vineri, 11 decembrie 2015, 11:00 view Vizualizări: 879 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Securitatea națională și „balanța electorală”: cu ce se ocupă în realitate poliția și serviciile speciale

Национальная безопасность и «электоральные весы»: Чем на самом деле занимаются полиция и спецслужбы?
Foto: gagauzinfo.md
Victor Surugiu

În Moldova practic toate structurile de forță au fost transferate în regim de alertă. Măsurile de securitate se amplifică, atît la nivel național, cît și la nivel interdepartamental. NOI.md a aflat cu ce se ocupă astăzi structurile competente și ce factori externi și interni sînt luați de ei în considerare.

Experții susțin că acțiunile întreprinse nu sînt chiar atît de univoce cum le prezintă organele de drept. În opinia lor, retorica oamenilor legii seamănă foarte mult cu manevre de distragere a atenției, al căror scop este de a comuta atenția de la problemele stringente ale Moldovei și a influența simpatiile politice ale electoratului.

De la diplomați la procurori

Prima dispoziție în acest sens a premierului în exercițiu, Gheorghe Brega, a apărut pe 29 noiembrie, apoi a urmat o serie de inițiative din partea altor funcționari. În calitate de motiv principal a fost menționată creșterea pericolelor externe și interne ce ar putea conduce la subminarea securității naționale.

În regim special activează Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), MAI, Ministerul Apărării, Ministerul Justiției, Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Procuratura Generală, Biroul de reintegrare, Cancelaria de Stat.

Ministerului de externe i s-a ordonat să facă schimb de informații și să susțină un dialog politic activ cu partenerii externi pentru depistarea și prevenirea pericolelor din afara țării. Împreună cu Ministerul Apărării, Ministerul de Externe colaborează cu toate structurile internaționale în vederea eliberării cetățenilor moldoveni capturați în Afganistan. Ei se aflau într-un elicopter ce aparținea unei companii moldovenești și a fost doborît de către membrii organizației teroriste „Taliban”.

O altă direcție distinctă este controlul sporit și prevenirea înrăutățirii situației pe Nistru. Organele competente au primit ordin, pe de o parte, să prevină acțiunile unilaterale din partea regiunii nerecunoscute, iar pe de alta – să mențină dialogul cu Transnistria.

O sarcină aparte este limitarea accesului în Moldova pentru cetățenii străini care pleacă în Transnistria neavînd un scop clar al vizitei sau ale căror intenții ridică semne de întrebare. În ultimul timp, numărul persoanelor care nu au obținut acces pe teritoriul țării, mai ales printre cetățenii Federației Ruse, a crescut simțitor.

MAI „prelucrează” sectorul locativ

Răspunderea de bază privind menținerea ordinii publice și depistarea pericolelor o poartă organele de drept și serviciile speciale. Despre acțiunile întreprinse de către oamenii legii au comunicat surse din cadrul Inspectoratului General de Poliție, intervievate de NOI.md.

„În prezent, toate subdiviziunile poliției activează în regim de alertă, a menționat un interlocutor. Pericolele vin din diferite surse, inclusiv există riscul impulsionării activității extremiste. Polițiștii, împreună cu reprezentanții altor subdiviziuni verifică toate locurile în care s-ar putea afla cetățeni străini, precum și persoanele ce prezintă interes operativ, inclusiv în legătură cu activitatea extremistă și teroristă.

Activitatea în regim de alertă se desfășoară în format extins și va dura pînă la noi ordine. Noi ținem în vizor obiectele strategice și civile importante, zonele industriale, precum și piețele și alte locuri publice, asigurăm adoptarea măsurilor de securitate în transportul public.

O parte dintre angajați sînt concentrați pe lucrările de profilaxie, deoarece multe pericole sînt depistate cel mai bine în cadrul verificării sectorului locativ și al cooperării cu populația, cu angajații serviciilor de securitate, ai instituțiilor industriale, medicale, de învățămînt, ai complexelor comerciale și distractive, ai magazinelor, cluburilor de noapte, cafenelelor și hotelurilor.

A fost elaborat un complex de măsuri de securitate îndreptate spre prevenirea implicării ilegale în activitatea companiilor aeriene și a Aeroportului. Măsuri suplimentare de securitate au fost întreprinse și la obiectele feroviare din țară.
Angajații gărilor, precum și însoțitorii de vagoane și conducătorii de locomotivă au fost instruiți în scopul sporirii vigilenței și întreprinderii măsurilor în cazul unor situații excepționale. Angajații gărilor, împreună cu polițiștii, verifică sălile de așteptare, suprafețele comerciale, încăperile de serviciu, precum și sectoarele neexploatate”.

Acțiunile în masă – sub control special

La nivel oficial, MAI nu condiționează activitatea sporită cu pericolele enunțate din partea grupării teroriste „Stat Islamic” (ISIS). În unul dintre materialele video de propagandă a acestei organizații extremiste, au fost enumerate țările ce fac parte din coaliția globală și care sînt dușmanii ISIS. În „lista neagră” figurează și Moldova.

