marți, 5 noiembrie 2013, 14:59 view Vizualizări: 832 ori   printImprimaţi
comment Comentarii: 0

Criza parcărilor

Foto: noi.md
Olga MOCANU

Chişinăul este astăzi oraşul ambuteiajelor şi automobilelor parcate haotic. În mare parte, acest lucru este dictat de lipsa locurilor pentru parcare. Şoferii îşi lasă automobilele unde se nimereşte, deseori încălcînd regulile de circulaţie. Însă nici oamenii legii, nici autorităţile locale nu întreprind suficiente măsuri pentru soluţionarea problemei, care se complică.

Schema a rămas doar pe hîrtie

Pînă nu demult, tema parcărilor era tema favorită a primarului general Dorin Chirtoacă. El practic împroşca idei în acest sens. Iniţial, autorităţile locale vorbeau cu optimism despre construcţia parcărilor multietajate. Iar în aprilie 2010, consiliul municipal a aprobat chiar o schemă ambiţioasă de amplasare, pînă în anul 2025, a parcărilor multietajate subterane şi supraterane.

Documentul a fost elaborat de Institutul de proiectare Chişinău Proiect şi prevedea amplasarea parcărilor multietajae subterane şi supraterane atît în zona centrală a capitalei, cît şi în alte sectoare ale oraşului. În centrul capitalei parcările trebuiau amplasate pe locurile libere, iar cele subterane – sub pieţe (inclusiv sub Piaţa Marii Adunări Naţionale). În celelalte sectoare, funcţionarii propuneau amenajarea locurilor pentru parcare sub stadioane.

Însă deja atunci, consilierii municipali declarau că terenurile destinate pentru parcările auto erau utilizate contrar destinaţiei. „În ultimii ani, consiliul municipal a aprobat alocarea terenurilor pentru construcţia a aproximativ 20 de parcări, - menţiona atunci consilierul PCRM, Valeri Pavlov. – Însă niciuna încă nu a fost construită. Pe aceste terenuri au apărut case, oficii, dar nu parcări. Acum acest lucru nu trebuie să se repete. Noi sîntem obligaţi să rezervăm anumite terenuri pentru proiecte concrete”.

În total, potrivit proiectelor autorilor, pînă în anul 2025 în municipiu trebuie să apară aproximativ 100 de de parcări multietajate. Astăzi în capitală deja trebuiau să fie parcări lîngă piaţa centrală, în zona Gării, după magazinul Unic, la intersecţia străzilor Puşkin şi Varllam, în curtea hotelului Cosmos etc.

Însă proiecte concrete nu au fost prezentate, iar schema de amplasare a parcărilor auto a rămas doar pe hîrtie. În proces de construcţie se află doar o parcare auto multietajată. Angajaţii de la Primărie spun că nu pot promova programul, deoarece investitorii nu vor să investească în construcţia parcărilor multietajate din cauza preţurilor mari şi perioadei lungi de recuperare a mijloacelor.

De menţionat că acest proiect prevedea înlocuirea totală sau parţială a parcărilor existente cu parcări multietajate. Într-adevăr, în oraş au rămas mai puţine locuri pentru pacare. Dacă în anul 2010 erau 128 de parcări, atunci acum au rămas doar 64. Însă niciuna dintre ele nu a fost transformată în parcare cu multe nivele.

Totodată, proiectul prevedea că toate blocurile locative şi centrele comerciale să aibă în mod obligatoriu locuri pentru parcare. Însă pînă în prezent, majoritatea blocurilor de locuit, dar şi oficiile se construiesc fără parking.

Experţii spun că problema mai este agravată şi de lipsa unor norme moderne de proiectare a locurilor pentru parcarea auto lîngă blocurile de locuit. Legislaţia privind proiectarea parcărilor auto este învechită şi demult nu mai corespunde realităţii. În prezent, la construcţia unei case cu 200 de apartamente, sînt amenajate doar 50 de locuri pentru pacarea automobilelor, sau chiar mai puţine. Nimeni nu ţine cont de faptul că deja este o normalitate ca într-un apartament să locuiască proprietarii a două maşini.

