marți, 5 ianuarie 2016, 9:34 view Vizualizări: 915 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Fracțiunile Consiliului Municipal Chișinău au făcut bilanțul anului

Foto: noi.md

Anghelina Taran

Consiliul Municipal Chișinău din noua legislatură, după alegerile din 14 iunie 2015 s-a întrunit în prima sa ședință de lucru abia pe 3 septembrie și a reușit să examineze patru agende (însă fiecare dintre acestea a fost examinată pe parcursul cîtorva ședințe). Cele mai multe dintre proiectele propuse votului, au fost expediate pentru reexaminare. Majoritatea proeuropeană din 26 de consilieri s-a menținut doar trei luni și jumătate din cauza lui Ion Ștefăniță, care a stricat toate socotelile alianței. Președinții fracțiunilor CMC și singurul consilier independent au relatat într-un interviu pentru NOI.md despre rezultatele anului 2015.

Vasilii Chirtoca: Noi suntem în alianța „Pentru Chișinău!”

- Așa-zisa coaliție „proeuropeană”, pe care membrii partidelor „proeuropene” au creat-o pe parcursul a cîteva luni, s-a destrămat, imediat ce s-a creat, de aceea, eu cred că acum majoritatea va fi creată în conformitate cu apelul fracțiunii noastre sub lozinca „Pentru Chișinău!”. Dacă acest lucru este necesar pentru Chișinău, atunci fracțiunea noastră este în majoritate, dacă dăunează sau este în detrimentul capitalei, atunci noi votăm împotriva, spune președintele fracțiunii comuniștilor Vasilii Chirtoca. În pofida faptului că am pierdut mai mult de două luni în „jocuri politice”, totuși, consilierii au efectuat un anumit volum de lucru.

Noi ne-am străduit să face tot posibilul pentru ca chestiunile ce s-au prăfuit pe polițe, deciziile pe care oamenii le-au așteptat cu anii, să fie incluse pe ordinea de zi. De exemplu, cazuri, cînd omul are nevoie să-și privatizeze terenul, pe care stă casa lui, sau cînd un antreprenor are dreptul să privatizeze la preț normativ terenul, unde este amplasat tot patrimoniul său și datorită acestui fapt să aibă acces la creditare.

Totodată, noi imediat am început realizarea programului nostru electoral, pregătind hotărîrile corespunzătoare ala CMC. Ce-i drept, am constatat că din lipsa experienței în aceste probleme ne-am confruntat cu mașina birocratică a Primăriei, de aceea, primele noastre propuneri au fost respinse, ca fiind ambalate incorect. Noi am ținut cont de acest fapt și fracțiunea noastră a înaintat cîteva inițiative, ce au fost incluse pe agenda ședinței următoare a consiliului municipal.

În primul rînd, aceasta ține de soluționarea problemei privind depozitarea deșeurilor menajere solide și cu privire la restricțiile în construcții - în zonele verzi, în partea istorică etc. Deseori, reprezentanții majorității din Primărie, care au afaceri în construcții, înalță case de locuit în curțile blocurile multietajate, pe terenurile de joacă, în spațiile dintre case și trotuare, în partea istorică a orașului, în parcuri și scuaruri.

Cînd am propus acest proiect, unul dinte consilieri (nu vom menționa din ce partid face parte), cu o expresie naivă feței a întrebat: „Dar unde să construim?”. Prieteni, dar oare e important doar să construim? Oare nu este mai important să ne facem orașul mai frumos, mai comod pentru locuitori și mai interesant pentru turiști? Dar și loc de construcții este. Poftim, construiți pe bd. Mircea cel Bătrîn pînă la fosta uzină de calculatoare, construiți în direcția aeroportului, spre Leușeni, Stăuceni, Ialoveni, în locul întreprinderilor ce nu funcționează etc.

De asemenea, noi am propus și propria noastră viziune asupra perfecționării structurii de conducere a municipiului, și în acest sens, noi am votat împotriva statelor de personal, propus de primarul general.

Noi considerăm că potențialul a circa o mie de persoane, ce activează în primărie, nu este utilizat eficient, multe funcții se dublează, mulți funcționari nu au sarcini concrete, fișe de post. Și există ramuri întregi, ce duc lipsă de cadre și nimeni nu se ocupă de aceasta.

