Comentarii:
0
Vladimir Voronin: PCRM și afacerile – parteneri în dezvoltarea Moldovei
Foto: noi.md |
În prezent are loc campania electorală, precedată de aproape cinci anin de guvernare a AIE-CGP). În opinia partidului nostru, pentru business, această guvernare a fost una proastă, ca și pentru întreaga Republică Moldova. Acest fapt îl denotă cifrele, care, precum știți, nu pot fi ignorate.
Timp de 5 ani de guvernare a PCRM în 2004-2008 viteza medie a creșterii PIB constituia 6,3% pe an, constituind în total în acești cinci ani 35%, AIE-CGP în aceeași 5 ani din 2009 pînă în 2013 au reușit să atingă doar o creștere anuală de 3,1%, acumulînd în această perioadă doar o creștere de 15,8%. În perioada guvernării PCRM PIB nu a scăzut niciodată, în timp ce CGP a admis o scădere a PIB de 1% în 2012.
Concluzia este evidentă: în 5 ani de guvernare „proeuropeană”, ritmurile de creștere a PIB s-au redus de 2 ori. Vreți-nu vreți, dar aceasta denotă o gestiune proastă a economiei și a dezvoltării a acestei companii „pro-europene” de „mîncători de granturi”.
Astăzi, unele din acțiunile întreprinse de comuniști în domeniu infrastructuriiafacerilor par obișnuite, ca apa din robinet sau lumina în casă. Reducerea anuală permanentă a impozitului pe venit pentru întreprinderi, introducerea, la urma urmelor, a taxei zero la profitul reinvestit – toate au fost decizii riscante, în pofida recomandărilor FMI, dar în favoarea afacerilor autohtone și a dezvoltării economice.
Nu poate fi ignorat nici faptul că proprietatea privată în țara noastră a devenit dominantă. Dependența de întreprinzătorul privat e simplă: antreprenorul e viu, răsuflă, - e viu, răsuflă și bugetul – se poate de lecuit, de învățat și de primit salariu”.
Problema: „Are nevoie statul de întreprinzător” – a fost soluționată demult, de întreaga societate. Și decizia este următoarea: noi avem nevoie unul de altul, și nu doar avem nevoie – noi nu puteam trăi unul fără altul. Iar dacă noi depindem vital, atunci trebuie să avem grijă unul de altul.
Programul electoral al PCMR, continuînd politica social-economică a partidului nostru, este îndreptată spre dezvoltare. Trebuie să schimbăm situația de încetinire a creșterii economice. Noi, în general, creștem încet, însă în ultimii patru ani, PCRM a reușit să adauge la PIB 865 de dolari pe cap de locuitor, iar AIE-CGP doar cu 542 dolari în aceeași perioadă. Produsul Intern Brut în perioadele de comparație la comuniști a crescut de două ori, iar la acești băieți doar de 1,5 ori. Unde duc Moldova acești „europeni-ghinioniști” cu asemenea tendințe de creștere?
Potențialul de afaceri al poporului nostru este foarte înalt. Acest lucru se vede după fluxul forței de muncă din Moldova peste hotare. Ce îi alungă pe oameni din casă. Ei pot spune că îi alungă dolarul. Nu, dolarul nu îi alungă, el îi atrage. Dar îi alungă lipsa condițiilor.
Despre ce condiții este vorba? „Proeuropenii” folosesc ideea, lansată de noi încă în 2006. Ideea decisivă „Ghilotina”. Din nou se înmulțesc actele de reglementare și aprobare-interzicere nebazate pe Lege, iar numărul lor este proporțional numărului participanților la coaliție.
Următoarea problemă este controlul. În procesul de control predomină suspiciunea față de antreprenor. Iar în unele cazuri prin acesta este mascat racketul banal al funcționarilor publici și a conducătorilor loc politici. Vă amintiți convorbirea telefonică făcută publică în toată țara dintre șeful Fiscului și premier.
Sensul amnistiei fiscale, desfășurate de noi în 2007, a fost încercarea de a limita „terenul pentru corupție” pentru funcționari. Acest fapt ne-a reușit într-o oarecare măsură, în pofida rezistenței puternice a funcționarilor „fără carnet de partid”. Astăzi acest teren al corupției a fost reanimat de partidele actualei coaliții.
