Comentarii:
0
Noul troleibuz: confort și securitate. Sau mediu favorabil pentru corupție?
Foto: chisinau.md |
Pe 24 septembrie, la ședința comisiei interguvernamentale moldo-belaruse se așteaptă semnarea acordului privind parteneriatul strategic în domeniul modernizării și dezvoltării transportului urban electric din Chișinău și producția comună și asamblarea troleibuzelor dintre SRL „Schtadler-Minsk”, Regia Transport Electric Chișinău și Primăria Chișinăului, ca garant al susținerii financiare a proiectului
În ajun, pe 22 septembrie, primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă a organizat o demonstrație a noului troleibuz belarus, asamblat la Chișinău. Autoritățile municipale consideră proiectul de asamblare a troleibuzelor belaruse la Chișinău drept unul foarte avantajos și de succes. Însă președintele comisiei municipale transport, Victor Gurău consideră că în acest caz sunt încălcate principiul participării egale a celorlalți producători în procesul de reutilare a troleibuzelor și se creează un mediu favorabil pentru corupție.
50 de troleibuze moldo-belaruse
Asamblarea troleibuzelor la atelierele de reparație a Regiei transport electric din capitală a început în anul 2012. Estimînd avantajele celor 102 de troleibuze belaruse, primarul general al municipiului Dorin Chirtoacă a propus asamblarea acestor mașini la Chișinău, pentru ca noul transport să fie mai ieftin. În perspectivă, cu acest transport ar putea fi asigurate și ale orașe din Moldova. Primarul a promis chiar să livreze în orașele românești troleibuzele asamblate la Chișinău.
Troleibuzul АКСМ-321 (de generația a treia) este adus în Moldova sub forma caroseriei în set, sau asamblat în proporție de 80%, iar 20% din lucrări sunt executate la Chișinău. Pe viitor se prevede efectuarea mai multor lucrări de asamblare la Chișinău. Cheltuielile pentru salarii constituie circa 8-9% din costul total al troleibuzului asamblat. Avantajul constă în faptul că acești bani nu se convertesc în valută și nu pleacă peste hotare, rămînînd în țara noastră.
În anul 2012 au fost asamblate primele 10 troleibuze, în 2013- 20, iar pînă la finele anului 2014 vor mai apărea încă 20 (16 mașini se află în proces de asamblare), iar seturile pentru patru încă trebuie să sosească. Astfel, la sfărșitul anului, numărul lor total va constitui 50. Acest proces a permis crearea a 25 de locuri de muncă cu un salariu mediu de 4-4.5 mii lei pe lună.
Numărul troleibuzelor asamblate depinde de suma alocată din bugetul municipal. Deoarece Regia transport electric activează la autofinanțare, iar mijloacele întreprinderii sunt utilizate pentru acoperirea propriilor cheltuieli, acest proiect este realizat sub garanția financiară a primăriei. Potrivit contractului, partea moldovenească achită un avans de 90% din preț, pentru ca întreprinderea „Belcommunmaș” să înceapă executarea comenzii, iar după darea troleibuzului în exploatare, se achită și celelalte 10%. Regia Transport Electric a fost verificată în repetate rînduri de Curtea de Conturi și alte organe de control, care a confirmat corectitudinea respectării legislației.
Prețul chestiunii
În pofida faptului că „Belcommunmaș” în fiecare an schimbă prețurile la producția sa, prețul de achiziție a rămas stabilă. Potrivit hotărîrii Guvernului, achiziția noilor troleibuze, precum și a caroseriei în set pentru asamblarea troleibuzelor și a pieselor de schimb pentru ele au fost scutite de TVA la import.
Un troleibuz asamblat la Chișinău costă 150 mii euro (ținînd cont de taxele vamale și impozite) sau cu peste 20% mai ieftin decît prețul de la uzină (prețul standard al unui troleibuz este de 189 mii euro). Chiar și în comparație cu mașinile procurate recent de or. Bălți (24 unități a cîte 159 mii euro), troleibuzele asamblate la Chișinău sunt cu 6% mai ieftine. Cînd au fost procurate cele 102 troleibuze pentru capitală, unul dintre ele, datorită reducerii la întregul lot, a costat 125 mii de euro.
însă tariful pentru transportul de pasageri în valoare de 2 lei nu acoperă toate cheltuielile de exploatare, deoarece costul transportului unui pasageri constituie 2,83 lei. Iar, în realitate se adună 1,69 lei, deoarece din toți călătorii transportați de troleibuzele din Chișinău, doar 55% achită tariful complet, restul pasagerilor sunt diferite categorii cu facilități – studenți, elevi și pensionari. Din 21 septembrie, odată cu anularea unor rute de microbuz, veniturile de la fiecare troleibuz s-au majorat cu 10%, asta ținînd cont de faptul că pe linie circulă cu 30 de troleibuze mai mult..