De exemplu, cea mai importantă parte a economiei orașului este dezvoltarea turismului. În acest domeniu trebuie să activeze 30% din toți angajații primăriei. Însă multe deputați activează în așa-zisul sistem de ocrotire a drepturilor copilului, care, în realitate, în loc să apere drepturile copilului, distruge sistemul de protecție și educație a copiilor. De exemplu, lor le place să se ocupe de înfierea copiilor de către cetățenii străini, cînd este chemată familia de peste hotare pentru perfectarea documentelor de adopție, iar copilul nu știe nimic.

Văzînd că noi propunem o reconstrucție cardinală a site-ului primăriei, pentru ca 90% din problemele locuitorilor să poată fi soluționate prin comunicare interactivă, primăria a anunțat repejor un concurs pentru reconstrucția site-ului. Din păcate, termenii de referință pentru reconstrucția paginii Web sunt foarte slab pregătiți. Aceștia nu conțin cerințe pentru soluționarea practic a niciunei probleme importante pentru locuitorii capitalei.

În special, nu sînt indicate cerințele pentru soluționarea problemei de integrare a bazei de date a primăriei, a instituțiilor de stat și a întreprinderilor, nu sînt stabilite cerințele faţă de comunicarea interactivă a locuitorilor capitalei cu conducerea primăriei, cu indicarea termenelor concrete de oferire a răspunsurilor la solicitările cetățenilor și a unui control asupra executării. Această funcționalitate trebuie creată. Oricine intră pe site-ul Primăriei trebuie să găsească informații complete pe toate problemele, legate de activitatea capitalei și a organelor ei de conducere și să beneficieze de un număr maxim de servicii, fără a trece pragurile instituțiilor municipale.

Noi propunem crearea întreprinderilor municipale, care s-ar ocupa de amenajarea cartierelor, de colectarea deșeurilor, a zăpezii, de înverzire; noi propunem crearea unui departament puternic de dezvoltare a turismului, economiei, agriculturii, ecologiei și, totodată, desființarea direcțiilor ineficiente ale primăriei și direcționarea resurselor eliberate în alte direcții. Fiecare parc trebuie să aibă direcții de amenajare și dezvoltare a zonelor verzi, organizarea timpului liber, este necesar de a instala din nou garduri în jurul parcurilor, pentru a le proteja de construcțiile ilegale.

Cînd ne vom clarifica cu toate acestea, vom pregăti noi proiecte de hotărîri, legate de formarea climatului în municipiu. Partenerii europenei propun un sistem de adaptare la condițiile climaterice, iar noi considerăm că climatul poate fi format. Pentru aceasta, trebuie creat un sistem de conservare a resurselor acvatice și extinderea suprafeței de înverzire. Eu și membrii echipei mele avem o experiență bogată în soluționarea problemelor de acest gen.

Totodată, noi vom propune înlăturarea treptată a chioșcurilor de pe străzi, pentru ca oamenii care lucrează acolo să nu aibă de suferit, și a panourilor publicitare, care sluțesc orașul, vom propune proiecte legate de îmbunătățirea rețelei de drumuri și o soluție pentru ca transportul public să devină gratuit (există rezerve pentru aceasta).

Sunt multe alte probleme, pe care noi le vom include pe ordinea de zi a ședințelor consiliului municipal și eu sunt convins că majoritatea consilierilor ne vor susține, deoarece eu văd că în toate fracțiunile sunt oameni, care se gîndesc la oraș și viitorul lui. Sunt convins că vom putea găsi limbă comună cu aceștia și să contribuim la dezvoltarea municipiului nostru.

Însă trebuie să recunoaștem că în cadrul votului în consiliul municipal, deocamdată, există multă politică. Eșichierul de dreapta și cel de stînga, care generează multe decizii cu caracter politic, încearcă să nu voteze împreună. În asemenea situație, deseori, voturile fracțiunii noastre devin decisive.

Noi votăm cînd vedem că liberalii sau socialiștii propun ceea de ce are nevoie orașul. De aceea noi permanent facem parte din alianța „Pentru Chișinău!”. Aceeași poziție o au, se pare, și reprezentanții „Partidului nostru”. În general, noi începem să înțelegem toate afinitățile activității în cadrul CMC, de aceea, cred că în 2016 vom lucra mult mai eficient.

Ion Cebanu: Unul din scopuri este restabilirea alianței

- Cel mai mare regret al fracțiunii noastre a fost părăsirea alianței proeuropene de Ion Ștefăniță, mărturisește președintele Partidului Liberal Ion Cebanu. Însă, totuși, majoritatea planurilor stabilite noi le-am realizat. Spre exemplu, noi am votat pentru bugetul municipal în prima lectură.

