miercuri, 11 decembrie 2013, 14:33 view Vizualizări: 830 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Cum trebuie să primească compensaţie un pasager care a suferit în urma unui accident rutier

Foto: noi.md
Victor SURUGIU

Orice pieton, pasager al microbuzului, al transportului public sau rudele acestora au dreptul la despăgubirea daunelor, cauzate în timpul accidentului rutier. Însă nu toţi ştiu cum se obţine compensaţia materială. Asigurătorii nu dorsc să informeze populaţia despre această latură a asigurărilor obligatorii a răspunderii civile auto (RCA). După mai multe adresări din partea cititorilor noştri, care au avut de suferit în accidente rutiere, Noi.md a decis să facă lumină în această chestiune.

Preţul problemei

Legea cu privire la asigurarea obligatorie a RCA stabileşte limitele răspunderii asigurătorilor pentru daunele cauzate de mijloacele auto de transport. În aceste limite, compania este obligată să efectueze plata despăgubirilor. Pînă nu demult, acest plafon constituia 500 de mii de lei pentru deteriorarea sau distrugerea patrimoniului, indiferent de numărul victimelor accidentului. În cazul unor vătămări corporale sau deces, pentru fiecare victimă era prevăzută o limită de 350 mii de mii de lei, dar nu mai mult de 700 mii de lei, indiferent de numărul celor ce au suferit în accident.

Din anul trecut, limita răspunderii asigurătorilor s-a majorat simţitor. Despăgubirea într-un caz asigurat în contractele de asigurarea obligatorie RCA trebuie să fie de cel puţin 1 mil. pentru o victimă, sau 5 mil. de lei, indiferent de numărul celor ce au suferit - în cazul vătămărilor corporale sau de deces. În cazul daunelor materiale, acest indicator constituie 1 mil. lei, indiferent de numărul victimelor. Dacă valoarea pagubelor depăşeşte limitele convenite, atunci restul banilor vor trebui încasaţi de la cel care se face vinovat de accident.

De la autobuz pînă la motocicletă

Asemenea poliţe de asigurare trebuiee perfectate de către toţi cetăţenii şi persoanele juridice care deţin unităţi de transport auto. Aceasta este menită să acopere orice prejudiciu sau vătămare corporală, cauzate în urma unui accident rutier. Despăgubirile în cazul RCA pot fi obţinute de victimele accidentelor: persoanele fizice (pietoni, sau pasageri), persoane juridice, ce nu sînt participanţi la traficul rutier (de exemplu, proprietarul gardului, în care s-a izbit maşina), precum şi şoferii, care au avut de suferit, care deţin aceste poliţe.

„Este important de menţionat că persoanele fizice, care au suferit în urma accidentelor, potrivit legii, sînt pasageiri maşinilor, transportului public şi pietonii. Prin mijloace de transport terestru se au în vedere orice sistem mecanic de autopropulsare terestră, cu excepţia celor ce se deplasează pe calea ferată. Acestea pot fi automobile, autobuze, microbuze, troleibuze, camioane, motociclete”, menţionează surse din cadrul Uniunii Avocaţilor din Moldova.

Birou cu destinaţie specială

Portivit juriştilor, după producerea accidentului, cei implicaţi trebuie să se solicite despăgubiri de la compania de asigurare, unde a fost asigurat cel vinovat de accident. Dacă poliţa de asigurare lipseşte, sau vinovatul a fugit de la locul faptei, atunci victimele sau rudele lor trebuie să se adreseze la Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule (BNAA), care trebuie să aibă grijă de compensaţii. Tot aici se adresează victimele ce au suferit leziuni corporale, sau în cazul decesului proprietarului maşinii, vinovate de accident. Angajaţii biroului vor oferi informaţie despre companie de asigurare, unde a fost perfectată poliţa.
Potrivit legislaţiei, victima şi rudele sau reprezentanţii acesteia trebuie să anunţe în cel mai scurt timp, asigurătorul sau BNAA despre dauna cauzată, depunînd o cerere pentru obţinerea dspăgubirii. În această cerere trebuie indicată informaţia despre achitările reciproce existente între păgubit şi vinovat.

Cererea este anexată la dosarul privind daunele, impreună cu documentele ce confirmă cauzarea de leziuni corporale sau decesul. Depunerea întîrziată a cererii poate conduce la tergiversarea achitării compensaţiilor sau chiar la refuzul plăţii. De aceea, experţii recomandă insisent ca aceasta să fie expediată prin poştă, sub formă de scrisoare recomandată, sau prin fax, pentu ca victima să aibă confirmarea trimterii.

Tichetul ca dovadă

Avocaţii recomandă ca cererea să fie însoţită de un set de documente ce descriu şi demonstaă faptul şi circumstanţele accidentului rutier: certificate de la poliţia rutieră, de la spital privind pierderea temporară a capacităţii de muncă. Vor fi utile şi alte documente, ce se referă la accidentul rutier, avizate de instituţiile eliberate, sau notarial.