300 mii de lei – pentru renovarea unui troleibuz vechi
Zilnic, pe străzile din Chișinău circulă 296 troleibuze, dintre care 129 (44%) sunt de producție rusească, cu termenul de exploatare de peste 20 de ani. Numărul lor a fost mai mare, însă după procurarea celor noi și odată asamblarea mașinilor pe loc, situația s-a îmbunătățit.
- La sfîrșitul lunii octombrie noi vom avea 152 de troleibuze noi, adică, practic jumătate din numărul mașinilor, relatează directorul tehnic al Regiei Transport Electric Ghennadi Zadeseneț. – Datorită renovării transportului, numărul defecțiunilor tehnice s-a redus de 10 ori și tot de atîtea ori și timpul pentru înlăturarea defecțiunilor tehnice. La noi mașinile, practic, nu staționează din motive tehnice. Sunt cazuri de staționare pe linie, dar acestea sunt legate sau de deteriorarea în rețele sau de lipsa energiei electrice.
La noile troleibuze puțin ce iese din funcțiune. De cînd am început să lucrăm cu acest tip de transport, noi am redus semnificativ cheltuielile pentru materiale, în comparație cu troleibuzele vechi, care necesită foarte multe resurse pentru renovare, deoarece au podeaua uzată etc. pentru a repara o mașină veche, cu o rezervă de trei-patru ani, sunt necesare 300 mii de lei. În plus, acestea consumă multă energie electrică.
Iar pentru mașinile noi sunt utilizate doar consumabile – filtre și uleiuri. În ceea ce privește consumul de energie electrică, în comparație cu troleibuzele reostatice.
АКСМ-321 sunt mai economice cu 25-30%. De aceea, acum sarcina principală este să înlocuim parcul de mașini vechi. Însă acest fapt depinde nu doar de noi, dar și de perceperea problemei în Consiliul Municipal.
E mai bine să cumpărăm nu troleibuze noi, dar anume seturi de mașini. În acest caz se economisesc aproape 10 mii de euro. În plus, oamenii au de lucru. Noi putem asambla 50-60 de troleibuze pe an (cîte unul pe săptămînă) și timp de doi ani și ceva să soluționăm problema înnoirii parcului de troleibuze.
Detalii
Mulți se interesează cum are loc certificarea troleibuzelor asamblate la Chișinău? În Belarus sunt certificate seturile, care sunt livrate la Chișinău. Iar Regia Transport Electric obține pentru fiecare troleibuz o licență pentru dreptul de transportarte a pasagerilor.
Noile troleibuze sunt criticate pentru parbrizurile mari, considerîndu-le drept un punct slab, deoarece dacă în cazul unui accident a apărut o fisură, atunci trebuie înlocuit întregul parbriz.
Ghennadi Zadeseneț consideră că geamurile troleibuzelor sunt calitative, însă problema este că ele sunt panoramice. Pentru transportul modern se fac doar geamuri panoramic, fără a le împărți în două ferestre. De aceea ele sunt mari, iar la nevoie, trebuie schimbat întreg geamul, care costă aproape 5 mii de lei. Însă deoarece transportul este asigurat, companiile de asigurare achită daunele.
Anterior, geamurile pentru schimb erau livrate din Belarus, iar acum ele sunt procuraten la un preț mai mic (cu 10-15% mai ieftin) de la o întreprindere de la Chișinău, care produce sticlă pentru toate tipurile de transport. Apropo, cele mai multe accidente au loc din vina șoferilor de troleibuz (circa 20%).
Troleibuzul de generația a patra
Săptămîna aceasta, din atelierul de asamblare a întreprinderii a ieșit primul troleibuz de generația a patra (АКСМ-420), prezentat de primarul general. Însă cît va costa încp nu se știe, deoarece belarușii l-au transmis doar pentru testare.
Troleibuzul de generația a patra are design nou, salonul este mai spațios față de troleibuzul de generația a treia, avînd aceleași dimensiuni. Această mașină are un sistem autonom, ce îi permite să meargă 500 de m fără energie electrică. În caz de accidente, cînd trebuie să ocolească anumite obstacole, troleibuzul poate merge pe acumulator.
Restul, totul e ca la modelul 321 – podeaua joasă, posibilitatea de înclinare a caroseriei, climatizor în cabina șoferului. Pe lîngă acestea, modelul 420 mai dispune de un sistem de ventilare a salonului de pasageri. Pentru a face mai confortabile troleibuzele procurate anterior, acestea vor fi utliate cu ventilatoare.
Nu asamblare, ci ajustare
Președintele comisiei municipale de transport, Victor Gurău (fracțiunea PCRM), împreună cu colegii săi a studiat detaliat această temă și situația la întreprinderile de transport, inclusiv, privind mijloacele fixe și decontarea lor. Consilierii sunt interesați în modernizarea ramurii, deoarece serviciile de transport la Chișinău sunt necalitative în raportul „tarif/preț”. Cînd consilierii examinau proiectul de achiziție a 102 troleibuze din Belarus, atunci l-au considerat mai mult ca fiind un truc electoral, îndreptat spre conjunctura politică.
