Comentarii:
0
Politica fiscală va fi înăsprită în 2015
Foto : noi.md |
Ministerul Finanţelor a elaborat proiectul politicii bugetar-fiscale pentru anul 2015 şi l-a publicat pentru discuţii publice la sfîrşitul lunii iunie, depăşind termenele. Potrivit legislaţiei, Guvernul trebuia să adopte acest document în luna mai, Parlamentul – în iulie, pentru ca în septembrie să fie examinat proiectul legii cu privire la bugetul pentru anul viitor.
La guvern proiectul încă nu a ajuns, insă deputaţii din comisia de profiel deja au început să-l examineze, pentru a reuşi să-l adopte pînă la sfîrşitul sesiunii de primăvară-vară a Parlamentului.
Potrivit liderului Partidului Socialiştilor, Igor Dodon, „unii reprezentanţii ai puterii nu se grăbesc să adopte documentul, deoarece acesta este foarte dur. Ministerul Finanţelor propune majorarea cu 50% a taxelor pentru folosirea drumurilor, cu 10-20% accizele la carburanţi. Şi toate acestea din cauza deprecierii valuteri naţionale.
Întreprinzătorii sînt nedumeriţi. „Ni s-au oferit doar cîteva zile pentru studierea proiectului şi elaborarea propunerilor, - spune preşedintele unei organizaţii profesionale. – În acest termen este ireal să studiezi acest document complicat. De aceea, cred că vor fi, din nou, neconcordanţe”.
Mulţi exerţi consideră că în Moldova lipseşte o politică bugetar-fiscală eficientă, care ar putea contribui la modernizarea, dezvoltarea şi reintegrarea ţării, atragerea investiţiilor, precum şi la crearea noilor locuri de muncă cu remunerare decentă.
Sistemul fiscal este linia de demarcare dintre businessul legal şi cel tenebru, care continuă să se mişte în direcţia celui tenebru. Ministerul continuă să-şi promoveze doar propriul interes – să acumuleze cît mai multe venituri la buget.
Experţii spun că acest document ar putea avea aceeaşi soartă ca şi politica bugetar-fiscală din acest an, care a fost aprobată la finele lunii decembrie 2013, după care au fost depistate un şir de neajunsuri.
Pe parcursul anului, liberalii au contestat la Curtea Constituţională o mulţime de prevederi ale politicii, printre care limitarea taxelor locale, scutirea companiei „Glorinal” de impozitul în valoare de 25 mil. de lei, majorarea accizelor la ţigări, prevederea privind motivarea financiară suplimentară a angajaţilor Serviciului Vamal (autorităţile preconizau să le aloce vameşilor pînă la 10% din valoarea contrabandei depistate) etc. În final, conform hotărîrii instanţei, Parlamentul a fost nevoit să revizuiască mai multe prevederi ale documentului.
Revoluţia nu va avea loc
Experţii spun că majoritatea modificărilor fiscale sînt legate de administrarea fiscală şi majorarea accizelor.
Potrivit proiectului, în 2015, se prevede menţinerea sistemului progresiv al impozitului pe venit al cetăţenilor, majorarea simultană a sumei veniturilor impozabile, a scutirilor anuale în funcţie de inflaţia prognozată pentru această perioadă (de 4,3%). Această măsură este îndreptată spre susţinerea persoanelor fizice cu venituri mici şi transpunerea treptată a poverii fiscale pe seama populaţiei cu venituri medii şi înalte.
Astfel, impozitul de 7% va fi perceput din veniturile persoanelor fizice în valoare de 29052 în loc de 27 852 lei în acest an. Veniturile ce depăşesc 29052 lei vor fi impozitate cu 18%. Suma scutirii personale anuale va constitui 9924 lei faţă de 9516 lei în 2013.
Confederaţia Naţională a Patronatelor şi Clubul oamenilor de afaceri “Timpul” menţionează că “scutirile pentru persoanele fizice, şi anume scutirea personală, trebuie calculate mai corect, reieşind din minimul de existenţă, stabilit de Guvern, ţinînd cont de indexarea în mărimea inflaţiei prognozate”.
Contribuţiile obligatorii pentru asigurarea socială şi medicală de stat, în perioada 2015-2017, se propun a fi în mărime de 29%.
Printre noile reguli în proietul de lege se prevede anulaea facilităţilor pentru persoanele juridice şi fizice pentru veniturile obţinute din dobînzile la depozitele bancare pe un termen de peste trei ani, precum şi la hîrtiile de valoare corporative sub formă de obligaţii, emise pe un termen de peste trei ani. Ce-i drept, în schimb, Ministerul Finanţelor propune oferirea pe un termen nelimintat a facilităţilor fiscale la scutirea de impozitul pe venit a dobănzilor la hîrtiile de valoare de stat.
