vineri, 9 octombrie 2015, 14:20 view Vizualizări: 977 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Serviciul Fiscal speră să obţină noi competenţe

Налоговая инспекция рассчитывает получить дополнительные полномочия
Foto: nbm.md
Vladislav Bordeianu

În sistemul fiscal al ţării se aşteaptă schimbări serioase: angajaţii fiscului vor fi abilitaţi să iniţieze urmăriri penale. Aceste modificări au fost incluse într-un proiect de lege, care a fost expus pentru dezbateri de către Ministerul Finanţelor. Iniţiatorul modificărilor este Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (IFPS). 

Realitatea în loc de o mie de cuvinte

Proiectul de lege „Cu privire la Serviciul Fiscal de Stat” a fost elaborat cu peste un an în urmă de IFPS, însă autorul oficial este Ministerul Finanţelor, deoarece fiscul nu are dreptul să propună iniţiative legislative. Documentul are 8 capitole şi 53 de articole. Proiectul de lege ţine de organizarea şi funcţionarea Serviciului Fiscal de Stat (SFS), de angajaţii lui, condiţiile de muncă, restabilirea în funcţie, finanţarea şi asigurarea tehnico-materială.

În prezent, competenţele SFS sînt descrise în titlul cinci al Codului fiscal. În cazul în care proiectul de lege va fi aprobat de Guvern şi apoi de Parlament, atunci titlul cinci al Codului fiscal va reglementa doar procedura de administrare fiscală, iar statutul SFS şi al angajaţilor acestuia va fi stabilit printr-o lege separată.

Proiectul de lege prevede modificarea statutului juridic al Serviciului Fiscal de Stat. Se prevede că în locul celor 36 de persoane juridice separate va apărea doar una. „Astfel, va fi creat un sistem unic al administrării fiscale. Acest lucru este necesar pentru a eficientiza activitatea, a asigura tratarea univocă a contribuabililor şi a legislaţiei fiscale. Va majora flexibilitatea în procesul de management al resurselor umane”, se arată în nota informativă.

Totodată, proiectul de lege prevede „asigurarea independenţei politice, organizatorice şi funcţionale”. În acest scop, se propune schimbarea modului de numire, modificare şi sistare a activităţii directorului SFS. Spre exemplu, a fost redus numărul de cazuri în care directorul poate fi demis. El poate fi eliberat din funcţie doar atunci cînd este tras la răspundere penală.

Duzina dracului

Una dintre modificările principale este extinderea competenţelor SFS. În total, în proiectul de lege sînt prevăzute 13 competenţe de diferit gen. Printre acestea se numără elaborarea strategiilor, administrarea impozitelor şi colectarea veniturilor bugetare, supravegherea fiscală, acordarea serviciilor pentru contribuabili, prevenirea şi lupta cu încălcările fiscale, examinarea plîngerilor, perceperea silită a obligaţiilor, cooperarea internaţională în domeniul administrării fiscale.

Totodată, SFS vrea să obţină dreptul la iniţiativă legislativă şi la urmărirea penală în cazul evaziunii fiscale. Directorul SFS, Ion Prisăcaru, a argumentat necesitatea ultimei iniţiative prin faptul că o mare parte dintre dosarele penale cu caracter fiscal nu sînt finalizate.

„Practica internaţională demonstrează eficienţa delegării organelor fiscale cu împuterniciri de urmărire penală. Spre exemplu, în Estonia, Irlanda, Olanda, în cadrul administrației fiscale, au fost create departamente şi secții de investigare şi urmărire penală a fraudelor fiscale”, se arată în Nota informativă.

În ceea ce priveşte Estonia, atunci, în realitate, acolo se practică urmărirea penală. Însă în Estonia organul fiscal este unit cu cel vamal, în cadrul căruia şi există un departament de investigații. Împuternicirile de bază ale acestuia sînt prevenirea şi depistarea infracţiunilor legate de încălcarea legislaţiei fiscale şi a regulilor vamale, precum şi anchete prejudiciare legate de încălcările legislaţiei fiscale şi vamale. În Moldova și Serviciul Vamal are competenţe de urmărire penală.

