joi, 18 septembrie 2014, 14:00 view Vizualizări: 960 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Va salva oare importul civilizat parcul de automobile vechi din Moldova? (FOTO)

Foto: noi.md
După anularea în 2012 a restricției de 7 ani la vechimea automobilelor importate, precum și liberalizarea legilor privind mașinile cu numere străine (fără limită de vîrstă), parcul de automobile din Moldova se învechește văzînd cu ochii. Trebuie să menționăm că și pînă atunci acesta nu era prea nou, iar acum la rablele sovietice vechi se adaugă și mașinile-transformer din Lituania, autoturismele înecate în inundațiile din SUA și ale rable, locul cărora este la uzinele de prelucrare.

De exemplu, Rusia, din 1 iulie 2015, intenționează să introducă termeni limită de exploatare a unităților de transport. Adoptarea noii legi se explică prin necesitatea asigurării corespunderii parcului de automobile normelor tehnice și ecologice, precum și cerințelor de securitate. Înnoirea parcului de automobile va permite ameliorarea situației privind securitatea rutieră ecologia pe trasee. Mașinile vechi nu corespund doar cerințelor moderne de securitate activă, pasivă și ecologică, dar și acelor norme, pentru care au fost proiectate inițial, deoarece, odată cu trecerea timpului, crește presiunea asupra construcției.

Deocamdată, în Moldova, ZILNIC, sînt aduse cîte 40-50 de mașini mai vechi de 8 ani. Pentru comparație: în fiecare zi în saloanele auto se vînd 12-15 automobile noi.

Însă anume automobilele noi, vîndute prin metode civilizate, pot crea o piață cinstită, crea noi locuri de muncă și pot contribui la bugetul cu taxele din importul și vînzaarea automobilelor.

Aici trebuie să înțelegem că piața civilizată de automobile are nevoie de susținerea statului și de o infrastructură bine dezvoltată. Astăzi, importatorii de automobile sînt dispuși să investească mijloacele financiare în deschiderea reprezentanțelor comerciale, însă sînt constrînși de căderea cererii și lipsa unei politici clare din partea sistemului legislativ. Spre exemplu, să luăm istoria cu anularea limitei de aflare în țară a mașinilor cu numere străine.

Cea mai bună soluție în cazul dat va deveni impozitul diferențiat la importul automobilelor în funcție de vîrstă. Dacă majorăm cu 50-100% accizele la importul mașinilor vechi, de 7-10 ani, fapt ce nu va influența asupra importului, atunci imediat vor spori încasările la buget și va oferi posibilitatea de dezvoltare a pieței auto din Moldova, fapt ce, la rîndul său, va stimula investițiile în construcțiile noilor centre auto.

Vîrsta automobilelor importate în Moldova în ianuarie-august 2014:


 

Piața automobilelor noi

În luna august curent au fost vîndute 332 automobile noi. În total, în 8 luni ale anului 2014, în Moldova au fost importate 3060 automobile noi, care au fost vîndute prin intermediul saloanelor auto. Pentru comparație, în primele 8 luni ale anului 2013, a fost înregistrate aproximativ același număr de automobile – 3022, în 8 luni ale anului 2012- 3019 automobile noi. Piața automobilelor noi denotă o stabilitate. Totodată, toți participanții la piața auto ar dori să repete rezultatele anului trecut sau din anul 2012, sau în general din anul 2008, cînd în Moldova erau văndute lunar aproape 1000 de automobile noi (11571 – în 2008).

Printre liderii noilor automobile din Moldova se află modelul Dacia – 681 de automobile (22,3% din piața celor noi). Dintre acestea, în august au fost vîndute 79 de mașini noi Dacia. Amintim că la finele verii anului trecut, marca Dacia de asemenea se afla în top, cu 676 de mașini (22,4% din piață). Urmează Skoda – 326 automobile (10,7%) și Hyundai – 277 automobile (9,1%). Restul modelelor, rămîn în urma celor trei branduri.

Ratingul celor mai bune modele de automobile noi în RM în ianuarie-august 2014:



Ratingul celor mai bine vîndute modele de automobile noi în RM în ianuarie-august 2014: 


 

De notat că în top 20 cele mai populare modele se află 4 modele Dacia (Logan, Sandero, Dokker и Duster)

Partenerul informational al rubricii – compania "DAAC Hermes"
Datele au fost oferite de ÎS „Registru”
 

comments powered by Disqus