- În ceea ce privește asamblarea troleibuzelor, eu cred că este prea tare spus, deoarece asamblarea și ajustarea seturilor – sunt lucruri diferite, - spune interlocutorul. – Asamblarea este o producție de conveier la toate ciclurile – de la ciclul de producție a pieselor pentru motor, pînă la obținerea produsului calitativ. Mai degrabă, nu putem vorbi despre o asamblare și nici de o înșurubare. Noi avem de a face cu obținerea unui produs, conform specificațiilor, la prima asamblare și finalizarea lui pe teritoriul parcului de troleibuze.
Desigur, nu putem să nu menționăm să se creează locuri de muncă (însă numărul lor este mic față de nivelul șomajului din municipiul Chișinău). Al doilea moment pozitiv este soluționarea problemei de renovare a parcului de troleibuze, care nu doar și-a trecut traiul, dar devine un factor de risc pentru oameni. Iar al treilea – crearea premiselor favorabile pentru o colaborare directă cu producătorul.
Mediu favorabil pentru corupție
Între timp, acesta este un mediu foarte favorabil pentru corupție, afirmă consilierul. În primul rînd, din cauza că se încalcă principiile de participare echitabilă a altor producători în procesul de reutilare a parcului de troleibuze.
„Semnînd acordul cu „Belcommunmaș”, noi legăm municipalitatea de parametrii tehnici și de politica de prețuri a acestei întreprinderi și soluționăm doar probleme de moment.
Însă în fața municipalității stă problema aprobări noii strategii de dezvoltare a transportului public. Se știe că specialiștii germani au elaborat o asemenea strategie, ce include întreg spectrul de servicii în Chișinău. În acest context, ceea ce ni se oferă din partea anturajului primarului general privind procesele majore de implementare a acestei strategii este doar o manipulare și înșelăciune.
Există o prevedere legală, potrivit căreia, toate proiectele investiționale de aceste proporții trebuie analizate și aprobate de consiliul municipal, nemaivorbind despre faptul că noi timp de un an și jumătate cerem de la direcția transport și căi de comunicare să prezinte comisiei de profil strategiile ce țin de dezvoltarea infrastructurii orașului și a rețelei de transport”, subliniază Victor Gurău.
De ce pînă acum nu a fost adoptată strategia de dezvoltare a transportului public?
În opinia președintelui comisiei municipale, există o explicație.
În primul rînd, pentru că se creează un mediu favorabil pentru componenta de corupție. Și aceasta este prezentă.
În al doilea rînd, există o explicație de ordin tehnic. „Strategia, elaborată de către experții străini, pe care am examinat-o prevede un număr infinit de tipuri de transport, inclusiv electric. Aceasta se referă la așa-zisul transport rapid de capacitate mare. Însă accentul pe asamblarea troleibuzelor se pune doar pe troleibuzelor de capacitate mică.
În actuala situație este încălcat principiul transparenței decizionale, prevăzut de legislație și crearea condițiilor pentru o concurență normală. Cînd municipalitatea încheie acorduri cu un agent economic, așa ca în cazul autobuzelor pentru elevi de către Ministerul Educației, apare premise favorabile pentru ca cetățenii să achite suplimentar, acoperind mitele din contul constibuabililor.
Licitațiile de achiziție a troleibuzelor
„Mai degrabă, la etapa actuală, pentru oraș e mai convenabilă desfășurarea licitațiilor pentru achiziția unităților de transport și crearea condițiilor pentru participarea producătorilor la aceste concursuri. Dacă „Belcommunmaș” a decis să deschidă de sine stătător, asamblarea în Moldova, ar fi fost foarte bine, deoarece întreprinderea are experiență nu doar în asamblarea, dar și în deservirea tehnică în perioadele de garanție și post-garanție”, afirmă Victor Gurău.
În opinia lui, este foarte important și faptul că producătorul dispune de un sistem de control al calității produsului și poartă singur răspunderea pentru calitatea troleibuzului în timpul exploatării. „Astăzi, această schemă clasică internațională este ruptă, deoarece „Belcommunmaș” poartă răspundere doar pentru componentele, livrate Regiei transport electric, dar nu pentru întreg produsul.
Aici apare o nișă pentru corupție, deoarece însuși sistemul de audit și control asupra activității serviciilor municipale este foarte slab, iar sistemul controlului civic din partea consiliului municipal și a societății civile, de asemenea, e slab (din cauza modificărilor de conjunctură a bazei legislative în 2011). În final, se creează un anumit vid al controlului civic asupra proceselor.
În această situație se observă o conjunctură politică neargumentată pentru corupție, deoarece în acest proces s-au împotmolit toate ramurile puterii – atît cea locală, cît și cea la nivel de guvern, deoarece relațiile dintre Regia Transport Electric din Chișinău și întreprinderea „Belcommunmaș” au fost aprobate prin hotărîrea Guvernului și constituie o parte din aceste relații”.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?