Comentarii:
0
Rezultatul vânzărilor automobilelor noi în trimestrul III 2014: ce maşini alegem?
Foto: zn.ua |
Din păcate, nu întotdeauna parcul de automobile este suplimentat cu modele moderne noi. Pe străzile Moldovei pot fi observate tot mai multe maşini vechi cu numere străine, ce se află pe teritoriul ţării noastre temporar.
Se pare ce noţiunea de „temporar” s-a extins. Potrivit noii legislaţii a RM, este suficient să ai o procură din Lituania şi să achiţi de două ori cîte 50 de euro şi poţi mergi liber pe drumurile moldoveneşti timp de un an.
Această decizie controversată a guvernului le-a permis mai multor cetăţeni să evite plata accizei la importul automobilului şi să meargă cu numere temporare. O situaţie similară a fost atestată anterior cu maşinile înregistrate în regiunea transnistreană, care au invadat brusc drumurile din partea dreaptă a Nistrului. Totul din cauza că în Transnistria accizele sunt cu mult mai mici.
Automobilele cu numere bulgare şi, în special, cu numere lituaniene, pe drumurile noastre, fac parte din aceeaşi poveste, cu singura diferenţă că aici mai este vorba despre maşini-lego, asamblate din automobile avariate şi din aşa-zişii „înecaţi” – victime ale uraganelor şi inundaţiilor din America de Nord. Acest coctail geografic sinistru, cu numere bătute din nou şi cu spaţii goale în loc de airbag-uri, traversează Moldova şi imediat devine o sursă de pericol sporit de accidente pentru noi.
Nu este secret faptul că în ţara noastră s-au acumulat zeci de mii de maşini cu numere străine, dacă nu chiar sute de mii (ar putea fi posibil până la sfârşitul anului 2014). Această metodă netradiţională de import a automobilelor în ţară a adus la scăderea importurilor de automobile de toate vîrstele, cu achitarea accizelor.
Dacă în 9 luni ale anului trecut, în ţară au fost înregistrate aproape 26 de mii de maşini de toate vîrstele, atunci la finele acestui an – peste 21,5 de mii.
„Afacerea cu numere lituaniene” nu este nici în favoarea importului oficial de automobile, inclusiv a celor noi. Nu, publicul-ţintă a celor care cumpără maşini noi şi a celor ce preferă transformere cu numere temporare, nu coincide. Însă, atâta timp cît consumatorul vede că statul nu îl stimulează în nici un fel să procure produse calitative de la dealerii oficiali, nu putem aştepta o schimbare revoluţionară în acest domeniu (adică în afacerile cu automobile).
Pe acest fon, volumul importului în Moldova a automobilelor noi apare drept unul dintre cele mai stabile indicatoare. În ultimii 3-4 ani, ZILNIC, în ţara noastră sunt înregistrate peste 12 maşini noi, vîndute în saloanele auto. În total, în primele trei trimestre ale anului 2014, numărul automobilelor în Moldova s-a majorat cu 3359:
Total accize la importul automobilelor NOI în 9 luni ale anului 2014, mil. euro:
Total autoturisme noi | Vândute în 2014 |
Accize achitate, euro |
|
1 | SUV(de teren) | 1 260 | 4,82 mil. |
2 | «В» (mici) | 781 | 0,39 mil. |
3 | «С» (compacte) | 528 | 0,75 mil. |
4 | «D» (medii) | 243 | 0,32 mil. |
5 | Alte categorii de automobile | 557 | 1,24 mil. |
În total vândute | 3369 | ||
În total accize achitate în 3 trim. 2014 | 7,52mil. euro |
În topul ratingului general al celor mai populare mărci de automobile noi se află brandul Dacia – 751 unităţi, vîndute în salonul auto de pe str. Petricani, 17. Din acestea, maşinilor Logan sedan de generaţie nouă le-au revenit 473 de unităţi (cel mai popular model pe piaţa moldovenească), maşina de teren Duster – 98 de automobile, Logan MCV – 64, DokkerşiDokker van ‚]n total– 56 automobile, Sanderohatchback– 47 maşini.
Top 15 cele mai bine vîndute mărci ale noilor automobile din RM în trei trimestre ale anului 2014:
№ | Marca | Ianuarie-Septembrie2014 | Cota pe piaţă |
1 | Dacia | 751 | 22,3% |
2 | Skoda | 371 | 10,7% |
3 | Hyundai | 311 | 9,1% |
4 | Toyota | 272 | 8,0% |
5 | Mercedes | 183 | 5,4% |
6 | Chevrolet | 162 | 4,9% |
7 | VW | 132 | 3,9% |
8 | BMW | 126 | 3,6% |
9 | Nissan | 98 | 3,0% |
10 | KIA | 87 | 2,7% |
11 | Daewoo | 72 | 2,3% |
12 | Ford | 71 | 2,2% |
13 | Mitsubishi | 69 | 2,1% |
14 | Mazda | 67 | 2,1% |
15 | LandRover | 67 | 2,0% |
Alte mărci(19 mărci) | 530 | 15,7% | |
În total autoturisme noi | 3369 | 100% |
În final vă propunem să examinaţi un tabel, cu ajutorul căruia pot fi comparate vînzările automobilelor noi şi vechi în Moldova pe parcursul ultimilor 13 ani (din 2002 inclusiv). Vă rugăm să atrageţi atenţia că nivelul maxim istoric al vînzărilor maşinilor noi este înregistrat în anul 2008, cînd din saloanele auto au fost vîndute 44% din volumul total al importului. În prezent această cotă constituie 16%.
Volumul anual al autoturismelor (noi şi vechi) în perioada 2002-2014:
Amintim că în ţările dezvoltate, ponderea maşinilor noi în volumul total al importului constitui aproximativ 80-90%. Totodată, este vorba nu doar de ţările din Europa de Vest, dar şi de ţări ca Ungaria, România, Bulgaria. În aceste state au fost create condiţii civilizate egale pe piaţă, ce permit dealerilor auto să se dezvolte conform unui scenariu destul de previzibil. Spre deosebire de ţara noastră, unde condiţiile jocului în afacerile cu automobilele se schimbă, practic, în fiecare an.
Datele au fost prezentate de ÎS „Registru”
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?