joi, 30 octombrie 2014, 9:25 view Vizualizări: 792 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Alexei Guţaga: Legislaţia în vigoare împiedică dezvoltarea turismului

 Foto: allmoldova.com
Alexei Guţaga este autorul proiectului turistic „Hai la ţara”, care are drept scop reluarea fluxului de turişti, care pe timpurile Uniunii Sovietice veneau în Moldova pe vară.

Cândva la noi veneau familii întregi din regiunile nordice ale acelei ţări imense, pentru a savura din soare, fructe şi legume. Ei luau în chirie casa mare de la locuitorii de pe malul Nistrului şi îşi petreceau acolo vacanţa.

Casa mare – pentru turişti

Deoarece s-a păstrat tradiţia locuitorilor de la sate de a avea două case într-o curte, Alexei le-a propus să dea turiştilor în chirie casa nelocuită şi să le acorde servicii – de exemplu, să pregătească bucate din propriile produse, promovînd astfel bucătăria moldovenească. Doritorii de a-şi da casele în chirie au fost reuniţi în proiectul online „Hai la ţară!”, care este promovat pe site-ul www.hailatara.md şi pe pagina de Facebook.

Iniţia, Alexei a dorit să-şi realizeze proiectul cu forţe proprii, însă acestea nu au fost suficiente.

El nu a reuşit să obţină susţinere de la instituţiile publice, în schimb ideea a fost susţinută de Programul de sporire a încrederii dintre cele două maluri ale Nistrului (finanţat de Uniunea Europeană şi Programul de Dezvoltare al ONU), deoarece acest proiect creează locuri de muncă noi în localităţile rurale şi contribuie la dezvoltarea regională, prin intermediului turismului. Pentru implementarea proiectului donatorii au alocat $86 mii.

În 2013 a fost lansat proiectul-pilot la Trebujeni, raionul Orhei, la care a participat doar o casă. Faptul că în această casă erau permanent oaspeţi, a trezit interesul din partea altor locuitori de a presta servicii similare. În scurt timp acolo erau date în chirie deja 11 de case. În vara aceasta, numărul participanţilor la proiect a crescut pînă la 259 (în 50 de localităţi, majoritatea amplasate de-a lungul Nistrului).

Orice doritor de a se odihni într-un sat moldovenesc poate primi informaţia necesară despre toate ofertele – condiţii de trai, localitate, atracţii turistice, distracţii etc. pe site-urile menţionat şi să-şi facă rezervări pentru locuinţă. Toţi participanţii au încheiat contracte şi au fost instruiţi pentru activitatea în domeniul turismului. Simbolul proiectuliu a devenit renumita „bunica bate doba”, care a evoluat împreună cu Zdob şi Zdub. Casa mare a bunicii de asemenea participă la proiectul „Hai la ţară!”

Lansare reuşită

- În primul sezon (trei luni) noi am cazat peste 300 de turişti, dintre acre 65-70% au fost moldoveni, inclusiv din Transnistria, - relatează Alexei. – Au fost oaspeţi din Japonia, Australia, Marea Britanie, Chile, Mexic, SUA, Canada, Spania, Franţa, Germania, Austria, Elveţia, Italia, Ungaria, România, Rusia, inclusiv din Surgut. Oamenii au aflat despre noi pe Internet. În special, ne-a ajutat publicitatea pe Facebook, unde noi avem deja 12 de abonaţi. Dacă anterior se spunea că în Moldova nu ai ce vedea, atunci acum toţi întreabă „Ce se poate de văzut în Moldova?”

Am primit reacţii pozitive, toţi au spus că le-a plăcut foarte mult să se odihnească în ţara noastră.
Desigur, mai sunt multe de îmbunătăţit. Noi am depistat că trebuie să oferim în afară de cazare şi alte distracţii pentru turişti. Însă în această privinţă noi mai avem dificultăţi cu legislaţia – nu este clar cum să achităm serviciile celor care vor organiza tururile etc.

Însă cei pentru care proiectul a devenit o afacere, au rămas foarte mulţumiţi. Unii participanţi au cîştigat pînă la 8-10 mii pe sezon. Dacă totul va merge bine mai departe, ei vor putea cîştiga şi mai mult.

Astăzi, locuitorii de la sate au o posibilitate reală de a cîştiga bine, datorită turiştilor.

Este nevoie de sprijinul statului

- Totuşi, încasările noastre anuale sînt de 80 mii de lei – aceasta nu e serios, - consideră interlocutorul nostru. – Noi am plătit impozitele, ne-am achitat cu participanţii proiectului şi am plătit salariile angajaţilor, plătim pentru închirierea oficiului etc. – în final, proiectul nostru este nerentabil, deocamdată. Uneori, eram disperat pentru că aşteptam rezultate mai mari. Trebuie să constatăm că piaţa turismului intern in Moldova încă nu s-a format. Din această cauză noi nu doar promovăm turismul acasă, dar şi creăm ramura turismului.

Noi trebuie să creăm moda la un asemenea mod de odihnă, să instruim participanţii programului şi, în general, pe toţi cei cu care noi colaborăm. În primul rînd, trebuie să educăm respectul. În general, proiectul s-a dovedit mai complicat decît un proiect online obişnuit. De aceea am dori să avem un sprijin de la stat, atît direct, cît şi indirect.

De exemplu, eu nu pot încheia un contract cu o companie turistică, deoarece, potrivit legislaţiei moldoveneşti, cazarea turiştilor într-un local necalificat poate duce la retragerea licenţei operatorului. Eu chiar mîine aş încheia contracte cu 30 de companii şi aceste case ar fi pline de turişti, adică, legile existente împiedică dezvoltarea turismului.

Totodată, eu am ajuns la următoarea concluzie – principala problemă constă în faptul că ă ţara noastră nu sunt suficienţi lideri şi oameni cu iniţiativă, care ar putea duce proiectele pînă la capăt. Noi am început şi timp de un an am implicat în program 259 de case. Dacă cineva ar fi iniţiat acest proiect cu cinci ani în urmă … Vă închipuiţi, ar exista deja o industrie întreagă.

Pe termen lung, „Hai la ţară!” ar putea deveni rentabil, avînt cîte 1000 de turişti în fiecare săptămînă. Însă pentru aceasta, proiectul nostru trebuie promovat la alt nivel. Însă cînd Agenţia Turismului participă la expoziţii internaţionale, noi nu suntem invitaţi niciodată în calitate de participanţi, deoarece, potrivit legislaţiei moldoveneşti, proiectul nostru nu face parte din cele turistice, deşi noi atragem turişti în localităţile rurale, - concluzionează Alexei Guţaga.

comments powered by Disqus