marți, 29 octombrie 2013, 9:57 view Vizualizări: 777 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

”Visul american” - cum poți cîștiga un milion

Foto: fancylittlethings.com
Victor SURUGIU

Anul acesta, intermediarii, ce fac bani pe aspiraţiile cetăţenilor spre un trai mai bun, vor culege, probabil, cea mai bună roadă. Deja de o lună, în Moldova se desfăşoară o campanie publicitară cu participarea starurilor moldoveneşti, care cheamă oamenii să participe la programul american de imigrare „Green Card”. Cererile sînt acceptate pînă la începutul lunii noiembrie, iar personajele din publicitate anunţă că deja au completat formularul pentru perspectiva de a pleca în SUA.

Chemăriile în masă de schimbare a locului de trai au avut o rezonanţă mare, inclusiv pe reţelele de socializare. Majoritatea participanţilor la discuţii sînt şocaţi de publiciatea agresivă şi nu-i susţin pe participanţii campaniei, acuzînud-i de lipsă de patriotism. Oamenii sînt miraţi şi indignaţi şi de lipsa de reacţie din partea funcţionarilor moldoveni la aceste chemări în masă la renunţarea de către cetăţeni la ţara lor.

„Asistenţii magici”

Green Card confirmă statutul de aflare legală pe teritoriul SUA, oferind dreptul de şedere permanentă, la muncă, la studii, libera intrare şi ieşire din ţară, regim facilitar de vize cu Uniunea Europeană şi cu mule alte state. Practic, deţinătorul Green Card obţine aceleaşi dreptul ca şi un cetăţean american, inclusiv avînd acces la garanţiile sociale, sănătate şi educaţie. Mai mult, acesta poate organiza plecarea peste hotare a întregii familii, pledînd în calitate de garant, cînd rudele se adresează după vize pentru de vizite sau vize de imigrare. Acest a potate obţine cetăţenia SUA după cinci ani de aflare permanentă în ţară.

Programul imigraţional „Green Card”, ce există din anul 1994, permite cîştigarea acestui statut şi imigrarea legală peste ocean, spre visul american. Selectarea potenţialilor deţintători ai documentului, care au completat formularul anchetei, se face aleator, în baza unei loterii electronice, desfăşirate de către Departamentul de Stat al SUA. În cadrul acestui program, fiecare stat are o cotă, pentru Moldova aceasta fiind de 50 de mii de vize de imigrare. Pînă în prezent, peste 6 mii de cetăţeni moldoveni au cîştigat Green Card.

Aspiraţiile oamenilor spre o viaţă mai bună a atras în această nişă o mulţime de intermediari din tot spaţiul post-sovietic. În Moldova există o serie de companii, specializate în asemenea servicii. Asta în timp ce autorităţile americane au explicat nu o dată că există doar un site oficial al loteriei „Green Card”: www.dvlottery.state.gov. Înregistrarea se face în regim on-line şi gratuit, în timp ce serviciile „asistenţilor magici” deseori costă o avere.

Ambasada SUA în Moldova, Departamentul de Stat şi Comisia Federală pentru Comerţ, periodic, avertizează că doritorii de a participa la tombolă trebuie să evite firmele intermediare. Iar cei care au avut de a face cu intermediarii, sînt rugaţi să anunţe ambasada americană. Însă participanţii la loterie, de regulă, nu fac acest lucru, din teama de a reduce şansele de cîştig.

O treime din cîştiguri revin unei firme

„Rezultatele pot fi aflate exclusiv pe site-ul loteriei, introducînd codul, obţinut la înregistrare, menţionează unul dintre experţii noştri. – Completarea formularului anchetei de participare la loteria gratuită, de regulă, se face gratuit. Surprizele încep după ce clientul cîştigă Green Card-ul. Compania nu are nicio atribuţie faţă de cîştig, dar toate documentele şi formularele se află la ea. Serviciile intermediarilor, în cele din urmă, pot costa de la 1 pînă la 5 mii de dolari, în funcţie de participant şi numărul de membri ai familiei. Persoana poate evita aceste cheltuieli, dacă completează şi depune personal cererea pe site-ul oficial.

Însă, cu ajutorul tehnologiilor moderne de publiciate, se creează senzaţia că depunerea cererii printr-o firmă concretă sporeşte simţitor şansele de cîştig. Cu cît mai mulţi solicitanţi perfectează documentele, prin intermediul firmei, cu atît de ma mare este procentul căştigătorilor, care ulterior, vor fi nevoiţi să scoată din buzunar sume frumoase pentru servicii suplimentare. Datorită publicităţii agresive cu apelurile de a participa la programul imigraţional „Green Card”, în fiecare an, creşte numărul cererilor depuse din Moldova. Creşte şi numărul cîştigătorilor – de la 542 în anul 2007 pînă la 2903 în anul 2013”.