La proiectele de lege importante adoptate se referă și modificările la bugetul pentru anul 2015; cîteva acorduri dintre Chișinău și orașele românești Suceava, Alba Iulia, dintre sectorul Rîșcani și orașul Șimleu-Silvaniei, județul Sălaj (România), cîteva documente care a deblocat fondurile municipale – de susținere a populației, fondul de rezervă, cu ajutorul cărora pot fi finanțate păturile vulnerabile ale populației.

De asemenea, noi am numit străzi în cinstea lui Constantin Tănase și Eugen Doga, am aprobat proiectul privind instalarea monumentului celor „Trei sfinți”, am soluționat probleme ce țin de parcul de autobuze, compensațiile pentru resursele energetice pentru unele categorii de populației, privind revizuirea Planului General etc.

Consider drept o eroare a consilierilor neadoptarea proiectului privind primirea și transmiterea la balanța primăriei a lacului restaurat din Valea Morilor, care a fost luat de la Asociația spațiilor verzi pentru reconstrucție, iar acum acesta trebuie returnat, pentru ca obiectul să aibă stăpîn, or, parcul trebuie întreținut. Din motive neînțelese, socialiștii l-au blocat.

În consiliu există o mulțime de divergențe la votarea problemelor funciare. Însă printre acestea sunt numeroase cazuri, cînd o persoană, deținînd o casă particulară, vrea să privatizeze sectorul din jurul casei. Cred că poziția colegilor noștri este examinarea fiecărei chestiuni în parte, pentru a trage de timp.

Deoarece acum în alianță suntem nu 26, ci 25, una dintre scopurile fracțiunii noastre pentru 2016 este restabilirea majorității în CMC. Aceasta este necesar pentru adoptarea altor proiecte, are nu au fost votate din cauza lipsei majorității consilierilor. Pentru restabilirea coaliției proeuropene vom vorbi și cu Ștefăniță, și cu alți consilieri. Trebuie să lăsăm politica la o parte și să soluționăm problemele orașului, iar pentru aceasta este necesară o majoritate – pentru a adopta ordinea de zi, planul de acțiuni și susținerea proiectelor importante, or o parte mare din ele poartă caracter economic și social.

În noul an, în primul rînd, trebuie adoptat bugetul 2016 în lectura a doua cît se poate de repede și regulamentul consiliului municipal.

Ilian Cașu: Trebuie să luptăm cu mafia primarului prin orice metode

- Coaliția proeuropeană este doar o denumire, iar esența ei e mafia, escrocii, bandiții, hoții, care continuă să fure și să distrugă Chișinăul, susține președintele fracțiunii „Partidul Nostru” Ilian Cașu. În cadrul campaniei electorale și timp de două luni de creare a coaliției, primarul și adjuncții săi au semnat o grămadă de documente de vînzare și arendă a terenurilor, de amplasare a chioșcurilor.

Înainte de a examina candidaturile viceprimarilor, Dorin Chirtoacă a discutat cu toate fracțiunile. Noi i-am spus că, mai devreme sau mai tîrziu el va trebui să răspundă pentru ilegalitățile ce au loc în oraș (poate nici nu el personal, ci oamenii lui). Și el a recunoscut: „Eu am fost nevoit să semnez documentele, deseori, fără ca acestea să fie votate”.

Noi nu avem de gînd să facem parte din nici un fel de coaliție, vom vota doar proiectele ce țin de bunăstarea locuitorilor. Și nu vom vota „la pachet”, așa cum cere PL, uneori PDM și PLDM, mai rar PPE. După posibilitate, vom verifica toate deciziile primăriei. Noi deseori mergem la fața locului în legătură cu arenda și privatizarea și verificăm aspectul lor legal. În majoritate cazurilor, depistăm că este necesară aplicarea Codului penal.

De exemplu, pe str. Columna, 106 se află direcția economie a primăriei, unde este unde este un demisol cu o suprafață de 150 m.p., care urmează a fi dat în arendă sculptorului Iurie Platon, care este prieten cu Mihai Ghimpu și Dorin Chirtoacă. Platon a scris un demers prin care solicită arendarea acestei încăperi pentru atelier, pe care nu-l are. Proiectul a ajuns la comisia juridică din care fac parte și eu. Am mers să verific.