Amendă pentru tot
O altă noutate de la Ministerul Finanţelor este obligarea tuturor întreprinderilor să utilizeze în cadrul activităţii comerciale sisteme informaţionale computerizate şi programe de calculator, elaborate pentru controlul mijloacelor băneşti şi aprobate de comisia de atestare a Ministerului Finanţelor. În scopul asigurării respectării acestei cerinţe, contribuabililor li se oferă o perioadă de tranziţie de un an (01.01.2015 - 31.12.2015), pe parcursul căreia va avea loc procesul de certificare.
Experţii spun că această prevedere va lovi în businessul mic, unde evidenţa contabilă se face în prezent doar pe hărtie. Iar sancţiunile pentru nerespecarea acestei cerinţe este mare – amendă de la 50 de mii de lei.
Apar multe probleme şi în legătură cu certificarea softului. Ţinînd cont de cerinele specifice ale fiecărui agent economic, sînt necesare şi diferite setări. Cum va fi efectuată certificarea pentru fiecare companie în parte? În proiectul de lege nu sînt indicate termene concrete pentru procedura de certificare, fapt ce ar putea conduce la sistarea activităţii companiei pentru o perioadă nedeterminată
O altă modificare care a stîrnit nemulţumirea businessmenilor din Clubul „Timpul” ţine de art. 178 CF „Data stingerii obligaţiei fiscale”. „Se propune a fi considerată data stingerii data cînd sumele au fost debitate din contul contribuabilului, şi nu data la care sumele au fost înscrise la buget în contul obligaţiei fiscale respective. Cotribuabilul nu poate răspunde pentru acţiunile persoanelor terţe şi a factorului uman la înscrierea mijloacelor băneşti pe cardul contribuabilului”. Şi pentru încălcarea acestei prevederi este prevăzută o amendă.
Administrarea ineficientă din contul contribuabililor
Anul viitor, pe proprietarii de automobile îi aşteaptă cheltuieli suplimentare. Accizele pentru carburanţi, devamarea maşinilor şi taxa pentru utilizarea drumurilor vor creşte din nou.
Dacă iniţiativa Ministeului Finanţelor privind majorarea cu 50% a impozitului pentru utilizarea drumurilor va fi aprobată, atunci proprietarii automobilelor vor fi nevoiţi să achite de la 960 pînă la 10 mii de lei pe an, în funcţie de capacitatea motorului. Majorarea acestei taxe va permite sporirea cu 231,9 mil. lei a veniturilor, din contul cărora vor fi restabilite drumurile.
Potrivit modificărilor propuse, taxa pentru autoturismele cu capacitatea motorului de pînăla 2 mii de centimetri cubi inclusiv se va majora de la 0,4 pînă la 0,6 lei pentru 1 cm cub, pentru maşinile cu capacitatea motorului de la 2001 pînă la 3000 cm cubi– de la 0,6 pînă la 0,9 lei pentru 1 cm cub, pentru maşinile cu capacitatea motorului de la 3001 pînă la 4000 cm cubi – de la 0,8 pînă la 1,2 lei pentru 1 cm cub, pentru maşinile cu capacitatea motorului de la 4001 pînă la 5000 cm cubi. – de la 1 pînă la 1,5 lei pentru 1 cm cub, pentru maşinile cu capacitatea motorului de peste 5000 cm cubi. – de la 1,2 pînă la 1,8 lei pentru 1 cm cub.
Mărimea taxei pentru proprietarii motocicletelor de pînă la 500 cm cubi se va majora de la 200 pînă la 300 de lei, peste 500 cm cubi – de la 400 pînă la 600 de lei. Mărimea taxei pentru utilizarea drumurilor pentru proprietarii autoremorcherilor şi tractoarelor, ar putea constitui 2250 lei în loc de 1500 de lei. Taxa pentru camioanele cu greutatea de pînă ls 1,6 t va constitui 1200 lei (anterior 800 lei) pentru o unitate, de la 1,6 pînă la 5 t – 2250 lei (1500 mii lei), de la 5 pînă la 10 t – 3000 lei (2000 lei), peste 10 t – 4500 lei (3000 lei). Taxa pentru microbuze şi autobuze cu capacitatea de pînă la 11 persoane va constitui 2925 lei (anterior 1950 lei), de la 12 pînă la 17 persoane– 3600 lei (2400 lei), de la 18 pînă la 24 persoane– 4725 lei (2850 lei), de la 25 pînă la 40 persoane– 4725 lei (3150 lei), peste 40 persoane– 5400 lei (3600 lei). Amintim că şi în anul 2013 taxele pentru utilizarea drumurilor s-au majorat de două ori.