Viceprimarul Nistor Grozavu a menţionat în repetate rînduri că aceste reguli se aplică la construcţia noilor case. Însă în realitate, majoritatea constructorilor le propun cumpărătorilor de apartamente suprafeţe amenajate în grabă lîngă scări şi doar în foarte rare cazuri – parcări auto subterane. Dar aici apare altă problemă – un asemenea loc costă 7 mii de euro. De aceea, locuitorii capitalei nu vor să plătească pentru parcarea automobilelor, preferînd să-şi lase maşinile în locuri nepermise. În consecinţă, asemenea parcări subterane sînt transformate de către constructori în spaţii comerciale ...

Măsuri anti-criză

În acelaşi 2010, autorităţile locale au promis să implementeze proiectul de amenajare a parcărilor individuale în curţile blocurilor. Astfel, în baza noului proiect, primăria intenţiona să amenajeze locuri de parcare în jurul blocurilor de locuit, care vor fi date în chirie cu 300 de lei pe an. Acest proiect face parte din planul anti-criză şi de relansare economică a Chişinăului în perioada 2010-2012. În special, se propunea ca fiecărui loc de parcare să-i fie atribuit numărul de înregistrare al automobilului proprietarului, care a arendat respectivul spaţiu. Datorită acestor parcări individuale, se planifica obţinerea mijloacelor suplimentare în buget în valoare de 30 de mil. de lei.

Acum acest proiect a fost modificat, iar locatarii, cu acordul preturii (sau fără acesta), îşi amenajează locuri de parcare pe terenurile de joacă pentru copii. Dar o fac aşa cum le trece prin cap, transformînd gazoanele în terenuri de beton pentru maşini.

Între timp, arhitecţii afirmă că municipalitatea nu este preocupată de aspectul ecologic în asemenea cazuri. În toate ţările unde asemenea parcări sînt amenajate în curţile blocurilor, este abordată şi problema parcărilor ecologice. Şi gazonul e la locul lui şi maşina este parcată. Locurile pentru parcare sînt construite din grilaje speciale, sub care iarba poate creşte. Astfel, automobilul, intrînd pe locul de parcare, nu strică gazonul. Aceste construcţii sînt înstalate în curţi, lîngă centrele comerciale, pe acostamente. Însă semenea locuri sînt de cîteva ori mai scumpe decît suprafeţele din gresie şi asfalt, de aceea fără sprijinul autorităţilor locale asemenea proiecte nu vor putea fi realizate.

Evacuarea nu a avut loc

Apoi, autorităţilor locale le-a venit idea cu evacuatoarele, care trebuiau să scape oraşul de automobilele parcate neregulamentar. Funcţionarii municipali au constatat că amenzile sînt foarte mici, iar scoaterea numerelor de înmatriculare nu îi sperie pe şoferii nedisciplinaţi. Dorin Chirtoacă vorbea chiar desre evacuarea mijloacelor de transport, parcate neregulamentar. Şi chiar a promis să prezinte un Regulament de evacuare, care ar fi fost elaborat de Primărie şi trebuia prezentat consiliului municipal spre aprobare. Proiectul urma să fie lansat în cea de-a doua jumătate a anului trecut. Însă pînă în prezent, nici urmă de Regulament sau de proiect.

E clar că înainte de a fi prezentat proiectul, autorităţile trebuiau să analizeze ce servicii din Chişinău ar putea efectua evacuarea forţată. În realitate, în capitală nu există un număr necesar de evacuatoare. Nu sînt amenajate nici parcări pentru maşinile amendate, dar nu sînt nici companii, care ar putea presta aceste servicii în complex.

Ultima speranţă – parcările de patru lei

După toate ideile enunţate, Primăria şi-a adus aminte despre construcţia parcării subterane sub Piaţa Marii Adunări Naţionale. Aproape jumătate de an, în fiecare săptămînă, funcţionarii de la primărie îi raportau edilului despre situaţia în acest domeniu. La finele anului 2012, a fost organizat chiar un concurs pentru elaborarea caietului de sarcini pentru optimizarea circulaţiei pe artera principală a capitalei şi construcţia parcării auto sub Piaţă. Costul lucrărilor era estimat la 1,7 mil. Lei. Lucrările au fost finalizate şi acum proiectul este examinat de către comisiile de profil ale consiliului municipal.