Iar acum cel mai important lucru – stimularea. În Roma antică stimul era numit un băț cu un cîrlig ascuțit la capăt, cu ajutorul căruia elefanții erau prinși de urechi, pentru a-i putea conduce. Noi nu trebuie să ne asemănăm cu lumea antică, deoarece ne considerăm o societate modernă. Business-ul e calul, care ne va scoate economia din criză. Particularitatea acestui „cal” este că el nu trebuie hrănit. Singura grijă este ca el să nu fie suprasolicitat și să nu i se ia totul ce găsește în calea lui. Sistemul nostru fiscal, sistemul încasărilor asigurărilor sociale și a altorlăți obligatorii trebuie să fie flexibilă și îndreptată spre creșterea companiilor, a salariilor și investițiilor, la scoaterea acestora din umbră. Acesta nu este doar procesul de „penire a gîștii în scopul obținerii unei cantități maxime de pene cu un sîsîit minim”, cum spunea ministrul Finanțelor din Franța Fuchet.
· Noi intenționăm să reintroducem taxa zero la profitul reinvestit pe un termen de 5-7 ani. Drept dovadă că această măsură este eficientă servesc aceleași cifre: doar în 2008, cînd această măsură a acționat, în economia Moldovei au fost atrase investiții străine în valoare de 715 mil. dolari. Acest indicator este de 3,5 ori mai mare decît cel din anul trecut și de 4,5 ori mai mare decît în 2012. În total, în ultimii 5 ani, volumul investițiilor străine, care AIE-CGP au reușit să le atragă în țară au fost cu 737 mil. dolari (10 mild. lei) mai puțin decît în 5 ani în care la putere s-a aflat PCRM. Acum încercați, stimați businessmeni, să răspundeți la întrebarea: cine și unde se integrează și cine povestește istorii de succes în această direcție?
· Este utilă, în opinia noastră și revizuirea sistemului de anulări fiscale din venitul impozabil. Scăderea cheltuielilor pentru serviciile medicale și învățămînt, inclusiv a membrilor contribuabilului, ar putea constitui un stimulent serios asupra afacerilor și în primul rînd asupra business-ului mic. O condiție obligatorie aici este durabilitatea și stabilitatea acestor măsuri.
· Noi intenționăm să ne ocupăm atent, dar insistent să ne ocupă de perfecționarea sistemului de impozitare socială și de percepere a impozitelor, a acestei poveri asupra salarizării. Aici principala sarcină - să nu pierdem în volum dar, dimpotrivă, să le majorăm din contul scoaterii salariului din umbră – să reducem impozitele.
· În programul nostru este prevăzut un asemenea stimulent pentru extinderea afacerilor pe teritoriul țării. Fiți de acord că nu este normal cînd 80% din investițiile totale sunt efectuate la Chișinău, în apropiere de funcționarii centrali, iar baza impozabilă a teritoriilor și bugetele acestora sunt pustii. Trebuie să obținem o autonomie locală reală. Așa ar putea fi lansat programul „40 de orașe”.
· PCRM intenționează să atragă Banca Națională în elaborarea și susținerea programelor de stat, e timpul ca ea să intre în detaliile vieții cotidiene. Însă aceasta va fi doar atunci cînd noi vom sista schemele tîlhărești de scoatere a capitalului bancar și politicos, dar sever îi vom propune restabilirea acestuia unde trebuie.
· Noi vom ține în centrul atenției patru direcții principale de dezvoltare a agriculturii, ca sector strategic: diverse forme de consolidare a terenurilor pentru transformarea gospodăriilor în producții cu tehnologii înalte, sistemul de subvenții, ce trebuie îndreptată spre asigurarea cu tehnică modernă, sporirea fertilității, a rezistenței la condițiile climaterice, restabilirea și dezvoltarea producției multiramurale, protecția propriei piețe și valorificarea noilor piețe pentru producția agricolă și cea pentru procesare.
· PCRM va fi nevoită să se ocupe din nou de sistemul împrumuturilor de stat. Guvernul AIE-CGP mereu au stat cu mîna întinsă, cerînd împrumuturi externe și scufundînd țara într-o groapă cu datorii. Din 2009 și pînă în prezent, datoria de publică de stat și garantată a crescut aproape cu 90% - de la 958 mil. dolari pînă la 1806 mil., adică cu 854 mil. dolari sau cu 11,5 mild. lei, sumă echivalentă cu bugetul anual al asigurărilor sociale.
În general, PCRM propune nu doar un program de acțiuni calculat și verificat, dacă alegătorul ne va încredința conducerea țării.
Aceasta este o activitate captivantă, interesantă utilă pentru societate, mediul de afaceri, dar și pentru stat. Noi am putea să-l implementăm frumos împreună cu Dvs.!
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?