Pentru a-şi spori şi mai mult cîştigurile, firmele intermediare atrag nu numai interpreţi şi staruri. Acestea angajează o mulţime de tineri, cărora le oferă o remunerare simbolică pentru fiecare client nou. De regulă, clienţii sînt găsiţi uşor pe holurile universităţilor, în centrele comerciale şi în alte locuri aglomerate. Ulterior, angajaţii companiei îi contactează pe participanţi, verifică şi corectează datele.

În consecinţă, aproape o treime din cîştiguri pot fi concentrate în mîinile unei singure companii intermediare. Dacă ţinem cont că fiecare migrant trebuie să achite pentru servicii cel puţin 1 mie de dolari, atunci nu e greu de calculat că anual, cifra de afaceri a unie companii poate depăşi 1 mil. de dolari. Cel puţin, către acest nivel tind intermediarii. Mai mult, veniturile cresc atunci cînd clientul este de acord cu acordarea asistenţei pe durata întregului proces migraţional, pînă la ajutorul la angajarea în cîmpul muncii pe teritoriul SUA.

Mesaj anti-patriotic

Un rol semnificativ în succesul intermediarilor îl joacă persoanele publice, ce apar în spoturile publicitare. Potrivit datelor neoficiale, fiecare dintre ei primeşte de la 200 pînă la 500 de euro. Mulţi oameni au calificat această campanie frept o propagandă a exodului populaţiei din ţară.

Mesajul anti-patriotic pronunţat nu a lăsat indiferent pe nimeni. Însă starurile moldovene, care în spoturile publicitare şi pe bilboarduri cheamă oamenii să depună cereri de participare la loteria Green Card, nu sînt de acord cu acuzaţiile de lipsă de patriotism.

„Decizia privind utilizarea imaginii mele a fost luată ca urmare a semnării contractului de colaborare cu firma, ce promovează proiectul, - menţionează interpreta Natala Gordienco. – Eu doar le-am permis să utilzeze imaginea mea pentru promovarea acestui program, pe o anumită perioadă. Această campanie nu mă reprezintă ca persoană, deoarece eu niciodată nu am promovat idea imigrării din ţară şi nu am avut un asemenea scop. Prezenţa mea pe panourile publicitare nu poate fi calificată astfel. Pe de altă parte, fiecare om este liber să-şi aleagă fericirea şi propriile valori, avînd posibilitatea să emigreze unde vrea. În opinia mea, rolul acestei campanii este să asigure o sursă vridică de informaţie pentru cei interesaţi, pentru ca ei să poată lua decizia liberă şi corectă”.

Compania „ USAImmigration”, ce promovează publicitatea masivă, susţine că starurile noastre participă absolut conştient la campania mediatică. „Singurul mesaj, pe care am vrut să-l aducem publicului este că dacă aţi decis să imigraţi, atunci cel mai bine să faceţi acest lucru legal, participînd la programul „Green Card”, iar compania „USAImmigration” îşi ia asupra sa procesul imigraţional, - se arată în comunicatul oficial al companiei.- Nimeni nu obligă oamenii să recurgă la serviciile avocatului în procesul de judecată. La fel, nimeni nu vă obligă să beneficiaţi de serviciile companiei noastre”.

Se pare că intermediarii se bucură de scandalul izbucnit, deoarece acesta este un motiv în plus să le amintească potenţialilor clienţi că procesul de depunede a cererilor încă nu s-a încheiat. Potrivit utilizatotilor reţelelor sociale, pe acest fundal, este foarte suspectă tăcerea autorităţilor moldovene. Se creează impresia că funcţionarii nu sînt interesaţi în cultivarea patriotismului şi menţinerea propriei populaţii, care şi asa, se micşorează în fiecare an.

Loterie fără garanţii

„Pe forumurile de pe Internet este foarte uşor să găseşti clienţi nemulţumiţi, care au apelat la ajutorul intermediarilor, - relatează expertul nostru. – Utilizatorii întocmesc chiar liste negre ale firmelor, ce scot bani din participanţii creduli. Dacă persoana refuză să colaboreze, atunci ei încep să-i amintească zilnic despre existenţa lor, bombardîndu-i cu mesaje electronice şi sunete la telefon. Obţinerea documentelor de către agent nu contravine legislaţiei, dar problema este că el este obligat să le transmită solicitantului.

Pentru a-şi justifica pretenţiile financiare faţă de client, este încheiat un contract, ce presupune achitarea remunerării. Chiar dacă acest fapt nu este stipulat explicit, pretinderea sumelor suplimentare cade sub incidenţa articolului din Codul penal „Estorcarea”. În orice caz, dacă vreţi să vă mutaţi cu traiul în America, cîştigînd loteria, este mai bine să depuneţi propriile eforturi şi să vă înregistraţi în calitate de participant. Şi trebuie să înţelegeţi că nu există nicio garanţie că calculatorul Vă va selecta anume pe Dvs”.
 
comments powered by Disqus