Oamenii de afaceri consideră că această măsură va conduce la majorarea cheltuielilor întreprinderilor/populaţiei, la reducerea profitului. Membrii Clubului oamenilor de afaceri „Timpul” „consideră oportună majorarea încasărilor la bugetul fondului rutier doar din contul transferului a 100% din toate accizele, percepute la importul şi comercializarea producelor petroliere, ţinînt cont de faptul că Fodul rutier în RM este administrat ineficient din contul contribuabililor”.
Accizele continuă să crească
Accizele la importul carburanţilor s-ar putea majora cu aproximativ 9% pentru o tonă. Adică, cu aproape 300 de lei la o tonă de benzină, iar de motorină - cu peste o sută de lei. Importatorii spun că acest fapt va conduce la scumpirea benzinei cu 30 de bani, iar a motorinei cu 15 bani. În consecinţă, majorarea accizelor la importul produselor petroliere se prognozează o creştere a încasărilor bugetare cu 168,2 mil. lei.
În anul 2015, va fi revizuit şi sistemul accizelor la ţigările cu filtru şi fără filtru. Acciza la produsele de tutungerie va constitui 80 de lei, sau + 32% faţă 75 de lei +24% în prezent. În 2016, acciza pentru 1000 de ţigări va constitui 100 lei +33%, iar în 2017– 120 lei +34%. Acciza la ţigările fără filtru va fi majorată de la 50 pînă la 80 de lei pentru o mie de ţigări.
Majorarea propusă a accizelor la ţigări este explicată de minister prin necesitatea trecerii treptate la standardele europene. În urma majorării accizelor la ţigări în bugetul Moldovei se preconizează obţinerea unui venit suplimentar de 250 mil. lei.
Accizele la bere şi băuturile alcoolice tari se preconizează a fi majorate la anul în medie cu 4,3%, în conformitate cu nivelul inflaţiei prognozate pentru anul viitor. Astfel, se propune majorarea accizei la bere d ela 2,02 pînă la 2,1 lei pentru 1 litru, la vermut şi alte vinuri cu adăugarea esenţelor vegetale sau aromatice – d ela 10,5 pînă la 11 lei pentru 1 litru. Totodată, acciza pentru alcoolul etilic, pentru distilate, esenţe, lichioruri şi alte băuturi alcoolice va creşte de la 73 pînă la 76,1 lei pentru un litru de alcool absolut.
Devamarea maşinilor se va scumpi de la 2 pînă la 6 eurocenţi pentru fiecare centimetru cubi de motor. Totodată, taxele vamale pentru automobilele ce folosesc benzină, cu capacitatea cilindtrică a motoarelor de peste 3000 cm cubi şi a celor ce folosesc motorină cu motoare de peste 2500 cm cubi vor rămîne aceleaşi.
Businessmenii consideră că „este categoric inadmisibilă majorarea anuală a accizelor la aproape toate tipurile de mărfuri importate, potrivit Listei mărfurilor supuse accizelor.
Instabilitatea pieţei valutare, majorarea constantă a cursului principalei valute străine, utilizată în calcule, a condus la creşterea mărimii impozabile a mărfurilor, produselor, materiei prime, fapt ce a provocat majorarea bruscă a sumelor TVA la import, precum şi a taxelor vamale.
De aceea, la revizuirea taxelor pentru anul viitor este necesar să se ţină cont de toate cele menţionate mai sus, precum şi de importanţa acestor poziţii pentru dezvoltarea economică a ţării şi a beneficiarilor finali ai importului”.
P.S. Orice stat ce alege modelul economiei libere, în primul rînd, trebuie să înlăture barierele la circulaţia mărfurilor, banilor şi cetăţenilor. Moldova a semnat acordul cu UE şi acum oamenii sepot deplasa liber. Însă ţara are nevoie şi de libertăţi economice, de simplificarea la maximum a procedurilor birocratice, pentru ca orice problemă privind înregistrarea şi dezvoltarea afacerilor să fie rezolvată la oric oră, pe calculator. Totodată, mai este nevoie de relaţii bune cu vecinii, pentru ca mărfurile să poată circula liber. Şi facilitarea accesului la mijloacele financiare. Iar dacă statul vrea ca economia să prospere, atunci el nu trebuie să strîngă şurubul, şi să soluţioneze aceste probleme, consideră întreprinzătorii.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?