Șefa direcției economie Aliona Berdilă – nepoata Dinei Ghimpu (soția lui Mihai Ghimpu), inițial, nu mi-a permis să intru, însă eu am insistat. În acest demisol e ca după război, adică, cineva intenționat a deteriorat încăperea, pentru a reduce plata pentru arendă. Mi s-a spus în secret că dl Platon are de gînd să privatizeze ulterior această încăpere la un preț derizoriu și să o vîndă de 10 ori mai scump. Am expediat un demers la Uniunea artiștilor plastici și mi s-a răspuns că Platon are un atelier pe str. P. Rareș. Iată și răspunsul la întrebarea – trebuie oare de verificat ce conține pachetul pus la vot. Sarcina noastră este să luptăm cu mafia lui Dorin Chirtoacă prin orice metode legale.

Despre faptul că Primăria vrea doar să fure vorbește și exemplul străzii pietonale, care încă nu a fost dată în exploatare, dar deja se distruge. Lucrările au fost efectuate de către fratele primarului – Lucian.

Șeful direcției transport Gamrețchi spune că pentru construcția și amenajarea pietonalei au fost cheltuite 12,8 milioane de lei, iar interimarul arhitectului-șef Carpov – 14,9 milioane de lei. Ținînd cont de faptul că construcția străzii a început în 2012, aceasta înseamnă că au fost cheltuit un milion de dolari. Specialiștii estimează costul lucrărilor la $350 mii, deoarece restul banilor au fost furați. Apropo, șeful brigăzii de tineri, care au pavat strada, în perioada lucrărilor și-a construit o casă pe str. Asachi. Iar la examinarea bugetului pentru 2016 în lectura a doua se mai cer bani pentru repararea altei străzi, care degradează.

Noi am găsit o viziune comună cu consilierii din fracțiunile socialiștilor și comuniștilor și a celor independenți asupra instalării chioșcurilor și tăierii copacilor – primarul și adjuncții săi trebuie privați de dreptul de a elibera autorizații și de transmis această competență consiliului municipal. De asemenea, trebuie clarificată întrebarea cu autorizațiile pentru construcție, unde există potențial pentru corupție.

Un exemplu elocvent în acest sens – un agent economic a procurat în cadrul unei licitații un teren pe str. Trandafirilor, lîngă viaduct, pentru construcția unei stații PECO. În martie 2015, el a achitat 55 de mii de lei pentru tăierea a trei copaci Asociației spațiilor verzi. Însă directorul acesteia Haruța afirmă că pentru tăierea copacilor nimeni nu a plătit nici un ban. Unde se duc acești bani? Și de ce primăria permite construcția a patru stații PECO la o distanță de 500 de metri?

Consilierii „Partidului Nostru” consideră că, după exemplul parlamentului, în CMC trebuie creat un birou permanent, pentru ca consilierii să aibă mai multe dreptul de a decide ce chestiuni să examineze. Pînă acum, primarul și echipa lui au manipulat consiliul municipal în scopurile lor.

Oazu Nantoi: Noi rămînem o mașină de vot

- În această perioadă scurtă de timp, fracțiunea blocului Partidului Popular European a lui Iurie Leancă nu a reușit să mențină majoritatea firavă, să stabilească o colaborare constructivă între toate fracțiunile și nu a reușit să schimbe atitudinea de subordonare a consiliului municipal aparatului primăriei, spune liderul fracțiunii blocului Partidului Popula European Oazu Nantoi. Noi am continuat să fim o mașină de vot și nu am putut să punem în fața puterii executive sarcina de soluționare a problemelor prioritare ale locuitorilor capitalei.

În prezent, ne consultăm cu experții, juriștii, colectăm informație și dorim să propunem consiliului municipal un nou sistem de relații cu puterea executivă. Desigur, sună idealistic. Însă noi credem că am reușit să schimbăm unele momente esențiale, iar la anul viitor noi vom putea raporta locuitorilor orașului unele probleme soluționate, dar nu doar insatisfacția noastră.