Consilierii spun că, cel mai probabil, proiectul nu va fi aprobat. „Acum autorităţile municipale au probleme cu donatorii, în special cu BERD, care alocă 22 mil. Euro pentru reparaţia a şase străzi din centrul capitalei. Renovarea bulevardului Ştefan cel Mare trebuie să înceapă în primăvara anului viitor. Acum sînt efectuate lucrări de schimbare a comunicaţiilor, iar întreprinderile municipale se isprăvesc cu greu. În mod ideal, construcţia parcării trebuia deja începută, însă deocamdată nu a fost anunţat un concurs pentru proiectare, iar doritori de ainvesti într-un proiect atît de scump nu sînt. Donatorii străini sînt sceptici faţă de implementarea acestui proiect, deoarece, în atîţia ani de cînd se află la conducerea capitalei, primarul general nu i-a convins în capacităţile sale de organizare serioasă a unor asemenea proiecte. Mai degrabă, invers”.

Încet-incet, autorităţile municipale au redus la zero discuţiile privind construcţia parcării sub piaţa centrală. Acum, singura soluţie reală, propusă de autorităţi, este amenajarea parcărilor în centrul oraşului. Directorul interimar al Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie, Igor Gamreţki, spune că la Chişinău trebuie să apară peste o mie două sute de locuri de parcări cu plată. Noile locuri vor fi amenajate pe bulevardul Ştefan cel Mare, pe bulevardul Negruzzi, precum şi pe străzile Vasile Alecsandri. Cheltuielile vor fi acoperite din contul unui credit acordat de BERD.

Anul trecut a fost elaborat un caiet de sarcini în acest sens. Experţii au stabilit că după reparaţia străzilor, municipalitatea ar trebui să anunţe un concurs privind dreptul de amenajare a parcărilor cu plată. Administratorul va percepe bani pentru parcare (experţii recomandă o taxă de 4 lei pe oră), a instala din contul lui echipamentul necesar, va menţine ordinea şi curăţenia. Totodată, acest va trebui să minitorizeze situaţia din jur şi chiar să evacueze automobilele, care vor parca neregulamentar pe aceste străzi. Însă aceste 1200 de locuri de parcare nu vor soluţiona problema...

Este nevoie de minte şi onestitate

În prezent, în Chişinău sînt circa 400 de mii de maşini şi doar 40 de mii de locuri de parcare amenajate. Funcţionarii au promis că pînă în anul 2013, vor mai apărea încă 134 de mii de locuri de parcare. Însă în ultimii 10 ani au fost construite doar 5 mii – în subsolurile caselor de locuir sau în anexe. Majoritatea acestora au fost amenajate din contul locatarilor.

Experţii spun că este nevoie de o abordare mai serioasă a problemei parcărilor. Astăzi, direcţia generală de arhitectură, urbanism şi relaţii funciare nu are niciun arhitect. Cu excepţia arhitectului-şef. Însă parcările sînt proiectate nu doar de arhitect, ci şi de transportatori, de caer Primăria la fel duce lipsă acută. Această problemă trebuie soluţionată în complex, în tot oraşul şi doar de un grup specializat al unei organizaţii de proiectare, nu doar prin metoda căutărilor logice pe planul general al capitalei. Aceasta este o ştiinţă întreagă. De aceea, este necesar de atras minţi lucide, oameni muncitori, oneşti, cumscade şi de soluţionat la nivel profesionist aceste probleme, aşa cum sînt rezolvate peste tot. Calm, insisent şi inteligent.

Parcările multietajate ar putea fi o soluţie. Însă ele trebuie dezvoltate cu tact, trebuie elaborate sisteme ale parcărilor multietajate, care nu vor fi amplasate haotic. Trebuie construit un fel de cerc, care va înconjura şi va prinde fluxurile mijloacelor de transport şi nu le va permite să ajungă în centru. Aşa e în toată Europa. La intrarea într-un oraş istoric, sînt amplasate parcări multietajate şi parcări cu un nivel, unde permite spaţiul. Şoferii primesc bilete gratuite – acestea sînt finanţate de către municipalitate – apoi urcă în tramvai şi merg în centrul oraşului. Astfel, ei ajung mai repede decît cu transportul lor privat, deoarece există benzi speciale pentru transportul public - free-buss. Ele existau în SUA cu 30 de ani în urmă. Pentru majoritatea ţărilor, aceste benzi constituie o etapă depăşită, iar noi, ca de obicei, rămînem în urmă. Oraşul trebuie să aibă parcări, însă trebuie elaborate aşa proiecte, ca noile construcţii să nu devină o durere de cap pentru oraş.
 
comments powered by Disqus