„Măsurile sporite de securitate nu au o legătură directă cu declarația teroriștilor ISIS, a spus sursa noastră. Noi considerăm că țara noastră a fost inclusă în lista dușmanilor formal, ca unul dintre statele europene. Totuși, logica acțiunilor islamiștilor este imprevizibilă, iar în acest caz trebuie să acționăm preventiv.

De aceea, organele de drept acordă o atenție sporită activității tuturor simpatizanților mișcărilor radicale, se străduiesc să depisteze cît mai mulți potențiali extremiști. Totodată, a fost sporit semnificativ controlul asupra frontierelor Moldovei.

Angajații Poliției de Frontieră efectuează raiduri pe teritoriul transfrontalier, manifestă vigilență sporită la controlul bagajelor și mijloacelor de transport la punctele de trecere a frontierei. Ei monitorizează fluxul cetățenilor care vin sau tranzitează Moldova, în scopul depistării persoanelor ce prezintă risc pentru ordinea publică și securitatea națională.

Surse din cadrul Inspectoratului General al Poliției au menționat pentru NOI.md că organele de drept au primit ordin să monitorizeze în mod deosebit acțiunile în masă și reuniunile cu caracter politic, să prevină și să contracareze acțiunile agresive, să asigure caracterul pașnic al protestelor. Potrivit lui, aceasta este și o măsură de asigurare a securității cetățenilor.

Printre măsurile suplimentare a fost propus proiectul de lege privind interzicerea purtării uniformei de camuflaj de către persoanele fizice în locurile publice, aprobat recent. Purtarea uniformei de camuflaj este permisă doar în zilele de sărbătoare și de comemorare, iar în celelalte cazuri, cetățenii riscă amendă de pînă la 3 mii de lei.

Potrivit datelor Serviciului Vamal, în noiembrie, în Republica Moldova a fost adus un lot mare de uniforme. Autoritățile presupun că aceasta ar putea fi utilizată în cazul acțiunilor de protest și alte acțiuni în masă. Anterior, în cadrul protestelor cetățenilor din fața clădirilor Parlamentului și Guvernului, mai mulți veterani și combatanți au aderat la manifestanți, creînd impresia participării organelor de drept la acțiunile de protest.

Dincolo de limitele rezonabile

Serviciul de Informații și Securitate al Moldovei se află în contact permanent cu organele de drept și serviciile speciale din alte țări, precum și cu organizațiile internaționale de profil. Specialiștii de la SIS actualizează permanent lista persoanelor și organizațiilor legate de activitatea teroristă și extremistă, după care o aduc la cunoștința altor organe publice.

În scopul depistării potențialelor pericole, serviciile speciale au verificat un șir de obiecte strategice și vulnerabile, printre care și lacul de acumulare de la Ghidighici. SIS a constatat că barajul se află în stare deplorabilă și prezintă pericol pentru securitatea țării. Lacul a fost luat sub pază militară, deoarece chiar și o simplă presiune generată de o explozie minoră ar putea conduce la tragedie.

Totodată, SIS elaborează propriile inițiative, care, în opinia autorilor, ar putea spori securitatea națională a Moldovei. Printre acestea – detașarea ofițerilor SIS în instituțiile de stat ale țării.

Printre acestea se numără Banca Națională, Ministerul Finanțelor, Ministerul Economiei, Serviciul Vamal, Serviciul Fiscal, Centrul Național Anticorupție, Inspectoratul General de Poliție, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Academia de Științe a Moldovei și alte întreprinderi ca „Moldtelecom” și „Moldovagaz”.

SIS propune examinarea proiectului de lege în regim de urgență și contează pe susținerea instituțiilor. În opinia autorilor inițiativei, detașarea ofițerilor SIS va contribui la depistarea și contracararea acțiunilor ce amenință securitatea statului, societății și anumitor cetățeni. Totodată, ofițerii de securitate vor contribui la prevenirea corupției, vor acorda sprijin la asigurarea protecției datelor ce prezintă secret de stat și altă informație de importanță majoră.

În opinia experților, proiectul de lege nu va obține susținerea majorității instituțiilor publice, deoarece serviciile speciale sînt acuzate permanent de controlul actorilor politici. Aprobarea acestei inițiative ar extinde influența lor pînă dincolo de limitele rezonabile. În calitate de una dintre variante se propune detașarea angajaților SIS cu acces limitat la informația internă a instituțiilor.

„Conform scenariului din Donbass”

Operațiunea cu cea mai mare rezonanță întreprinsă în comun de către organele de drept și serviciile speciale a fost depistarea grupării criminale suspectate în planificarea actelor teroriste în incinta obiectelor de menire social-economică și culturală: centre comerciale, teatre, muzee, clădiri administrative și sociale. Potrivit anchetei, reținuții intenționau să racoleze 300 de oameni și să sustragă arme din unitatea militară de la Bălți, după care să elibereze 400 de deținuți din închisoare și să-i implice în acțiuni de destabilizare.

