Comentarii:
0
Bugetul va pierde o pătrime de miliard de lei în urma anulării restricțiilor
Foto: viza.md |
În luna august a intrat în vigoare legea ce prevede că automobilele cu numere străine se pot afla pe teritoriul Moldovei o perioadă nelimitată de timp.
În lege, dar și în modificările la Codul Vamal al RM se vorbește despre anularea perioadei de 180 de zile de aflare pe teritoriul țării noastre. Totodată, există o condiție, ca proprietarii de automobile, înregistrate în alte țări, să achite vinieta – 50 de euro o dată în jumătate de an. De asemenea, ei sînt obligați să dețină asigurarea „Cartea Verde”.
Noul ministru al Finanțelor, Anatolie Arapu susține că „anularea interdicției va avea un impact pozitiv asupra creșterii fluxului mijloacelor de transport și va atrage mai mulți bani la bugetul de stat”. Pe de altă parte, experții și participanții pe piață consideră că această inițiativă nu va aduce venituri mari la bugetul de stat. În opinia lor, „creșterea numărului mașinilor neînregistrate în Moldova și neachitarea accizelor va aduce la pierderea a sute de milioane de lei, care erau destinate programelor sociale ale statului”.
Haideți să ne clarificăm și să vedem la ce poate aduce liberalizarea legislației în acest domeniu. Discuțiile privind anularea restricției de 180 de zile erau purtate încă din primăvara acestui an, iar piața deja a reușit să reacționeze prin reducerea numărului de automobile înregistrate.
Vedeți și singuri, dacă timp de 7 luni ai anului trecut, în Moldova au fost importate 19,563 mii de automobile de toate vîrstele, atunci timp de 7 luni ale acestui an au fost introduse doar 17 mii de unități. Minus 2,5 mii mașini doar în șapte luni. Și asta în contextul în care vînzările de automobile noi au crescut nesemnificativ față de anul 2013.
În opinia experților auto, cele diferența de 2, 5 mii de automobile care au fost înregistrate și pentru care au fost achitate accizele, cu vîrste de la 0 pînă la 10 ani, a fost compensată de același număr de automobile, care au intrat în țara noastră în 2014 cu numere străine și care au achitat vinieta. Totodată, vîrsta acestor mașini este de 12-15 ani, iar starea lor tehnică nu corespunde vreunui standard.
Ponderea mașinilor de teren pe piața locală constituie 40%. Adică aproape o mie de mașini din numărul total din cele 2,5 mii de automobile care nu au achitat accizele conform regulilor de import, la prețul de 2,6 mii – 14 mii euro (în medie 5 mii euro pentru un automobil). În total, pentru o mie de mașini – 5 mil. euro doar pentru accizele care nu au fost achitate.
În locul acestora au intrat o mie de mașini de teren cu numere bulgărești și lituaniene, care au îmbogățit bugetul nostru din contul vinietelor cu 100 mii de euro pe an.
Ponderea mașinilor compacte și mici, cu capacitatea motorului de la 1,2 pînă la 1,8 litri constituie aproximativ aceleași 40% sau 1000 de automobile. Acestea ar fi putut să achite accize în bugetul de stat în mărime de la 600 pînă la 1500 de euro (în medie o mie de euro pentru un automobil). În total, pentru o mie de autoturisme – accize de 1 mil. de euro.
În locul unui milion de euro noi am obținut aceleași 100 mii în calitate de încasări de la viniete (pentru automobilele cu numere străine).
În sfîrșit, cele 20% rămase din piața moldovenească de automobile sau 500 de mașini din cele 2,5 mii diferență sînt mașini cu capacitatea motorului de la 2,0 pînă la 3,5 litri. Acestea ar fi putut achita în bugetul de stat de la 3 mii de euro pînă la 12,25 mii euro (în medie, 5 mii euro pentru o mașină). În total, pentru 500 de autoturisme – accize de 2,5 mil. de euro.
Dar la ce bun bugetului nostru 2,5 mil. euro, dacă pot fi obținute 50 de mii din vinietele de la mașinile cu numere străine?
Să calculăm ce avem în final, cu condiția, că scăderea importului civilizat de automobile în Moldova rămîne la același nivel (2,5 mii automobile timp de 7 luni). Bugetul ar fi putut obține în calitate de accize 8,5 mil. euro. Iar în locul acestora a primit 250 mii de euro sub formă de încasări din vînzarea vinietelor timp de un an.
Nu ajung 8,25 mil. de euro sau 152,6 mil. lei moldovenești la cursul de astăzi (timp de 7 luni în 2014). În total, la finele anului 2014, această cifră va constitui circa 260 mil. de lei moldovenești.
Noi, desigur, am fi putut să-l provocăm pe domnul Arapu cu Ice Bucket Challenge și să-l întrebăm de unde el are de gînd să ia cele 260 mil. de lei, dar ne temem că nu avem timp să ne ocupăm cu prostii, ci trebuie să adoptăm cît mai repede o decizie corectă.
Iar decizia corectă este să nu permitem transformarea Moldovei într-o rampă de automobile a Europei.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?