiții. Unele nu au prezentat informația despre activitatea în ultimii trei ani, altele nu dețineau propria bază de producție, iar unele nu dețin licența pentru efectuarea lucrărilor cu iluminatul stradal. ”În final, a corespuns tuturor condițiilor doar ”Delta ACM – 93” SRL”, a declarat viceprimarul Nistor Grozavu. Și a menționat că aceasta nu a fost doar alegerea Primăriei, dar și a consultantului BERD, care a fost de acord cu rezultatele concursului.
Între timp, consilierii sînt nedumeriți de ce în cadrul unui asemenea mare concurs nu a fost prezent niciun consilier municipal, ca, de exemplu, în cazul procurării troleibuzelor etc.
Totodată, apar multe întrebări în legătură cu faptul că compania ”Delta ACM” – 93 SRL utilizează un procent prea mare de sub-antreprenori în activitatea ei. Potrivit consilierilor, 70% din lucrări a fost executate anume de ei. Încă Nistor Grozavu a declarat că doar 30-40%, iar lucrările de comunicaţii au fost efectuate de alte companii.
Viceprimarul s-a arătat mirat şi de actul Inspecţiei de Stat în Construcţii, care indică asupra materialelor necalitative, utilizate la reparaţia străzii A. Russo. El este convins că acest act necesită a fi studiat, deoarece asemenea analize por fi efectuate doar de institute specializate, dar nu de Inspecţia de Stat în Construcţii.
Viceprimarul a oferit justificare şi pentru depăşirea termenelor de dare în exploatare a str. A. Russo: „Întîrzierea s-a produs din motive obiective. În primul rînd, deoarece în timpul lucrărilor, s-a decis modificarea radicală a trei noduri rutiere la intersecţia străzilor: Dimo – A. Russo; Sadoveanu – A. Russo şi A. Russo- bulevardul Moscovei. Totodată, au apărut şi probleme din cauza trasării reţelelor, multe dintre care nu se ştia cui aparţin”.
Argumentarea legislativă a concursului nu a fost găsită
Consilierii s-au interesat, în baza cărei documentaţii a avut loc concursul şi în baza cărei legi, a cărei decizii. Însă hotărîrea Consiliului Municipal privind acest concurs lipseşte. Nistor Grozavu spune că drept temei pentru desfăşurarea concursului a fost argumentarea tehnică a proiectului, semnată de Primărie şi BERD. Anunţul privind desfăşurarea concursului a fost plasată pe pagina Web a BERD. Însă funcţionarii nu au putut răspunde la întrebarea în baza cărei legi au fost încălcate mai multe condiţii de desfăşurare a tenderului, în special, nu prin intermediul Agenţiei Naţionale de Achiziţii. „Am respectat aceeaşi procedură, ca şi la procurarea troleibuzelor pe bani împrumutaţi”, a declarat Nistor Grozavu.
Consilierul PCRM Valeri Pavlov le-a reproşat funcţionarilor încă un fapt. „Voi, practic, începeţi reparaţia, iar noi nu am văzut proiectul pînă în prezent. Ce vor face din strada principală a Chişinăului? Dacă aceasta este o reconstrucţie totală, atunci ea trebuie efectuată foarte calitiativ. Acum au schimbat reţelele „Termocom” şi „Apă-Canal”. După aceasta, renovarea trotuarelor se face de o calitate mai proastă cum a fost. Oare aceasta e reconstrucţie?
Noi nu ştim ce fel de firmă este. Dacă are o bază de producţie a asfaltului, cine le va face pavajul, care va trebui să fie de aceeaşi culoare în centru, dar nu pestriţă, ca acum – 20 de tipuri pe un cartier. Cine va efectua controlul de calitate de laborator a materialelor utilizate? Şi, cel mai important, cine va pregăti străzile de rezervă pentru redirecţionarea fluxului de automobile?”
Nistor Grozavu a explicat pe degete că strada va fi reparată, vor fi noi parcări, iluminare stradală nouă. Calitatea lucrărilor efectuate va fi verificată de un expert străin, care va fi selectat de BERD. Iar circulaţia pe artera principală va fi închisă pe porţiuni, pentru a nu crea disconfort şoferilor.
Comisia va anula rezultatele tenderului?
În cadrul şedinţei de marţi a Consiliului Municipal a fost adoptată o hotărîre privind crearea unei comisii speciale privind investigarea modului de desfăşurare de către Primărie a concursului de selectare a firmei pentru reparaţia străzilor centrale. Consilierii propun elaborarea unui proiect de decizie privind anularea rezultatelor tenderului, deoarece, pînă la implementarea proiectului de reabilitare a bulevardului Ştefan cel Mare şi Sfînt, Consiliul Municipal trebuie să adopte o nouă strategie privind structura transportului public şi strategia cu privire la parcări.
Din comisie fac parte şapte consilieri: trei din partea PCRM, doi de la PL, cite unul de la PLDM şi PLR. Preşedintele comisiei a fost numit reprezentantul PLR, Veaceslav Bulat, iar secretarul comisiei – Victor Gurău.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?