În special, este vorba că consiliul este invadat de sute de proiecte, ce nu țin de problemele strategice ale orașului, precum transportul public, ecologia, problemele pieței centrale, problema pietonilor etc. Noi i-am invitat la ședința fracțiunii pe reprezentanții unor șefi ai unor direcții municipale, însă dincolo de constatarea problemelor, nu am reușit să trecem la faza următoare – la elaborarea unui plan clar de soluționare a acestor probleme. Pentru noi sună bizar, spre exemplu, că în noiembrie 2014, consiliul municipal a adoptat Strategia de dezvoltare a transportului public al capitalei, iar cum se vorbește că planul de implementare a acestei strategii nu poate fi elaborat, din lipsă de bani. Adică, reiese că haosul din transportul public, în general din transport, va continua, iar cineva profită de fluxul de numerar negru.

Modelul de funcționare a consiliului municipal, din păcate, este unul absolut contraproductiv și nu lasă loc pentru o planificare strategică a activității lui. Cînd ți se dă o agendă cu 240 de chestiuni, 120 dintre care se referă la terenuri, este greu să scapi de această rutină și să te ocupi cu anumite lucruri strategice, cînd în vizorul camerelor de vederi, ședința se transformă într-un show provincial de doi bani.

Ion Ceban (PCMR): Noi vom scoate caracatița la iveală

- Cel mai important este faptul că dacă în consiliul anterior ședințele se transformau în „mașină de vot” fără dezbateri, cu un număr enorm de împărțire a terenurilor și patrimoniului municipal, la care participau toate fracțiunile, chiar și consilierii independenți, cu excepția cîtorva consilieri socialiști, atunci în noul consiliu situația e diferită, relatează președintele fracțiunii socialiștilor Ion Ceban. Socialiștii au propus unele abordări noi, acceptate de consilierii cu scaun la cap.

Noi am reușit, în primul rînd, să facem pași enormi în direcția transparenței procesului decizional în consiliu – pentru prima dată în istoria consiliului, specialiștii au introdus transmisiunea online a tuturor ședințelor tuturor comisiilor de profil, unde sunt examinate chestiunile scoase ulterior la vot. De asemenea, specialiștii, în premieră, au introdus criterii clare de examinare și adoptare a hotărîrilor pe cele mai „delicate” probleme – pămînt, arenda și prelungirea ei etc, adică acolo unde există un risc major al corupției.

Însă, nu am reușit, deocamdată, să-i demitem din funcții pe funcționarii numiți ilegal, să adoptăm noul regulament, să examinăm problema tarifelor la apă, căldură etc. Toate aceste probleme rămîn pe ordinea de zi. Chestiunile privind moratoriul construcțiilor (mai extins ca la comuniști și independenți) și auditul „Apă-Canal” au fost incluse pe ordinea de zi la inițiativa fracțiunii noastre și vor fi examinată la următoarea ședință.

Socialiștii și-au trasat o sarcină ambițioasă – să scoată la iveal toată caracatița criminală, să distrugă corupția prin publicare tuturor hotărîrilor, implicarea societății civile, a experților în activitatea consiliului municipal etc. Noi deja am obținut publicarea informației despre faptul că colegul de clasă a lui Dorin Chirtoacă, Igor Gamrețchi, ce se ocupă de gospodăria drumurilor din capitală, figurează în dosarul penal privind abuzul de putere în proporții deosebit de mari și riscă închisoare de la 6 pînă la 10 ani.

Șeful direcției arhitectură Ion Carpov figurează în dosarul privind conflictul de interese la Centrul Național de Integritate. Asemenea exemple sunt multe. Ordinea în capitală trebuie începută cu sistarea furturilor, eradicarea completă a corupției prin introducerea circuitului electronic al documentelor, a principiului „ghișeului unic” etc. Anume aceasta este una dintre sarcinile principale a socialiștilor.

Noi am propus să votăm pozitiv, cu unele excepții, chestiunile ce țin de problemele funciare ale persoanelor fizice. Însă în asemenea cazuri trebuie votată aparte fiecare chestiune din ordinea de zi, fără voturi „la pachet”. Orice vot angro constituie o posibilitate de promova unele chestiuni, ce ar putea prejudicia bugetul capitalei.

Spre bucuria chișinăuienilor, primarul Chirtoacă a pierdut majoritate în consiliul municipal, prin urmare, liberalii nu mai au posibilitatea de a distruge capitala prin intermediul hotărîrilor „la pachet”. Mai mult, după ce alianța s-a destrămat, toate problemele sunt examinate în esență, dar nu conform „algoritmului” din acordul de creare a majorității, impus de primar. Așa că a anume acum activitatea CMC este cu mult mai productivă, decît a celor 26 de consilieri, controlați de liberali, care erau o mașină de vot a primarului.

 

comments powered by Disqus