100 de autobuze second hand pentru capitală – motiv pentru un nou scandal
Foto: protv.md |
Anghelina Taran
Săptămîna aceasta urmau să fie anunţate rezultatele concursului de selectare a furnizorului celor 100 de autobuze la mîna a doua, pe care Întreprinderea Municipală „Parcul Urban de Autobuze” (PUA) intenţiona să le ia în arendă sau leasing. Însă Consiliul Municipal Chişinău nici nu a examinat această decizie, în pofida faptului că asemenea investiţii din bugetul municipal trebuie coordonate cu CMC.
Se pare că primarul general al capitalei, Dorin Chirtoacă, îi va pune iarăşi pe consilieri în faţa faptului împlinit – există un contract, trebuie să voteze pentru semnarea lui. Atunci cînd tranzacţiile de milioane sînt desfăşurate netransparent, acest fapt generează suspiciuni – dacă nu există cumva vreun interes ascuns.
Parcul urban de autobuze va lua în arendă sau leasing…
Concursul ofertelor pentru arenda sau leasingul autobuzelor (nu se precizează tipul leasingului – operaţional sau financiar) pentru Parcul Urban de Autobuze a fost lansat foarte discret – pur şi simplu, pe data de 18 septembrie, a fost publicat un anunţ pe site-ul primăriei capitalei. Ofertele puteau fi expediate pînă la 9 octombrie.
„Deocamdată nu e clar ce decizie va fi adoptată – autobuzele vor fi luate în arendă sau în leasing, a comunicat pentru NOI.md directorul Parcului, Iacob Capcelea. Grupul de lucru examinează ofertele a şase întreprinderi din Slovacia, China, Norvegia, Olanda şi Belarus. Perioada de producţie a maşinilor este 2005-2015. Ni se propun chiar şi autobuze noi, deşi în anunţ noi am indicat că intenţionăm să luăm vehicule la mîna a doua, deoarece cele noi sînt foarte scumpe.
Ofertele variază de la 25 de mii de euro pentru arenda unui autobuz pentru un termen de cel puţin trei ani pînă la 140 de mii de euro. Însă noi nu vom putea achita 140 de mii de euro. Planificăm să achităm arenda din contul economiilor obţinute în urma înnoirii parcului auto, deoarece aceste autobuze ar trebui să consume mai puţini carburanţi şi vor fi mai puţine cheltuieli pentru piesele de schimb.
Deoarece Parcul Urban de Autobuze este o întreprindere nerentabilă, ca în toate capitalele europene şi din ţările CSI, noi primim anual mijloace din bugetul municipal pentru acoperirea diferenţei de tarif şi compensaţiile pentru transportul pasagerilor din categoriile vulnerabile. Costul unei călătorii (circa 8 lei) nu este acoperit nici pe departe de tariful de 3 lei. Odată cu punerea în circulaţie a autobuzelor noi, desigur, costul unei călătorii se va reduce.
Acesta mai depinde şi de numărul pasagerilor transportaţi. Sperăm că din contul sporirii intensităţii circulaţiei pe rute va creşte numărul pasagerilor, iar costul unei călătorii se va micşora.
Astăzi, Parcul de Autobuze are 135 de maşini, dintre care doar 20 corespund cerinţelor privind termenul de exploatare. Acestea au fost fabricate în anul 2006. Termenul normativ de exploatare a celorlalte autobuze a expirat, iar cel mai vechi autocar are 26 de ani.
Dar aceasta nu înseamnă că ele nu pot fi utilizate. De două ori pe an ele sînt testate la staţiile specializate şi corespund cerinţelor de securitate în trafic şi a pasagerilor. Însă, pentru a menţine aceste autobuze în stare funcţională, sînt necesare mijloace substanţiale pentru piesele de schimb etc. În plus, ele consumă o cantitate mai mare de carburanţi. După ce vor fi luate în arendă 100 de autobuze, cele mai vechi maşini din parc vor fi decontate”, a mărturisit şeful Parcului de Autobuze.
Concursul a fost ilegal
Parcul auto urban primeşte subvenţii din bugetul municipal (pentru 2015 sînt planificați 101 milioane de lei în calitate de compensaţii pentru călătoria pasagerilor, pe lîngă propriile venituri de 36,7 milioane de lei). Pentru arenda sau leasingul preconizat a autobuzelor întreprinderea intenţionează să cheltuiască cel puţin 2,5 milioane de euro.
Consilierii din cadrul fracțiunii Partidului Socialiştilor au încercat să ridice această întrebare la şedinţa Comisiei municipale juridice. Socialistul Vadim Lebedinschi a propus examinarea acestei probleme, iar preşedintele fracţiunii „Partidul Nostru”, Ilian Cașu, a susţinut acest demers. Însă „liberalii” l-au respins. Adică, dacă chestiunea nu a fost examinată în cadrul comisiei de profil, atunci ea nu este inclusă pe ordinea de zi a CMC.
