Comentarii:
0
Piaţa auto din Moldova: dealerii auto sînt împotriva importului necontrolat
Foto: newmoldova.com |
• anularea restricţiilor după vîrstă la importul automobilelor (cu achitarea accizelor)
• politica inflexibilă de accize,
• liberalizarea legilor pentru maşinile cu numere străine şi posibilitatea aflării lor pe teritoriul Moldovei (fără achitarea accizelor) timp de 1 an.
‒ toate acesta au condus la faptul că afacerile cu automobile din ţara noastră s-au restrîns. Pe piaţă au rămas doar importatorii oficiali puternici, care din an în an oferă ţării impozite, locuri de muncă şi comenzi pentru ramurile conexe (de exemplu, construcţii) şi cei care pur şi simplu ştiu cum să aducă maşini din Lituania şi, folosindu-se de legislaţia mega-liberală a Republicii Moldova, să meargă cu numere străine o perioadă nelimitată de timp.
Ceilalţi importatori de maşini în Moldova (aşa-zisul import gri), care utilizează metoda tradiţională „am adus în Moldova, am vămuit, am vîndut”, au ajuns în impas. Ei nu pot oferi cumpărătorului calitatea pe care o oferă dealerii oficiali (garanţii, deservire tehnică) şi, totodată, nu pot oferi preţul maşinilor cu numere străine (+avantajul că amenzile calculate, după înregistrarea încălcărilor de către camerele de supraveghere, nu pot fi expediate proprietarului). Importatorii „gri” oneşti, care achită regulat accize, au devenit necompetitivi pe piaţa noastră. De exemplu, unul dintre vechile saloane auto „gri” – „Transatlantic” – de cîteva luni se află cu uşile închise.
Dar să lăsăm emoţiile şi să vorbim în limbajul cifrelor. Potrivit datelor oficiale, pe parcursul anului 2013, în Moldova au fost eliberate viniete pentru 331 085 de automobile cu numere străine, în rezultat, bugetul a primit 42 milioane 400 mii de lei sau 2 milioane 267 mii 400 de euro. Nu în zadar am menţionat suma în euro, deoarece preţul vinietei este fixat în această valută, pentru comoditatea străinilor.
Cea mai răspîndită (aproape 50%) este vinieta de intrare în Moldova pe un termen de 7 zile, la preţul de 4 euro. Sînt viniete pentru 15 zile, la 8 euro (acestea constituie 10%). De regulă, aceste viniete în Moldova sînt procurate sau de turişti, sau de conaţionalii noştri care lucrează peste hotare şi vin acasă în vacanţă. Mai ales aceasta se observă pe drumurile noastre vara. În anul 2013 au fost eliberate 312 mii de asemenea viniete. În valoare bănească, de la turiştii cu automobile şi viniete temporare „7-15 zile” anul trecut au fost obţinuți 1 milioane 360 mii de euro.
Alte 40% dintre viniete au fost procurate în 2013 pe un termen de 180 de zile sau jumătate de an, în valoare de 50 de euro. Anul trecut au fost vîndute 18 mii de asemenea vinitete. În rezultat, bugetul a încasat 906 960 de euro, adică mai puţin de un milion de euro. Amintim că vinietele pentru jumătate de an sînt un semn clar că proprietarul maşinii a decis să evite vămuirea în Moldova şi, profitînd de legislaţia liberală, se plimbă cu numere străine. Sau, cel mai probabil, a vîndut procura lituaniană unui conaţional, care nu are habar că automobilul lui este un constructor lego sau şi mai rău – o victimă a inundaţiilor.
Dar acestea sînt emoţii. Să revenim la cifre. Ce costă piaţa aceste 18 mii de automobile cu numere străine? Or, ele înlocuiesc real o parte a importului, cu achitarea accizelor.
În total, în anul 2013, în Moldova au fost importate oficial, cu achitarea accizelor 36 461 de automobile de toate vîrstele, dintre care 4990 de automobile noi. Să comparăm 18 mii de maşini cu numere străine, care au adus la buget cu ajutorul vinietelor aproape 907 mii de euro. E mult sau puţin?