La etapa actuală, împuternicirile inspectorilor fiscali se reduc la desfăşurarea controalelor, documentarea, impunerea amenzilor şi sancţiunilor administrative, arestul conturilor bancare şi al patrimoniului. În caz de necesitate, angajaţii fiscului informează organele de drept despre încălcările depistate, aşa ca poliţia şi procuratura, care deja pot efectua urmărirea penală. De asemenea, dosarele pot fi trimise şi în judecată. În istoria Moldovei, Serviciul Fiscal nu a avut niciodată funcţii de urmărire penală.

Totodată, în Moldova au fost create nenumărate structuri ce se ocupau de crimele economice. Ca contrapondere pentru activitatea ineficientă a procuraturii, la mijlocul anilor 90 a activat departamente pentru combaterea crimei organizate şi corupţiei, condus de generalul Nicolae Alexei, ulterior a fost creată poliţia economică, apoi – Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei.

Conducerea Serviciului Fiscal îşi argumentează dorinţa de a obţine dreptul la urmărire penală prin faptul că organele de drept foarte rar duc investigaţiile pînă la capăt.

Potrivit calculelor autorilor proiectelor de lege, dacă documentul va intra în vigoare, atunci fiscul va putea colecta în 2016 cu 500 de milioane de lei mai mult faţă de 2015. Totodată, cheltuielile pentru implementarea legii vor fi de 500 de mii de lei, din care 400 de mii de lei vor fi cheltuite pentru confecţionarea a 40 de seturi de uniforme pentru angajaţii departamentului responsabil de urmărirea penală.
 
Mediul de afaceri s-ar putea confrunta cu probleme suplimentare

Deocamdată, nu se ştie dacă aceste modificări vor fi aprobate. Poliţia deja şi-a exprimat dezacordul faţă de modificările propuse.

„Inspectoratul general de poliţie are o subdiviziune de investigare a fraudelor economice. Avem o direcţie de urmărire penală, în care, de asemenea, există o subdiviziune pentru lupta cu infracţiunile patrimoniale. Eu nu aş spune că poliţia nu face față investigării infracţiunilor raportate de Serviciul Fiscal”, consideră şeful interimar al Inspectoratului General de Poliţie, Gheorghe Cavcaliuc.

Poziţia poliţiei este clară, deoarece în cazul în care Serviciul Fiscal va fi abilitat cu funcţia de urmărire penală, atunci poliţia va pierde o parte dintre dosare şi competenţe corespunzătoare.

Dacă Serviciul Fiscal totuşi va obţine dreptul de urmărire penală, atunci SFS va trebui să angajeze specialişti calificaţi. Or, nu e secret că Moldova se confruntă cu un deficit de profesionişti.

Pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor sale, SFS va trebui să mai soluţioneze o problemă – excluderea posibilităţii depăşirii atribuţiilor de serviciu de către inspectorii fiscali. Pentru aceasta este nevoie de stipulat în detaliu obligaţiile şi competenţele acestora, precum şi procedura şi cazurile de iniţiere a urmăririi penale.

Unul dintre foştii miniştri ai finanţelor a presupus într-un interviu pentru NOI.md că această iniţiativă va spori veniturile la buget. „Dar ea ar putea crea şi dificultăţi suplimentare pentru oamenii de afaceri”, a spus el.
Acesta a atras atenţia asupra faptului că la noi lipseşte un lucru foarte important, care este prezent în sistemul anglosaxon de administrare fiscală, după modelul căreia activează Moldova.

„Este vorba despre metoda avocaţilor în administrarea fiscală. În SUA, angajaţii fiscului nu comunică cu contribuabilii, negocierile lor au loc prin intermediul avocaţilor. S-a încercat introducerea acestui mecanism şi la noi, însă nu s-a ajuns pînă la sfîrşit. Deşi acest fapt ar putea elimina divergenţele dintre fisc şi contribuabili”, a spus el.
comments powered by Disqus