„Arenda sau leasingul autobuzelor trebuia examinată în cadrul şedinţei Consiliului Municipal, susţine Ilian Caşu. Aşa prevede legea, dar acest lucru nu se referă la regimul lui Chirtoacă şi Ghimpu de la Primărie. Reiese că el a decis singur de ce are nevoie Parcul de Autobuze.”
„Potrivit legislației, primarul general distribuie banii bugetari, dar în baza deciziei CMC, spune Vadim Lebedinschi. Pentru a nu prejudicia bugetul, noi am cerut includerea pe ordinea de zi a chestiunii privind autobuzele. Dacă primarul va semna singur contractul cu cîștigătorul concursului, aceasta va fi un abuz din partea lui și vom putea apela la organele de drept.”
„Toate modificările structurale și financiare la întreprinderile municipale țin de prerogativele consiliului municipal. Fără decizia CMC nu trebuie să se plimbe nici un ban, afirmă fostul consilier municipal Valeri Pavlov. Doar ceea ce e scris în buget. Cheltuielile extrabugetare trebuie examinate în cadrul unei ședințe speciale. Iar cînd este adoptată decizia, se indică din ce sursă sînt acoperite cheltuielile. În bugetul pentru anul 2015, pentru Parcul de Autobuze nu au fost planificate investiții în mijloacele de transport”.
De ce Chișinăul are nevoie de autobuze la mîna a doua
Printre propunerile parvenite la comisia de concurs se numără și oferte de autobuze noi. În special, din Belarus, vehicule produse în 2013, ce nu au fost exploatate.
„Cele mai bune mijloace de transport, desigur, sînt vehiculele noi. Ar fi bine să cumpărăm autobuze noi. În februarie se împlinesc trei ani de cînd noi am înaintat această chestiune la Consiliul Municipal. Există un proiect de decizie, dar el nu a fost aprobat. Donatorii nu prea vor să ne ofere granturi pentru procurarea autobuzelor, deoarece transportul auto este practicat și de companiile private – pentru a nu crea preferințe pentru unii în detrimentul altora”, spune Capcelea.
„Chestiunea privind transportul auto a fost pe ordinea de zi a cinci-șase ședințe ale Consiliului, mai ales după ședința din februarie 2014, cînd a fost discutată problema subvenționării întreprinderii cu 97 de milioane de lei, a afirmat fostul consilier municipal Victor Gurău. Atunci noi am pus întrebarea privind necesitatea și primordialitatea adoptării strategiei de dezvoltare a transportului municipal. Iar în contextul reformării întregii scheme și a mijloacelor de transport, să fie soluționată și probleme Parcului de Autobuze. Inclusiv, era vorba despre obținerea unui credit pentru procurarea a 100 de autobuze noi, deoarece banii alocați anual (în 2013 – 85 de milioane de lei, în 2014 – 97 de milioane) se scurgeau ca apa în nisip, fără vreo eficiență. Apoi a început să fie implementată schema de transmitere treptată în concesiune a principalelor rute rentabile, ca, de exemplu, nr. 23 – consilierului „liberal” Topală.
Noi am cerut informarea Parcului de Autobuze și elaborarea conceptului – sau îi transmitem în concesiune și elaborăm deja metodologia reformării lui în baza parteneriatului public-privat, sau alocăm o linie de creditare pentru procurarea autobuzelor noi, pentru a reduce cheltuielile și a majora veniturile. Propunerile noastre nu au fost susținute. Am reușit să obținem doar adoptarea, pe 21 noiembrie 2014, a Strategiei de dezvoltare a transportului în municipiul Chișinău.
Situația evoluează conform scenariului vechi și prevalează interesul corporativ, dar nu interesele cetățenilor. Ei fac totul cu referire la strategia adoptată, dar aceasta a fost citită de doi-trei oameni. Cei de la Primărie nu cunosc procedura de implementare a ei. Iar acolo se prevede, în primul rînd, reforma structurală a managementului transportului, apoi modernizarea structurii de transport și doar după aceasta – desfășurarea tenderului și elaborarea metodologiei de selectare a agenților economici care vor presta servicii populației. Adică, ei nu au de gînd să reformeze managementul, dar au purces imediat la etapa finală”, a conchis Victor Gurău.
„Timp de trei ani, problema autobuzelor nu a fost soluționată, pentru că proiectul de hotărîre referitor la acest subiect a fost prezentat de către primarul general sub forma vînzării rutelor și procurării autobuzelor vechi, a relatat Valeri Pavlov. Anul trecut, noi, în consiliul municipal anterior nu am susținut asemenea decizii. Și eu i-am spus nu o dată lui Capcelea că fracțiunea PCRM și majoritatea consilierilor consideră că autobuzele trebuie să fie noi. Pentru Chișinău nu e o povară chiar atît de mare – să cheltuie 20 de milioane de dolari pentru mașini noi, iar noi am fi putut astfel să înnoim Parcul de Autobuze timp de cîțiva ani. Din partea noastră a existat o asemenea inițiativă, însă documentele sînt pregătite în numele primarului general sau este nevoie de convocarea unei ședințe speciale și colectarea semnăturilor de la secțiile care blochează totul. Primarul general promovează doar acele decizii, în care se văd anumite interese”.