În unul dintre materialele anterioare noi am prezentat calcule privind numărul de accize achitate la buget din importul oficial de maşini, ținînd cont de raportul de autoturisme şi maşini de teren existente în ţară. Din importul unui autoturism statul obţine un acciz în valoare medie de 670 de euro, de la un automobil compact – în medie – 1333 de euro, de la o maşină de clasa medie – 1775 de euro, de la o maşină de teren – 4455 de euro. Înmulţim aceste cifre cu 36 461 de automobile care au fost aduse anul trecut şi vom primi accize în valoare de 91 milioane 118 mii de euro.
Reiese că, dacă acele 18 mii de automobile ar fi fost importate în Moldova oficial, cu achitarea accizelor, atunci bugetul ar fi încasat 46 de milioane pe an. Însă în locul acestei sume au fost încasați doar 906 mii de euro din vînzarea vinietelor, adică de CINCIZECI de ori (!!!) mai puţin.
Totodată, trebuie să menţionăm că asigurarea anuală pentru o maşină cu numere străine costă cu 50% mai mult decît o asigurare a proprietarului unei maşini vămuite în Republica Moldova. În realitate, reiese o diferenţă de circa 25-30 de euro pe an pentru un automobile sau 500-540 de mii de euro raportat la 18 mii.
Numărul vinietelor eliberate în 2013 şi mijloacele acumulate la buget:
Luna anului 2013 | Numărul vinietelor eliberate | Încasări din vînzarea vinietelor, euro * |
Ianuarie | 17 159 | 110600 |
Februarie | 14 996 | 103164 |
Martie | 17 947 | 117558 |
Aprilie | 21 090 | 150536 |
Mai | 33 687 | 219023 |
Iunie | 30 426 | 200473 |
Iulie | 40 850 | 295787 |
August | 54 253 | 370225 |
Septembrie | 30 438 | 194083 |
Octombrie | 24 921 | 168761 |
Noiembrie | 21 510 | 143302 |
Decembrie | 23 808 | 193888 |
În total2013 | 331 085** | 2 267 400 евро |
** Din numărul total al vinietelor pe termen scurt (4-8 euro) – 60%, pe termen lung (180 de zile) – 40%
Numărul automobilelor înregistrate oficial în 2013 de toate vîrstele şi volumul accizelor achitate:
Toate categoriile de automobile | Vîndute în 2013 | Achitat de la un automobile, euro * |
În total accize achitate, euro |
|
1 | SUV(maşini de teren) | 13638 | 4455 | 60 757 290 |
2 | «В» | 8458 | 670 | 5 666 860 |
3 | «С» | 5724 | 1335 | 7 641 540 |
4 | «D» | 2625 | 1775 | 4 659 375 |
5 | Alte categorii | 6016 | 2060 | 12 392 690 |
În total automobile înregistrate | 36461 | |||
Totalul accizelor achitate în 2013 | 91 118 025 euro |
Ne mai rămîne să analizăm situaţia privind automobilele cu numere străine la sfîrşitul anului 2014. Deja este clar că încă o liberalizare a aceleiaşi legi (amintim că din 2014 a fost anulată restricţia de 180 de zile a termenului maxim la aflarea pe teritoriul Republicii Moldova) va duce la faptul că maşinile de peste hotare vor înlocui şi mai mult importul legal (cu achitarea accizelor).
*Cui îi convine această situație?
P.S. Deja şi în Transnistria, unde legislaţia privind automobilele este destul de liberală, s-a început lupta cu maşinile lituaniene. Chiar şi în Lituania, se pare, autorităţile încep să conştientizeze că faima proastă a maşinilor-lego, asamblate „pe genunchi” în ţara lor, s-a răspîndit în toată lumea. Însă atîta timp cît există ţări ca Moldova cu actuala situaţie, afacerile tenebroase cu automobile vor continua să existe, oricît de trist ar fi. Asta înseamnă că toţi noi – şoferii, pietonii şi alţi cetăţeni ne vom afla în pericol. Iar noi şi copiii noştri vom trebui să răspundem pentru faptul că unii vor să transforme Moldova într-o gunoişte de automobile.
Sursa:
http://www.noi.md
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?