Astfel, pasagerii autobuzelor, microbuzelor şi altor mijloace de transport public, trebuie să păstreze tichetele – anume acestea constituie aproape singura probă că victima a fost pasagerul unităţii de transport cu pricina. În majoritatea mictobuzelor din Chişinău şoferii ignoră cerinţa de eliberare a biletelor de călătorie şi, de regulă, le oferă la solicitare.

Avocaţii recomandă, de asemenea, să aveţi cît mai mulţi martori ai accidentului. Nu e neapărat să scrieţi datele lor din paşaport şi adresele, sînt suficiente doar numele şi telefonul. În cel mai rău caz, aceştia vor fi chemaţi în judecată pentru mărturii.

10 zile pentru deschiderea dosarului

În unele cazuri ar putea fi nevoie de perfectarea unui proces verbal privind stabilirea pagubei. Acestea este perfectat de asigurător cu participarea companiei de asigurare şi a victimei sau a reprezentanţilor ei. Toţi trebuie să semneze documentul. Eventualele obiecţii sînt menţionate în procesul verbal sau în anexa lui.

După stabilirea daunei, asigurătorii au la dispoziţie 5 zile, pentru a-i elibera victimei un extras din cazul asigurat. În acesta este inclus şi lista documentelor, necesare pentru finalizarea procedurii şi achitării despăgubirilor. Acordul sau dezacordul faţă de conţinutul documentului este exprimat de victimă prin semnarea documentelor.

Victimele au dreptul la compensarea cheltuielilor, legate de tratament, diagnostic, aflarea în spital, reabilitare şi alte proceduri medicale. În cazu pierderii temporare a capacităţii de muncă, victimei accidentului rutier i se compensează cheltuielile pentru perioada, confirmată de documentele medicale.

Compensaţiile pentru deces pot fi obţinute de cei care au întreţinut defunctul, sau şi-a asumat cheltuielile pentru înmormîntare. Printre beneficiari se numără: copiii minori, părinţii inapţi de muncă, văduvele (văduvii) inapţi de muncă. Cazul privind cauzarea leziunilor corporale sau deces, trebuie finalizat de către asigurător in cel mult 10 zile calendaristice după primirea ultimului document, ce confirmă dauna.

Compensaţii pentru „o sperietură minoră”

Potrivit avocaţilor, victimele pot pretinde şi la compensaţii pentru daune morale. „Însă această despăgubire legea o plasează nu în responsabilitatea asigurătorului, dar a celui vinovat de accident. Pentru obţinerea compensaţiei pentru daune morale, în demers trebuie justificate ce suferinţe morale şi fizice au fost cauzate, în ce constă dauna, ce acţiuni ilegale le-au provocat, şi din ce considerente reiese reclamantul la stabilirea mărimii daunei.

Demersul trebuie însoţit de documente, ce confirmă faptul cauzării de suferinţe fizice sau morale. Acestea pot fi sertificate de la neurolog sau psiholog, cu indicarea diagnozei, reţete pentru preparate calmante etc. În principu, la compensaţii poate pretinde pasagerul, care s-a ales cu o sperietură. Or, persoana, care se află în stare de şoc după accident, tot are nevoie de asistenţă medicală, chiar dacă nu are leziuni vizibile”.

Însă, trebuie de ţinut cont, că la oferirea informaţiei eronate în scopul majorării valorii despăgubirii, compania de asigurări şi BAA pot respinge solicitarea de plată, iar victima şi rudele ei riscă să ajungă pe banca acuzaţilor.

În aşteptarea verdictului

În privinţa asigurătorilor neoneşti pot fi depuse plîngeri atît la BNAA, cît şi la Comisia Naţională pentru Piaţa Financiară. Anume acest organ este împuternicit să verifice relaţiile asigurătorilor cu oamenii ce au avut de suferit în accidente. Instituţia deţine registrul de stat în domeniul asigurării obligatorii RCA pentru paguba cauzată de unitatea de transport. Acolo este acumulată toată informaţia despre companiile de asigurări, brokerii şi agenţii de asigurări.

Printre competenţele Comisiei Naţionale pentru Piaţa Financiară se numără stabilirea primelor de asigurare anuale şi valoarea coeficienţilor, aşa ca tipul maşinii, vîrsta şi stagiul şoferului, termenul de asigurare.

„Asigurătorul sau BNAA sînt obligate să ofere consultanţă reclamantului la întocmirea cererii pentru obţinerea compensaţiei, să îl familiarizeze cu actele normative şi procedura de primire a compensaţiei, - notează surse din cadrul Uniunii Avocaţilor. –Multe cazuri se tergiversează din cauza aşteptării deciziei instanţei privind stabilirea persoanei vinovate şi a mărimii despăgubirii.

Deoarece instanţele judecătoreşti din Moldova au obiceiuil de a întinde luarea deciziei cu anii, victima poate să-şi aştepte banii mult şi bine. Şi nu poate face nimic, deocamdată. Singurul lucru pe care îl pot face victimele să se înarmeze cu răbdare şi să-şi angajeze un avocat, care va încerca să obţină examinarea mai rapidă a dosarului”.
 
comments powered by Disqus