Termenul arestului preventiv al celor 13 membri au grupării expiră peste 2 săptămîni. Surse din cadrul Procuraturii Generale au comunicat pentru NOI.md că acuzatorii de stat vor insista asupra prelungirii termenului de detenție cu încă 30 de zile. Procurorii sînt convinși că bănuiții, care au fost filați timp de două luni pînă la reținerea lor, prezintă un pericol real și trebuie să rămînă în arest.

Reprezentanții organelor de drept afirmă că gruparea criminală intenționa să ocupe întreg teritoriul țării, acționînd conform „scenariului din Donbass”. Ancheta se desfășoară pe mai multe articole ale Codului penal, inclusiv pe faptul organizării formațiunii paramilitare ilegale, deținerii și păstrării ilegale a armelor, apelurilor la răsturnarea prin forță a ordinii constituționale.

Experții susțin că în această istorie nu e totul atît de simplu precum presupun organele de drept. În opinia lor, retorica și acțiunile organelor de drept seamănă foarte mult cu manevrele de distragere a atenției al căror scop este de a comuta atenția de la problemele stringente ale Moldovei și de a influența asupra preferințelor politice ale electoratului.

„Pentru autorități nu există metode nepotrivite”

„Societății civile i se prezintă informații privind prevenirea vărsărilor de sînge și capturarea statului de niște infractori înarmați, menționează unul dintre experții noștri. Au trecut două săptămîni, iar noi nu vedem nicio dovadă a acestor declarații dure, dacă nu ținem cont de confiscarea în cadrul perchezițiilor a hărților Bălțiului și Chișinăului, pe care erau marcate cu puncte un șir de obiecte.

Situația pare a fi înfricoșătoare, însă doar în cuvinte. Ni se spune că infractorii au vrut să omoare conducerea țării, procurorii, judecătorii și polițiștii, să creeze un nou stat sub denumirea Basarabia – „Noua Rusie”. Pentru a adăuga importanță, la scenariu a fost adăugat un element internațional sub forma încercărilor de destabilizare a situației din Odessa.

Acțiunile organelor de drept seamănă cu evenimentele din ajunul alegerilor parlamentare din 2014. În acea perioadă, oamenii legii au anunțat că, în cazul modificării configurației politice a puterii după alegeri, în Moldova se așteaptă acțiuni de protest în masă, dezordini și provocări de amploare. Astăzi, situația politică din țară este și mai tensionată față de acum un an, de aceea a fost nevoie de manevre mai eficiente de distragere a atenției.

Pentru autorități nu există metode nepotrivite pentru a înclina „balanța electorală” în folosul partidelor proeuropene. Și într-adevăr, există numeroși alegători a căror opțiune poate fi influențată prin insuflarea fricii legate de destabilizarea situației și riscul izbucnirii unui război civil.

Eu nu exclud faptul că gruparea criminală a existat cu adevărat, iar organele de drept au anihilat-o. Însă probabilitatea că scopul acesteia ar fi fost nimicirea totală și preluarea puterii în stat tinde spre zero. Totodată, de rînd cu unitățile militare și sectoarele de poliție, în „planul de capturare” figurează Filarmonica, muzeele, teatrele – o listă stranie pentru atacatorii ratați.

Dacă ar exista dovezi concludente – noi deja le-am fi văzut, deoarece acest fapt le convine autorităților. Așa s-a întîmplat, spre exemplu, în cazul Filat, cînd procesul verbal al audierilor lui Ilan Șor a apărut în presă aproape mai devreme de ridicarea imunității de deputat a fostului premier.

Totodată, oamenii legii trișează cînd spun că se preocupă doar de siguranța populației, ținînd sub control acțiunile de protest. Potrivit recentului Barometru de Opinie, 88% dintre cetățenii țării consideră că Moldova se mișcă într-o direcție greșită, acest fiind un record absolut în ultimii ani. În condițiile în care ratingul președintelui a coborît sub 1%, iar încrederea față de alte persoanele de la conducerea țării nu este cu mult mai înaltă, acțiunile manifestanților ar putea fi imprevizibile.

Recent, cîteva sute de protestatari au încercat să ia cu asalt clădirea MAI-ului, cerînd demisia imediată a ministrului Oleg Balan. Anterior, în aceeași situație s-a aflat Procuratura Generală și alte instituții. În cadrul mitingurilor de amploare, paza principalelor instituții ale țării este întărită. Iată care este sarcina principală pusă astăzi în fața instituțiilor publice – de a nu admite realizarea scenariilor ce ar putea conduce la schimbarea puterii, chiar și pe cale legală și constituțională”.

 
comments powered by Disqus