„Trebuie oare schimbat parcul de autobuze din capitală? Da, trebuie, afirmă liderul fracțiunii comuniștilor din actualul consiliu municipal Chișinău Vasilii Chirtoca. Dar trebuie să cumpărăm doar transport nou. Din două considerente. În primul rînd, transportul nou este mult mai ecologic și permite o economisire majoră a carburanților. În al doilea rînd, trebuie, în sfîrșit, să începem să ne stimăm pe noi înșine și pe poporul nostru – locuitorii municipiului. De ce oamenii noștri nu pot merge în autobuze noi, în confort, dar să se mulțumească cu ceea de care s-au săturat europenii, chinezii sau coreenii? E timpul ca liberalii să înceapă să-și stimeze poporul, poporul moldovenesc, în fapte, dar nu doar prin relatări despre aceasta”.
Potrivit lui Vasilii Chirtoca, pentru aceste scopuri poate fi găsită finanțare: „Primăria a acumulat credite pentru proiecte ce nu sunt atît de prioritare ca cele de transport, de aceea, aceste proiecte ar trebui revizuite, modificate termenele și procurate autobuze noi. Spre exemplu, termenele de realizare a proiectului de izolare termică a blocurilor locative poate fi liber amînat cu un an-doi. Mai sînt variante de leasing. În special, acestea pot fi examinate de o companie de leasing ce face parte din grupul nostru”.
De ce se vînd rutele autobuzelor urbane
Potrivit lui Iacob Capcelea, din cauză că noi avem insuficiente autobuze, ruta nr.23 (Botanica-Ciocana) și nr. 28 (spre Grătiești) au fost transmise temporar în gestiunea unei companii private.
„Noi aveam o atitudine negativă față de faptul că ruta nr. 23 a fost completată cu vechituri, își amintește Valeri Pavlov. Oamenii trebuie să utilizeze transport sigur, iar ce reprezintă autobuzele vechi puse pe linie de către un transportator privat e greu de spus. În general, nivelul de securitate în transportul public din Chișinău este scăzut. O bună abordare a existat în 2006, cînd Guvernul a alocat 20 de milioane de dolari pentru procurarea a 20 de autobuze noi MAN.
Iar acum doresc să ia transport ieftin, dar pentru cine e ieftin? Ca și în cazul rutei nr. 23, acest lucru este convenabil doar pentru proprietarul acesteia. Dar ce a obținut orașul? Mașini vechi, care nu sînt prevăzute pentru călătorii prin oraș, deoarece autobuzele și troleibuzele trebuie să fie cu podeaua joasă.
În general, vînzarea rutelor este o aventură, al cărei scop este delapidarea și lichidarea ulterioară a parcului de autobuze. Astăzi el este într-o stare tehnică bună, acolo există și bază de reparație, dar cel mai important lucru – se respectă procedura de verificare tehnică înainte de ieșirea pe linie. Dar cine răspunde pentru vechiturile de pe ruta nr.23? Este o crimă sau, iarăși, interese private. Conducerea liberală le promovează doar pe acestea.
S-ar părea că e un lucru bun că pe ruta 122 circulă autobuze noi, dar ele nu transportă categoriile vulnerabile de pasageri, deoarece operatorul este o întreprindere privată. Reiese că acolo nu funcționează legile. Eu, la fel, am pus această problemă, dar nimeni nu este interesat de asta”, a spus cu regret Valeri Pavlov.
„Sînt convins că la Chișinău pot fi private doar rutele operate de microbuze. În acest sens, membrii Partidului Liberal trebuie să restituie Parcului de Autobuze microbuzele preluate ilegal”, a specificat Vasilii Chirtoca.
Fără îndoială, Chișinăul are nevoie de autobuze noi, dar nu de metalul uzat de peste hotare. Procedura de obținere a acestora – în arendă, în leasing sau prin procurare – trebuie soluționată conform legii – în Consiliul Municipal. Cealaltă variantă riscă să genereze un nou scandal de proporții și litigii judiciare.
- 15.12.2016 10:45 | Analitică Nistru: cum va negocia Moldova cu Ucraina
- 13.12.2016 9:00 | Analitică Alegerile din SUA: impactul lor asupra regiunii noastre și a Moldovei
- 12.12.2016 16:00 | Analitică De ce avem nevoie de Legea petrolului
- 12.12.2016 10:00 | Analitică Carieră pe fundalul scandalurilor. Prin ce s-a remarcat noul procuror
- 10.12.2016 9:30 | Analitică Cum se explică exodul judecătorilor din sistem?